Her er det bedste sextip du nogensinde vil få

Du kommer langt med den rette indstilling

-- Over artiklen relateret Sexpert-tv: Dette får gang i kvinders lyst --

Glem alt om fingernemme løsninger og orale færdigheder, se bort fra smarte halsbrækkende stillinger og diverse kinky sexlege, som du har læst om her på sidern/ og eller set på pornhub.com.

Her er det bedste sexråd, du nogensinde vil få - og som du skal tage med dig i sengen, hver gang du skal dyrke elskov med din elskede eller knalde med din bolleven:

Og denne ene ting er: Nærvær.

Det forklarer den universitetsuddannede parterapeut Sarah Hunter Murray fra Canada, hvor hun også forsker i sex og kærlighed.

Hunter lærte dette ved at dybdeinterviewe kvinder med tilfredsstillende sexliv og kraftig libido: De fleste nævnte IKKE vilde sexperimenter og avanceret sex, når de fortalte om deres erfaringer med deres store lidenskab - men det at kunne være til stede mentalt i nu'et var omdrejningspunktet for de kvinder.

Hun citerer en af sine cases:

'Hvis vi beslutter, at vi skal have sex, så er det ligesom, vi glemmer alt andet. Jeg fokuserer bare på at give min partner nydelse, og han fokuserer på at give mig nydelse. Som at være til stede i nu'et.'

Det handler om at kunne være mentalt nærværende omkring den aktivitet, man nu har gang i. Fokusere på at have sex, på partnerens kærtegn, på sansninger. Samtidig handler det om, IKKE at tænke på, hvordan man ser ud, og om man gør det godt nok, om hvad partneren mon synes, og på hvad man skal huske til i morgen.

Sarah Hunter Murray nævner en canadisk kollegas forskning, der undersøgte, hvad folk, der har passioneret og dejlig sex, gør, så andre kan lære af dem. Peggy Kleinplatz' hold talte med 44 mænd og kvinder, der angav, at de har supersex, samt 20 sexterapeuter.

Det mest gennemgående tema var hverken hyppighed eller særlige stillinger, men - ja, du gættede rigtigt - at være til stede.

De andre temaer, der dukkede på listen over elementer i optimal sex, afspejlede også i høj grad den mentale side af sex: Samhørighed, dyb seksuel og erotisk intimitet, ekstraordinær kommunikation, risikovillighed og eventyrlyst, autenticitet, sårbarhed og transcendens.

Og det lyder måske enkelt - men det er det ikke for alle.

Mindfulness
Synes du, at du har læst om det før - og også på disse sider - så tager du ikke fejl, for et af tidens buzzwords og en big deal i megen selvudvikling og terapi er netop mindfulness. Og forskning viser, at kognitiv terapi med fokus på mindfulness virker meget effektivt til at hjælpe kvinder, der oplever problemer med lyst og orgasme.

Meget kort kan mindfulness beskrives som en evne - tillært eller medfødt - til at være til stede i nuet, til at opleve følelser, sanseindtryk og hændelser og tanker uden at fordømme og bedømme dem, mens de sker.

Hunter henviser til forskeren Lori Brotto, der har lavet flere studier om fordele ved mindfulness-terapi for kvinder. Vi har også omtalt en del af disse undersøgelser her der peger på, at mindfulness er godt for parforholdet, og her, der viser, at gruppeterapi baseret mindfulness booster kvinderns sexlyst. Kvinderne deltog i fire sessions af 90 minutters varighed. Hver session bestod af mindfulness-meditation, kognitiv terapi og sexoplysning. Desuden skulle deltagerne lave hjemmeopgaver, som for eksempel at undersøge egne kønsdele med et spejl på en ikke-dømmende og ikke-erotisk måde.

De skulle øve deres mindfulness-tenikker i seksuelle sammenhænge.

Seks måneder efter terapi havde kvinderne stadig markant forbedret deres seksuelle funktioner: Mere begær, mere ophidselse, mere seksuel tilfredshed, bedre lubrikation. De oplevede også færre seksuelle komplikationer såsom manglende orgasme.

Sex & samliv - 7. mar. 2017 - kl. 23:04 Glem piller og penis: Her er løsningen på kvinders lystproblemer

Derfor virker det
Tidligere har den danske sexolog og psykolog Michelle Miller fortalt Ekstra Bladet, hvorfor mindfuness er så effektiv til at hjælpe kvinder med ondt i sexlivet

- Qua min baggrund som psykolog og sexolog integrerer jeg kognitive-adfærdsmetoder, meditations- og åndedrætsteknikker og krops-opmærksomhedsøvelser. Jeg bruger disse metoder til at arbejde dybdegående med tanker, følelser og kropsfornemmelser, som netop kan være udfordrede, når man oplever nedsat lyst og/eller nedsat ophidselse.

Hvad er det ved det mindfulness, som fungerer så godt for kvinder med ondt i sexlivet?

- Den fordomsfrie opmærksomhed. Rigtigt mange kvinder evaluerer deres manglende lyst negativt. Dette skaber en negativ spiral af tanker, følelser, kropsfornemmelser og adfærd, som manifesterer sig i hele systemet, som gør det svært at mærke, åbne, være og slappe af, hvilket yderligere kan skabe udfordringer i relationen til en partner/elsker.

- Den fordomsfrie opmærksomhed er en praksis, som gør det muligt at mærke, opdage, åbne og give sig hen. Det handler altså både om at øge sensitiviteten i at registrere og mærke seksuelle impulser i kroppen og at udvikle positive tanker og følelser overfor disse impulser.

Hvilke øvelser kan man lave selv?

- Man kan faktisk lave alle øvelserne selv, de kræver dog en grundig introduktion. Det fede ved den kognitive-mindfulness behandling som artiklen refererer til, og som jeg bruger i mit arbejde er netop, at den kræver, at man øver sig derhjemme. Øvelserne er med andre ord designet til, at de kan laves derhjemme. Det kan eks. være 20 minutters åndedrætsmeditation om dagen, kombineret med kropsberøring og udforskning af kroppens sensationer, mens man tager et bad eller spiser et stykke chokolade.

Virker det også for kvinder uden sexproblemer - og for mænd?

- Meditationspraksis og arbejdet med at forstå sig selv og sin seksualitet er noget, alle kan have gavn af uafhængigt af køn. Det handler om at have nysgerrigheden og modet til at gøre det.

4 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Sex & samliv
Seneste i Sex & samliv
Hent flere

Skærm

Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere