Mænd, der dyrker motion, holder længere i sengen

Det kræver dog ikke et maratonløb for at blive langtidsholbar

Sexpert-tv: Øvelserne der gør dig langtidsholdbar

-- Over artiklen her relateret Sexpert-tv: Hold længere i sengen med disse øvelser --

Er du lige lovlig hurtig på på aftrækkeren under sex, så kan det være en god ide at dyrke motion.

Det fremgår af ny finsk undersøgelse, publiceret i det prestigiøse videnskabelige tidsskrift 'Journal of Sexual Medicine.'

Forsker samlede data fra to grupper af mænd. Den ene gruppe bestod af 69 mænd med en medianalder på 43,8. De var alle diagnostiseret med prematur ejakulation (PE), hvilket forskerne definerer som at man ofte eller altid får udløsning i løbet af de første tre minutter af et samleje.

Den anden gruppe bestod små 1000 mænd med en medianalder på 33, udvalgt fra en større befolkningsundersøgelse. Folk på antidepressiv medicin var sorteret fra, idet man mener, at SSRI-produkter kan have indflydelse på udløsningen.

Det anslås, at op til fire-frem procent lider af PE, men langt flere mænd klager over at ikke at holde længe nok.

Mændene i begge grupper skulle udfylde diverse spørgeskemaer om potens, for tidlig sædafgang, alkoholforbrug, motion og BMI.

Derefter sammenholdt man resultaterne og analyser af de to gruppers svar.

Og den stærkeste statistiske korrelation på tværs af grupperne var mellem motion og prematur ejakulation. Det vil sige, at flere mænd, der dyrkede lidt eller ingen motion, led af for tidlig sædafgang. Og symptomer på PE havde en tendens til at øges i takt med, at den fysiske aktivitet faldt.

Det gjaldt også, når der blev kontrolleret for andre faktorer som alder, BMI og alkohol-forbrug. Faktisk var der et lille merforbrug af alkohol blandt mænd med PE, men det kan skyldes, at de selvmedicinerer, idet alkohol kan forsinke udløsningen.

Forskerne anbefaler derfor motion til mænd, der kommer for hurtigt. Det kan endda skabe en sneboldeffekt, ikke mindst fordi fysisk aktivitet har en tendens til at øge det generelle fysiske og psykiske velbefindende med mere selvværd til følge. Som kan påvirke den psykologiske side af PE, idet en del af prematur ejakulation i nogen grad i visse tilfælde kan være en form for præstationsangst.

Anden forskning har også vist, at motion påvirker potensen i positivt, ligesom træning af bækkenbunden har vist at have positiv virkning på både potens og holdbarhed.

Se også: Derfor kommer du for hurtigt

Se også: For tidlig sædafgang? Se om det er dig

HERUNDERS SEXPERT-TV: Sådan styrker du din potens
 

SEXPERT-TV: Potenstræningen med Jakob Kærgaard

15 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Sex & samliv
Seneste i Sex & samliv
Hent flere

Skærm

Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere