Trusse-pusher krænket over folk, der krænkes over lingeri-reklamer

Er reklamen for pornografisk?

Se reklamen her.

-- Over artiklen julereklamen fra Honey Birdette --

Krænkelsesfetichister har kronede dage i disse år, hvor alle, der har mulighed for at føle sig forarget på egne eller andres vegne, også vælger at blive det.

Derfor kan det heller ikke komme bag på nogen, at man bliver krænket over, at nogen bliver krænket over lingeri-reklamer.

Den australske undertøjskæde Honey Birdette har gjort det til en juletradition at komme i medierne, fordi en emsig forbipasserende eller to føler sig krænket over nogle digitale reklamer i butikkens vindue.

Rystet og krænket helt ind i deres meget stramme anus klager de så til det australske reklamenævn, der ofte ender med at give klagerne ret i, at reklamerne er sexistiske/stødende/upassende. En af de krænkede har sågar oprettet en underskriftindsamling for at fjernet de ‘pornoagtige’ reklamerne i butikscentre. 68.308 har foreløbig følte sig krænkede nok til at skrive under.

Se også: Dansk fotomodel sender uartigt julekort til venner og kollegaer

Legesyg
Den kvindelige stifter af Honey Birdette, Eloise Monaghan, er nu krænket over klagerne:

- I år havde vi tænkt os at opføre os ordentligt og lavet en legesyg kampagne helt i julen ånd. Men igen er vi blevet mål for klager, som er skabt af superkonservative religiøse grupper under dække af, at de vil ‘beskytte børnene.’

- Men intet barn kigger på vores butiksvinduer og siger ‘jeg er krænket.’ Men jeg er derimod krænket på vores model Kristina Sheiters vegne, siger hun ifølge dailymail.co.uk.

Dette er krænkende for cirka 70.000 australiere. Bodystockingen hedder Luna og koster cirka 800 kroner - uden modellen, som hedder Kristina Sheiter. Foto: Honeybirdette.com
Dette er krænkende for cirka 70.000 australiere. Bodystockingen hedder Luna og koster cirka 800 kroner - uden modellen, som hedder Kristina Sheiter. Foto: Honeybirdette.com

Monaghan henviser dermed til, at klagerne i deres materiale har zoomet ind på modellens skidt, så det virker lidt mere pornografisk.

- Det er upassende, på ingen måde i orden og meget stødende, siger trussepusheren, der i 2017 måtte se sig nødsaget til at fjerne af an sine reklamer efter mange klager, hvorpå reklamenævnet påbød, at den skulle fjernes.

Man kunne nemlig skimte brystvorter gennem bh’en på et af billederne.

Se også: Denne reklame er forbudt for børn

Nipples
Eloise Monaghan raser videre:

- Ja, nogle forældre klager, udover visse grupper, men jeg kan ikke forestille mig en fireårige gå forbi og sige: ‘Se mor, der er en brystvorte - jeg er krænket!’ Vi bliver nødt til at vågne op, det er skræmmende så konservativt samfundet er ved at blive. Jeg vil fortsætte min kamp for mig og mit team.

- Jeg tror på at give kvinder mere magt i samfundet. Vi er en kædeforretning for kvinder af kvinder. 95 procent af vores kunder er kvinder. Vi bruger tid og kræfter på at sikre os, at vores materiale ikke er stødende og samtidigt også repræsentativt for vores brand, siger Monaghan, der påpeger, at et vist omfang af bar hud må forventes, når det handler om undertøj

- Men vi gør det på en måde, der styrker kvinder snarere end at nedværdige dem.

I videoen herunder kan du se Honey Birdette 2017-reklame, der krænkede australske forbrugere:

I 2015 var den gal med dette udstyr i juleundetøjsreklame.

Herhjemme er vi heller ikke for fine til at ikke lade os krænke. I 2015 blev en reklame for en fitnesskæde anklaget for at være sexistisk, og i 2016 måtte et biludlejningsfirma fjerne en reklame fra Facebook. Også firmaet på drikken Cult har oplevet klager, ligesom undertøjsfirmaet JBS trådte på nogle krænkelsesparate tæer.

kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Sex & samliv
Seneste i Sex & samliv
Hent flere
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen