Jyske Mathildes sexlegetøj slår Lars Larsens Jysk og hans senge

Den erotiske webshop Sinful løb med sejren som Danmarks bedste eksport-case

Foto: Privat
Foto: Privat

Sexlegetøjet er for alvor rykket ud af de mørke gemmer under sengen og frem i lyset. Torsdag aften modtog to overraskede stiftere af Skandinaviens største online-sexshop den prestigefyldte pris som Danmarks bedste eksportvirksomhed ved FDIH's årlige uddeling i Øksnehallen. Foran Jysk og Velux.

- Det er næsten ikke til at forstå, at vi har slået store virksomheder som Velux og JYSK. Jeg måtte lige knibe mig selv i armen en ekstra gang, da der blev sagt Sinful. Det havde vi slet ikke turdet håbe på, siger Mathilde Mackowski, der stiftede Sinful sammen med makkeren Tonny Andersen tilbage i 2008.

Årets Bedste Eksport-case gives til den virksomhed, som på fremragende vis bruger onlinekanalen til international ekspansion og eksport til udlandet.

Siden de to unge iværksættere, der dengang var kærester, startede sexshopppen med drømmen om at inspirere folk til bedre sex gennem mere intimitet og leg, er de gået fra succes til succes.

Sex & samliv - 21. jul. 2017 - kl. 00:07 Dette sætter ekstra fut i jeres sexliv

Kina
De er den største forhandler af sexlegetøj i hele Skandinavien med eksport til kunder i både Sverige, Norge og Finland. Alene i 2017 lå Sinfuls årlige omsætning på over 100 millioner. Og sidste år oversteg eksport andelen af omsætningen på det hjemlige marked, og i marts lancerede de deres EU-site, og åbnede dermed op for salg og levering til kunder i næsten hele Europa. Hvilket er to af forklaringerne bag prisen.

En tredje forklaring ligger i Kina. 1. maj tog virksomheden sit hidtil største spring og gik ind på det kinesiske marked. En beslutning, som viste sig at gøre udslaget for FDIH-juryen.

- Det er kæmpestort det her - en kæmpe ære. At vi vinder over så dygtige virksomheder har kun givet os endnu mere blod på tanden. Den slags forpligter, siger en stolt Tonny Andersen.

Sinful blander sig med giganterne herhjemme. Andre nominerede ved E-handelsprisen var Jysk og Velux i deres kategori, mens firmaer som Danfoss, Easypark, Mobile Pay, Whiteway, Nemlig.com, Brødrene Dahl figurerede i andre kategorier.

Mål
Hvad er næste mål?

- I tredje kvartal forventer vi at åbne op lokalt i to europæiske lande samt starte vores B2B salg op. Vi har flere sobre produktserier, som ville egne sig til at stå på hylderne i supermarkederne samt apotekerne, siger Mathilde Mackowski.

Hvad kan I, som andre i Danmark ikke kan?

- Vi fokuserer benhårdt efter at nå vores mål, og så har vi hjertet med. Vi brænder for at vores kunder skal få den bedst mulige oplevelse, og det tror jeg gør en stor forskel. Derudover så har vi valgt at satse alt i en branche, som før har været lidt mørklagt, men som nu er blevet en del af skandinavernes hverdagsliv.

Hvem er konkurrenterne i Kina?

- Vi satser rigtig meget på at tilbyde vores egne produktserier til kineserne. Og da vi er de eneste, der forhandler vores egne produkter, så har vi ikke de helt store konkurrenter specifikt på de varer. Kineserne elsker produkter fra Skandinavien, så vi er ret spændte på at se, hvor dette leder os hen. I øjeblikket er der et stort fokus på succesfulde skandinaviske virksomheder i Kina, så det føles helt naturligt for os, at vi skulle satse den vej. Vi har samtidig fået et stærkt samarbejde med en kinesisk partner, og vi er ret sikre på, at vi kan skabe nogle flotte resultater på det kinesiske marked sammen med vores kinesiske team. Vores drøm har i flere år været at søge mod Østen og da muligheden bød sig med vores partner i Kina, så følte vi bare, at timingen var helt perfekt.

Skal dimserne stadig laves i Kina, sendes til Danmark, og derfra sendes tilbage til kinesiske brugere?

- Vi får produceret varer forskellige steder i verden. Kineserne vil gerne have, at vi sender alt til dem samlet her fra Aarhus. Det betyder alt for dem at få varerne direkte fra os her i Skandinavien, prisvinderen, der oplyser, at de går ind i Kina, fordi de har et stærkt samarbejde med en dygtig og erfaren partner i Kina.

- Vi starter med at henvende os direkte til end costumer og tager b2b-delen senere i forløbet. Kineserne er ret åbne og eventyrlystne i dobbeltsengen, så længe de har mulighed for at shoppe online. Det er primært parret og kvinderne, vi henvender os til.

Se også: Det mest skræmmende sexlegetøj

Konkurrenten
Sinful sidder tungt på det danske marked, hvor konkurrenterne er en hel række relativt små spillere. Mackowski skyder på, at de sidder på 60 til 70 procent af det hjemlige marked. En af de nyere og relativt succesfulde er belugi.dk, der ejes af Mik Oddershede. Vi bad ham om en analyse af sinfuls succes:

- Først og fremmest ønsker vi selvfølgelig Sinful tillykke med den meget flotte pris. Sinful er meget dygtige, og det koster tid og penge at konkurrere med dem. De var ikke first-movere, men har simpelthen overhalet alle i forhold til synlighed de steder, hvor trafik til sider for sexlegetøj er relevant. Jeg tror næsten ikke, at du finder en side om sex og samliv, hvor Sinful ikke er repræsenteret. Så selvom belugi.dk kan sælge de samme varer væsentligt billigere end Sinful, har vi mindre trafik og derfor meget færre kunder. Hos Belugi har vi nu tilføjet gratis fragt, men vi føler stadigvæk, at Sinful nærmest har monopol på det danske marked, siger Odderhede, der også anerkender Mathildes gode medietække som en af forklaringerne bag Sinfuls succes.

- I Norge og Finland oplever vi ikke samme konkurrence fra Sinful - det er hovedsageligt i Danmark. Men vi er ikke i tvivl om, at de vil rulle den samme marketingstrategi ud i de øvrige lande, og de vil få succes. Strategien kan ikke kopieres af andre, da deres tekniske setup er formidabelt. Derfor synes vi, at deres E-handelspriser er velfortjente, og vi ønsker dem et stort tillykke.

Eksperter forventer, at den globale omsætning på sexlegetøj vil være omkring 29 milliarder dollars i 2020, med en årlig vækstrate på cirka syv procent.

Se også: Dansk sexpar vil sælge seksuel wellness

Se også: Dette par har 150.000 stykker sexlegetøj på hylderne

Mathildes eget legetøj

For nylig lancerede sinful.dk en serie vibratorer, designet af medejer Mathilde Mackowski. Det hører til sjældenhederne, at en dansker begiver sig af med det. I den forbindelse udtalte Mackowski, at hun var været inspireret af Apples Steve Jobs samt arbejdet tæt med danske sexlegetøjtestere og sexologer:

Mathilde Mackowski, der med sin shop har vundet tre gazellepriser i rap, har en del knowhow:

- Jeg har selv 10 års kendskab til branchen og ikke mindst til, hvad kunderne efterspørger. Det har været en fornøjelse at kunne omsætte denne viden til en kollektion. Blandt andet har vi gjort brug af JoanB, som har testet produkter de seneste 20 år. Hendes feedback har været ærlig, konkret og yderst brugbar. Mange af Joans ord har vi brugt til konkret at ændre i vores design. Derudover har vi sexologer, som gerne har villet være anonyme i forbindelse med deres test.

De mange år i branchen har givet Mackowski et stort indblik i, hvad der virker, både mht. design, materiale og samspillet med kroppens anatomi. For shopejeren Mackowski skal erotisk legetøj nemlig byde på en helhedsoplevelse, der er forførende fra start til slut. Så der er tænkt over de mindste detaljer, som er stærkt inspireret af Apple:

– Designet af selve indpakning har også været vigtig. Lyden af pakken, når man åbner den, svuppet, det arbejdede vi fx meget med. For os har det været en helt ny måde at skulle tænke på. Alt lige fra design, funktioner, valg af farve, vibrations-mønstre, kontrol-panel, knapper skulle defineres. På alle disse felter har vi taget nogle beslutninger, som har besværliggjort hele processen. F.eks. så er lige præcis den farve vi har valgt, utrolig svær at 'ramme' både for trykkeriet, som har lavet emballagen, og også for vores team, der har stået for selve produktet. Men jeg er bare så vild med farven og ville nok ikke have lavet den om, selv hvis jeg havde vidst hvor meget bøvl, vi skulle igennem for at få styr på alle processerne.

11 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Sex & samliv
Seneste i Sex & samliv
Hent flere

Skærm

Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere