Derfor tiltrækkes vi af spiritualitet og sex

Dansk religionsforsker ser nærmere på tantra-trend som selvudvikling: - Hvis man er glad for ‘åndelig udvikling’ og glad for sex, så trives man i miljøer, hvor de to ting forenes

Sexolog-Signe fortæller om at være faldet i gryden med tantra.

-- Over artiklen relateret Sexpert-tv fra arkivet: Derfor burde du prøve tantra --

Det åndelige, meditation, mindfulness, new age og tantra - man skal have levet under en motorvej for at have undgået at bemærke, at danskere i de senere år i nogen grad har vendt traditionelle religioner ryggen og vendt sig mod andre spirituelle verdensbilleder i jagten på selvudvikling.

I tidens populære tantra forenes seksualitet og åndelighed, for nogle kan BDSM være en spirituel rejse og for nylig åbnede en butik i København med salg af healende krystaldildoer, selvhjælpsbøger om den åndelige side af seksualiteten og uartigt undertøj. 

Vi tog kontakt til lektor i sammenlignende religionshistorie Mikael Rothstein for at få hans bud på, hvad der er på spil:

- Ser du en øget interesse i spiritualitet og seksualitet, hvor sex fungerer som en slags vej til højere bevidsthed/selvindsigt/guddommelighed?- Ja, det er formentlig i vækst. Folk har længe været optaget af forskellige former for selvudvikling. Sex spiller en rolle i alle menneskers liv, og nu kobler man så sex med forestillinger om et godt liv, ‘åndelig udvikling’, selvrealisering og den slags.

- Hvordan definerer du spiritualitet?
- Folk kalder sig ‘spirituelle,’ når de ikke vil kaldes ‘religiøse.’ De opfatter ‘det spirituelle’ som ægte, frit og åbent, mens ‘religion’ er noget lukket, begrænsende og styret. I faglig forstand er spiritualitet bare en form for religion uden organisation og med svag styring og dogmatik.

Selvudvikling
- Tantra og hele det univers er importeret fra Østen som meget andet new age tankegods. Der tales ofte om Det feminine og Det maskuline, om essenser og energier - som elementer og kræfter, der ligger bag alt og i os - hvorfor er det igen og igen Østen folk finder spirituel inspiration?
- De østlige religioner handler i høj grad om just selvudvikling. Man kan blive til andet og mere, end man er, hvis man mediterer, dyrker yoga etc. Den slags forestillinger kobles med vores eget samfunds fascination af vækst. Vi skal frem, blive bedre, opnå mere hele tiden, også hvad angår det religiøse. Og så tænker folk sig, at ‘energier’ og den slags er nærmest videnskabelige kategorier, og det er de også glade for.

- Er det korrekt, at flere kvinder drages af spiritualitet helt generelt?
- Der er i hvert fald flere kvinder end mænd, der virker som healere, terapeuter, shamaner, pendulsvingere, tarotlæsere, astrologer og hvad ved jeg.

Se også: Find Gud gennem røven

Sex
- Sex er jo ofte en hjørnesten eller selve fundamentet i mange kultiske sammenhænge - hvorfor?
- Sex er ofte vigtigt i religiøse sammenhænge, men sjældent en pointe i sig selv. Det afgørende forestillinger om transformation af mennesket selv og hele verden, og sex er et af de redskaber man benytter, for at nå målet. Når det er sagt, så skal det naturligvis tilføjes, at sex af og til kommer i centrum på bekostning af et højere mål. Af og til er sex helt enkelt målet. Hvis ikke folk kommer i klemme, men trives med det, så er det problemløst. Hvis man føler sig presset, så er det jo noget skidt.

- Hvorfor drages nogle i særlig grad til den slags?
- Religiøse fællesskaber er sociale fællesskaber, og folk samles om det, der interesserer dem. Hvis man er glad for ‘åndelig udvikling’ og glad for sex, så trives man i miljøer, hvor de to ting forenes.

