Onaner med Signe

Sexologklumme om kunsten at elske med sig selv

Sexpert-tv: Onaniguide til kvinder

-- Over artiklen her relateret Sexpert-tv: Sexologens onani-guiden til kvinder --

Der er mange gode grunde til at lege med sig selv. Ikke bare når der ikke er andre, man kan lege med, men også når man har fast partner(e) eller har sex med andre på helt regelmæssig basis. Der er nemlig ting at hente i 'self loving', som du ikke nødvendigvis kan opnå, når du ikke er alene.

Mange mennesker ser masturbation, onani eller selv-tilfredsstillelse som noget, man kun bør gøre, når man ikke har mulighed for andet. Nogle mener ligefrem, at det er utroskab, at der går noget fra ens partner eller endog synes, det er ulækkert, hvis man kæler med sig selv, når er man er i forhold.

Intet kunne være længere fra sandheden.

Statistisk set har de kvinder, der kæler for sig selv, uanset om de er i forhold eller ej, mere sex end kvinder, der aldrig gør det. 'Use it or lose it!', siger man faktisk om kvinders sexdrive.

Vi har brug for at holde hjulene i gang, hvis vi ikke skal gå helt i stå. Det er ikke usædvanligt, at kvinder både i og udenfor forhold går helt i stå seksuelt og ikke har sex i flere år - ja måske endda resten af deres liv - hvis de opgiver at være seksuelle for en længere tid, fx fordi de har mistet deres partner pga. skilsmisse eller død, eller fordi de har for travlt og/eller er for stressede pga, børn, sygdom eller problemer i forholdet.

Kvinder, der leger med sig selv, har lettere ved at få orgasme. De er også bedre til at vise eller forklare deres partner, hvad der skal til for at give dem mest mulig nydelse.

Hvis man kender sin krop godt og regelmæssigt leger med den, så er man også bedre i kontakt med de ændringer, der kommer med tiden, hvor fx erogene zoner ændrer karakter og flytter sig. De seksuelle fantasier, som en kvinde bruger under legen, ændrer sig også, fin-tunes, forbedres, skiftes ud. Det er godt og sundt med sexo-mental udvikling.

Mænd, som leger og ind imellem udfordrer dem selv ved fx at lege med at udsætte ejakuleringen gennem vejrtrækningsteknikker og knibe- og eller afspændingsteknikker, er generelt bedre til at holde længere i sengen end mænd, som bare får det overstået - eller måske slet ikke masturberer, fordi de enten selv eller deres kone synes, at det kun er sådan noget, man gør, når man ikke er i forhold.

Onaner som Signe
Self-loving kan også være nærmest meditation - og omvendt, hvis man giver sig tid til at falde helt ned i sin krop og mærke efter. Prøv selv denne tantra-meditation, som jeg brugte hver morgen til at begynde min dag, mens jeg var afsted på tantra-retreat i tre uger.

Begynd med at sæt telefonen på fly-mode og varsko familien om at de næste 5-10 min vil du ikke forstyrres. Sæt dig et rart sted fx på en blød pude i soveværelset. Luk øjnene og begyndt at trække vejret dybere ned, så din bug buler ud ved indånding og brystkassen falder helt sammen ved udånding.

Forestil dig at dét menneske, du bedst kunne tænke dig, kommer hen og giver dig lige præcis dét kærtegn, som du kunne have lyst til lige nu. Det er lige meget om det er et kys på panden, at tæt ligge i ske eller noget mere seksuelt. Det skal bare være det, du allerbedst kunne tænke dig lige nu.

Forestil dig, hvordan det føles. Gå ind i følelsen og virkelig genkald dig de kropslige fornemmelser af, hvordan fx det føles, når læber, der er våde og kølige af havvand fra en svømmetur, møder din solvarme ryg, når du ligger på stranden. Lige der hvor numsen stopper, og ryggen begynder. Mærk det lille kuldegys, det giver.

Når du mærker de kropslige fornemmelser, kan du godt give lidt slip på fantasien. Fokuser på fornemmelserne. Mærk hvordan følelsen spreder nydelse og varme op langs din rygrad. Måske oplever du også en dejlig, tindrende fornemmelse enten i hele kroppen eller lokalt, der hvor fx din elskedes 'kys' rørte din krop.

Forestil dig nu, at hver gang du trækker vejret ind, trækker du fornemmelsen fra kysset og varme længere op langs din rygrad, hver gang du ånder ud, spreder du varmen ud i din krop.

Når du mærker de kropslige fornemmelser, kan du godt give lidt slip på fantasien. Fokuser på fornemmelserne. Træk vejret ind gennem munden og ud gennem munden.

Hvis du ind imellem er nødt til at gå tilbage og genkalde dig 'kysset' (dét, din udvalgte gjorde, der føltes dejligt) for at få fornemmelserne tilbage, er det helt fint. Når de er tilbage, så fokuserer du igen på at trække vejret ind og trække fornemmelserne længere ind i din krop og ånde ud og sprede dem ud over stadig større dele af kroppen, indtil du kan mærke velbehaget i hele din krop.

Sid lidt sådan og bevæg dig gerne ved at bølge lidt frem, når når trækker vejret ind og bølge tilbage, når du slipper luften ud igen, så din rygrad bølger frem og tilbage som et siv for vinden. Jo mere bevægelse der er, jo dybere og mere intenst vil dine fornemmelser være.

Hvis du øver denne form for meditation, som vi kan kalde Self-loving meditation eller 'tanke-masturbation', over en længere tid, så vil du opdage, at du går fra soveværelset lidt små-lysten og med et smil på læben.

Det er jo ikke den dårlige start på en ellers kold januar morgen, vel?

 Se også: Så smuk bliver du af en orgasme: Seks overraskende fordele

Sex & samliv - 21. dec. 2016 - kl. 17:19 Sådan er de multi-orgasmiske kvinder

Se også: Sexologen til ung kvinde: Sådan skal du masturbere

Disclaimer: Hvis du konstant onanerer i stedet for at tale med din partner, har du ikke et onaniproblem, men derimod et problem med din partner. (Foto: shutterstock.com) Sexperterne - 3. feb. 2016 - kl. 22:31 Fem grunde til at onanere mere - meget mere

HERUNDER SEXPERT-TV: Sådan er den ægte pigeonani:

 

 

37 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Sex & samliv
Seneste i Sex & samliv
Hent flere
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere