Dette får gang i kvinders lyst

Mindfulness hjælper kvinder med at finde sexlysten

Sexpert-tv: Smid perfektionsten ud af sengen

-- Over artiklen her relateret Sexpert-tv: Sexolog-opsang til kvinder: slap lidt af! --

Selv om manglede sexlyst og erotisk opstemthed er udbredt blandt kvinder, findes der få behandlingstibud. Og mens sexpillen til kvinder, Addyi, har skuffet, viser mere og mere forskning, at terapi baseret på mindfulness kan hjælpe kvinder med ondt i sexlivet.

Nyeste eksempel er 'A Pilot Study of Eight-Session Mindfulness-Based Cognitive Therapy Adapted for Women’s Sexual Interest/Arousal Disorder,' hvor forskerne fulgte 26 kvinder igennem et tepari-forløb.

Meget kort kan mindfulness beskrives som en evne - tillært eller medfødt - til at være til stede i nuet, til at opleve følelser, sanseindtryk og hændelser uden at fordømme og bedømme dem, mens de sker.

Kvinderne, i alderen 25 til 63, deltog i gruppesessioner en gang ugentligt i otte uger. Derudover lavede de mindfulness-øvelser hjemme. Før og efter forløbet udfyldte de diverse spørgeskemaer om deres sexliv.

I de mere end to timer lange sessioner skulle kvinder blandt andet øve sig i mindful spisning af rosiner i 10 minutter, lave åndedrætsøvelser og sansetræning:

Efter behandlingen var virkningen slående: Kvinderne rapporterede markant større sexlyst og ophidselse, voksende tilfredshed med egen seksualitet og krop samt mindre sexrelateret bekymring.

Generelt højnedes humøret hos kvinderne, bekymringer og depressive tanker blev færre.

Forskerne vil nu se, hvordan kvinderne har det et år efter forløbet, hvor nogle givetvis vil fortsætte med øvelserne og andre stoppe.

Mindfulness-baseret kognitiv terapi bliver også brugt mod angst og depression.

Se også: Kvinde - sådan får du lyst til mere sex

Kropsfornemmelser
Vi spurgte den danske sexolog og psykolog Michelle Miller, som netop specialiserer sig i gruppeforløb for kvinder med manglende sexlyst, hvad mindfulness-terapi kan:

- Qua min baggrund som psykolog og sexolog integrerer jeg kognitive-adfærdsmetoder, meditations- og åndedrætsteknikker og krops-opmærksomhedsøvelser. Jeg bruger disse metoder til at arbejde dybdegående med tanker, følelser og kropsfornemmelser, som netop kan være udfordrede, når man oplever nedsat lyst og/eller nedsat ophidselse.

Hvad er det ved det mindfulness, som fungerer så godt til kvinder med ondt i sexlivet?

- Den fordomsfrie opmærksomhed. Rigtigt mange kvinder evaluerer deres manglende lyst negativt. Dette skaber en negativ spiral af tanker, følelser, kropsfornemmelser og adfærd, som manifesterer sig i hele systemet, som gør det svært at mærke, åbne, være og slappe af, hvilket yderligere kan skabe udfordringer i relationen til en partner/elsker.

- Den fordomsfrie opmærksomhed er en praksis, som gør det muligt at mærke, opdage, åbne og give sig hen. Det handler altså både om at øge sensitiviteten i at registrere og mærke seksuelle impulser i kroppen og at udvikle postive tanker og følelser overfor disse impulser.

Hvorfor lave denne terapi i grupper?

- Mange videnskabelige undersøgelser peger på den positive effekt af at arbejde terapeutisk med en problemstilling i en gruppe, hvor deltagerne er screenede og sammensat ud fra bestemte krav. Den positive effekt består i, at man får perspektiv på sin egen situation, man opdager, at man ikke er alene om det, man lærer af de andres tiltag, og udviklingstempoet kan få et boost, hvis gruppen er harmonisk.

Hvilke øvelser kan man lave selv?

- Man kan faktisk lave alle øvelserne selv, de kræver dog en grundig introduktion. Det fede ved den kognitive-mindfulness behandling som artiklen refererer til og som jeg bruger i mit arbejde er netop, at den kræver, at man øver sig derhjemme. Øvelserne er med andre ord designet til, at de kan laves derhjemme. Det kan eks. være 20 minutters åndedrætsmeditation om dagen, kombineret med kropsberøring og udforskning af kroppens sensationer, mens man tager et bad eller spiser et stykke chokolade.

Virker det også for kvinder uden sexproblemer - og for mænd?

- Meditationspraksis og arbejdet med at forstå sig selv og sin seksualitet er noget alle kan have gavn af uafhængigt af køn. Det handler om at have nysgerrigheden og modet til at gøre det. Det der ‘virker’ i undersøgelsen er, at målgruppen er kvinder, der befinder sig på dianosespektret for nedsat lyst, som oplever en statistisk signifikant forbedring i deres lyst. Hvis man er i forvejen har det rigtigt godt seksuelt, får man højst sandsynligt noget andet ud af at arbejde med de samme metoder, såsom at opdage nye dybder og sider af det seksuelle, siger Michelle Miller til esktrabladet.dk.

Se også: Sådan hænger opvask og erektioner sammen

Se også: Her er orgasmekvindernes hemmelighed

Se også: Kom med på sexskole - for kvinder

Herunder laver sexperterne rosin-øvelsen - med chokolade:
 

 

1 af 2 
2 af 2 
29 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Sex & samliv
Seneste i Sex & samliv
Hent flere

Skærm

Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere