Sexet reklamechok: Julemanden får hvad han ønsker sig - og mere til

Mere end 50.000 protesterer mod lingerireklame med julemanden

-- Over artiklen kontroversiel reklame for julelingeri --

Den australske lingeri-kæde Honey Birdettes kampagner følger en fast formel.

Først lancerer de en ny serie undertøj med tilhørende videoer og store posters i deres mange butikker, hvoraf mange er i australske indkøbscentre.

De reklamer når nu og da tabloide medier.

Så er der nogle forbipasserende, som ikke kan holde sig fra computertasterne af harmdirrende forargelse. Her er det ofte de stakkels børn, der kan lide ubodelig skade af at se veldrejede modeller i undertøj, som krænkelsesfolket bruger som spydspids i kampagnen mod reklamerne.

Så får medierne færten af en god historie, der indeholder to af tre af de bedste ting, man som tabloidredaktør kan ønske sig i julegave. Sex og forargelse (det tredje er selvfølgelig død).

Til sidst ender det gerne med, at trussepusherne trækker reklamen tilbage, som følge af en henstilling fra reklamenævnet.

Så er alle glade. Indtil næste kampagne.

Sex & samliv - 24. mar. 2015 - kl. 19:06 TV: Buttede kvinder bedst til at sælge frækt lingeri

Vimser rundt
Nå, denne gang er det så Honey Birdette julekampagne, der hedder 'We gave Santa the night off, Sorry, Kids.' I den tilhørende video vimser yderst velskabte kvinder rundt i sexet lingeri, hvoraf en hel del selvfølgelig er i rødt, omkring julemanden, og den slutter af med, at en brunette sætter sig overskrævs på ham.

Reklameplakaterne afbilleder nogenlunde samme set up. Pæne piger i pænt undertøj, der indbyder til knap så pæne tanker.

Og det er netop det sidste, som har fået en præst med et let hedensk navn, Kenneth Thor, til at lave en underskriftsindsamling, der opfordrer Honey Birdette og/eller storcentrenes ejere til at fjerne de plakater.

'Disse billeder er ikke noget, jeg ønsker mine små børn skal se, så jeg skyndte mig forbi og håbede på, at de ville ikke opdage det. Mit hjerte sank i brystet på mig, da min fire-årige datter pludselig skreg: Se, hvorfor har hun ikke noget tøj på?' skriver Thor, der endda måtte være vidne til noget endnu mere hjerteskærende:

'Det blev endnu værre, for skrigene tiltrak min seks-årige søns opmærksomhed, så han kom løbende, og sammen begyndte de at stirre og pege på de uartige fotos i et forsøg på at få dem til at give mening.'

Mere end 56.000 har skrevet under på Thors klage.

Hvad mon der står på julemanden ønskeseddel..?

Hyperseksualiseret
Forældre mener, at kampagnen er hyperseksualiseret, og det hjælper så sandelig ikke på sagerne, at Honey Birdettes butik i shoppingcentret Westfield i Melbourne ligger 10 meter fra en fotobooth, hvor børn kan få taget billeder med julemanden.

Andre klager over, at julemanden i en seksuel kontekst er for kompleks til at børn kan forstå det, og ingen forældre burde sættes i en situation, hvor de skal forklare det til poderne.

Kat Israel, mor fra Sydney, siger:

- Folk må købe, hvad de vil, og det er fint. Men, jeg synes ikke, at de burde have lov til at bringe den slags reklamer i det offentlige rum.

Spectre Group, som bestyrer Westfield-shoppingscentre, har i anledning af klagerne meddelt følgende:

'I lighed med alle andre butikker arbejder vi tæt sammen med Honey Birdette i forhold til kundernes bekymringer. Al feedback fra kunder - negativ såvel som positiv - som Spectre Group får, deler vi altid med Honey Birdettes butikker.'

Nipples
Da Honey Birdette i sommer måtte igennem nogenlunde samme shitstorm - denne gang fordi man kunne skimte brystvorter i reklameplakaterne - endte det med, at reklamenævnet i Australien tvang lingerifirmaet til at trække plakaterne tilbage.

Frækt undertøj var for frækt: Foto: Honey Birdette
Frækt undertøj var for frækt: Foto: Honey Birdette
 

Om julemandsdramaet ender på samme vis, vides ikke endnu.

I forbindelse med sommerens kontrovers udtalte Eloise Monaghan fra Honey Birdette:

- Hvad er det ved kvindens brystvorter, som er så truende? spørger hun retorisk. Hele denne sag er et skridt tilbage for samfundet (…) folk har brystvorter, wow. Det er jo ikke, fordi der er stripper-kvaste på. De er gemt, og vi prøvede faktisk at tone dem ned så meget som muligt, lød det fra Monaghan, der ikke mener, de objektificerer kvinder, men derimod giver dem magt.

Og så undrede hun sig over nogle af klagerne:

- Ja, nogle forældre klager, men jeg kan ikke forestille mig, at en fireårig går forbi og siger: 'Se, mor, der er en brystvorte - jeg er krænket.' Vi må vågne op! Det er skræmmende, hvor konservativt vores samfund er ved at blive.

Herunder kan du se reklamen fra i sommer:

I 2015 oplevede lingerikæden et lignende drama, da en julekampagne mødte forargelse og dernæst blev fordømt af reklamenævnet. Se den herunder:

Se også: Kvinder: Derfor går vi i frækt undertøj

kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Sex & samliv
Mest læste
Hent flere
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Nanna C. Pedersen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen