Sådan dater du uden at miste dig selv

Sexologklumme: Her er fire trin mod en mere intim måde at date på

Sexpert.tv Sådan får du mest ud af første date

-- Over artiklen relateret Sexpert-tv: Få succes på første date --

Tinder og Happn og masser af andre datingsider giver dig mange forskellige muligheder for at møde andre mennesker.

Det gør det dejligt nemt, og det gør det frygteligt nemt at møde flere potentielle partnere end nogensinde sinde før.

For nogle bliver det bare for meget, ja så meget, at de er nødt til at give dem selv en 'time out', fordi Tinder-swipes'ene har taget overhånd. Det er simpelthen gået hen og blevet en dårlig vane sådan liiige at skulle tjekke i tide og utide, hvem der er derude - også selv om man faktisk har mødt en, som man synes er mega-dejlig, og som man egentligt godt kunne tænke sig at lære bedre at kende.

Slet
Mit bedste råd er at hjælpe dig selv til at fokusere på den, du er interesseret i, fremfor alle dem, du måske kunne blive interesseret i, hvis de dukkede op på din skærm, men som sandsynligvis er hverken mere eller mindre optimale partnere end hende/ham, du dater lige nu.

Brug dette trick: Når du møder en date med potentiale, så slet dine dating-apps.

Yes, helt. Allesammen. VÆK fra mobilen.

Du kan altid hente dem igen, hvis hun eller han viser sig ikke at være noget for dig (eller omvendt). Men at slette apps’ene giver dig ro, så du ikke at skal forholde dig til alt det potentielle, måske-måske ikke endnu bedre, vildere, mere rigtigt, mere dig, mere alt (u-)muligt, der bare forstyrrer dig og øger følelsen af rastløshed og manglende evne til at komme dybere i relationen med den, du dater.

Foto: shutterstock.com. Kys & kærlighed - 19. okt. 2016 - kl. 12:26 Fem tegn på, at det ALDRIG skal være jer to

Nysgerrighed
For at komme dybere og undersøge, om det her noget for dig, er du nødt til at være nysgerrig og åben.

Fælles for alle lykkelige par, jeg kender, er, at deres partner havde noget andet og føltes anderledes, end de havde forestillet sig omden perfekte partner.

Det er selvfølgeligt vigtigt at undersøge, om man har fælles værdier. Om man ønsker at leve i åbent eller lukket forhold, om man ønsker børn, at fortsætte med at bo alene i mange år, eller om man er klar til at bo sammen - når det føles, som om begge er parate til det.

Det er også godt at være klar på, hvor meget tid og fokus man bruger på sit arbejde, børn, familie, venner, fritidsinteresser, sex, rejser, tid sammen etc.

Det er informationer, som er gode at have, og som man kan tygge lidt på. Men at nå dybere ind i relationen kræver, at man tillader sig selv at være åben og tillidsfuld.

Øvelser
Her mener jeg ikke, at man nødvendigvis skal krænge alt ud - fra hvor mange sexpartnere man i virkeligheden har haft, til hvad der står i ens medicinskab. Selv om det selvfølgelig også kan være en måde at komme tættere på hinanden.

Det jeg tænker på er at komme dybere gennem den fysiske kontakt. Simpelthen bruge kroppene som redskaber, der kan stilles i intimitetens tjeneste, så I kan komme nærmere hinanden.

Der er især to øvelser, som jeg oplever har effekt, uanset hvor lidt eller meget folk kender hinanden; Belly to Belly (eller BTB) og Eye gazing. Ja, jeg beklager de engelske navne, men det lyder bare underligt at kalde øvelserne 'undermave til undermave' og 'øjen-kigning.'

Eye gazing er en umiddelbart let øvelse at gå til, fordi det bare kræver, at man sidder tæt på hinanden - dog ikke så tæt at man ikke kan se hinandens øjne tydeligt. Så stiller man mobilens ur til fx fem minutter og tager hinandens hænder og bare sidder og kigger på hinanden.

For nogle mennesker er det supernemt og dejligt, men for andre er det en temmelig provokerende øvelse. De har svært ved at holde øjenkontakten uden at skulle skære ansigter, komme til at grine og i det hele taget finde måder at komme til at bryde kontakten.

Det betyder ikke, at øvelsen ikke virker. Tværtimod åbner øvelsen for noget sårbarhed, som ganske vist er lidt svært at finde ro i, men man er åben, og hvis man tillader al den usikkerhed at være der, og bliver ved med at vende tilbage til øjenkontakten, så sker der altid noget spændende.

Så opstår der en kontakt, som er meget intim og særlig, fordi vi faktisk kun meget sjældent tillader nogen at kigge ind i os, mens vi er stille og uden at kunne/ville/ønske at beskytte os selv.

Mave
I den anden øvelse ligger I tæt sammen mave mod mave, gerne så I kan mærke alting på den andens forside mod jeres forside fra lår til brystkasse. Begynd så at trække vejret god ned i maven - til under navlen. Når I slipper luften igen, så slip det med lidt lyd - et lille 'aaah'. Bliv ved i 10-20 minutter afhængigt af temperament.

Denne øvelse er mere fysisk kontaktskabende end eye gazing. Den beroliger vores nervesystem, fordi vores krop oplever, at den andens krop sender signaler om, at alt er o.k.. og at der ingen fare er på færde - kroppen trækker jo vejret dybt.

Vi er nede at røre ved vores helt primale reaktioner. Kroppen reagerer instinktivt med at slappe af, når den fornemmer, at 'mors' krop slapper af med os.

Prøv det. Det er møg-effektivt. Og det er MEGET mere givende, ja og vildere og mere beroligende for dit system end at swipe rundt på en app uden noget egentligt formål.

Se også: Dating for dummies: Undgå dette på din datingprofil

Se også: Her er datingverdens vigtigste dealbreakere

Se også: Derfor virker Tinder så godt

6 kommentarer
Vis kommentarer