- Kan man sige noget om, hvem der drages af det spirituelle og af spirituelle sekter, psykologisk såvel som sociologisk?
- Nej, det kan man faktisk ikke. Man har forsøgt at tegne en psykologisk profil af sektmedlemmer, men der er kun meget få træk, som går igen. Det ser dog ud til, at de fleste bliver medlemmer i en periode af deres liv, hvor de ikke er bundet socialt og økonomisk, og hvor de derfor har plads til eksperimenter.

Ritualer
- Læren kan for udenforstående  nogle gange virke både uhyre banal og så næsten uforståelig?
- Om religiøse sager opleves som banale eller ej er vel en smagssag. Det afgørende er, at forestillingerne ofte kommer i anden række. Det, man gør, ritualerne, er det afgørende. Derfor er det ikke spor mærkeligt, at rituelle sex-handlinger er vigtige i disse grupper, og at belæringerne ikke fylder så meget, siger Mikael Rothstein, der har skrevet flere bøger om nye religioner.

Sekten
- Set udefra kan det virke, som om nogle sekter lukker om sig selv med hjernevask-lignende forhold, dem og os-forståelse af verden - hvilke faktorer er spil, når det bliver negativt?
- Hvis folk er med i sekter mod deres vilje er det naturligvis et problem, men som regel trives medlemmerne ved at være anderledes end omgivelserne. De føler sig som en elite og ser frem til store ting.

- De følger typisk en leder, som de har tillid til, og først når tilliden svigter, opleves tilhørsforholdet som et problem. Alle sektmedlemmer påvirkes, og påvirker hinanden, men fænomenet hjernevask kan ikke dokumenteres videnskabeligt. De kristne følger i øvrigt også en sektleder, nemlig Jesus, som de håber kommer tilbage fra gudeverdenen en dag, forklarer Rothstein.

For Sabina er sex helligt

Sabina Elvstam Johns var helt fremme på beatet, da hun for et par årtier siden skabte sexbutikken for kvinder, nemlig Lust. Nu ser et marked for denne kobling erotik og spiritualitet og åbnede for nylig butikken La Diosa i København.

I den forbindelse har ud hun udtalt, at hun mærker stor interesse for gudindereligion og det feminine aspekt, som hun mener har været meget dårligt behandlet i den traditionelle patriarkalske religion i mange tusind år:

- Men fra starten var Gud en kvinde, en feminin kraft, med evnen at skabe liv. Hun var Creatrix. Hendes seksualitet var fri og guddommelig. Civilisationer var matri-lineære, dvs det var kvinden og moderens blod, der førte familien videre, havde økonomisk magt og arve-ret.

- Hun havde et frit sexliv. Sex var dyrket i tempel i mange kulturer, det var en ære at være tempeltjenerinde med seksuelle initieringer. Se fx de tantriske tempelmotiver i Indien.

Ifølge Sabina blev denne frie tilgang til sex og erotik simpelthen for truende, da det politisk set efterlod manden uden midler og magt:

- En ny form for religion blev etableret, med maskuline guder. Via judaismen og kristendommen fik sex stempel som noget syndigt. Kvindens frihed blev begrænset, hendes magt taget fra hende, hævder Elvstam Johns, som mener, vi længes efter vores fulde kraft og potentiale.

- Ikke blot for at gøre sex helligt igen, men for at koble det sammen med den spirituelle aspekt og dyrke den feminine ur-kraft. Fra mit personlige perspektiv handler det om en bevidsthed i forhold til den energetiske aspekt af erotik. Sex for sex skyld er i mine øjne tomt og ligegyldigt.

- Hvis jeg ikke har mig selv med energetisk, og mit hjerte er fuldstændigt åbent i processen, er det snarere spild af  mine kræfter, tab af fokus, rutinemæssig gymnastik. Sex er og bør være - har altid været - helligt, siger Sabina Elvstam Johns.

kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Sex & samliv
Seneste i Sex & samliv
Hent flere
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Claus Jessen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen