Sådan gør motion dit sexliv bedre

Sexologen forklarer, hvorfor du skal droppe sofaen og være lidt aktiv i stedet

Et vaskebræt er ikke nødvendigt - men det skader sikkert ikke. (Foto: shutterstock.com)
Et vaskebræt er ikke nødvendigt - men det skader sikkert ikke. (Foto: shutterstock.com)

Jaja, du har hørt det en million-milliard gange: Motion er godt for dit helbred. 

Men for sexolog og parterapeut Signe V. Bentzen handler motion om meget mere end helse. Det handler om sex.

Jeg hører mange kvinder, der klager over deres laskede, tyndfede mænd. Og det er faktisk et tabu for både mænd og kvinder at tænde af på deres partners kroppe, når den bliver lidt for ’hyggelig.’ Undersøgelser har vist, at begge køn har taget et par kilo på, når de når et par år ind i forholdet. 

Men i modsætning til mændene er kvinderne mere bevidste om det og gør noget for at tabe sig igen. Generelt er kvinderne bedre til sundhed og tænker fx på at spise mere grønt og få lidt motion ind i deres hverdag, forklarer Bentzen.

En del kvinder skammer sig lidt over at tænde af, de føler, at det jo burde være nok, at de elsker hinanden. Men den seksuelle tiltrækning er ikke så nem at narre. Den vil have lokkes af det ’lækre.’ 

Og sådan en lille blød mave, slappe overarme på en mand, der tidligere var tight og som ikke gispede efter vejret, bare han skal lege lidt med ungerne på græsset. Mændene skal vækkes lidt og måske skubbes lidt til at ’mande sig lidt op. Vil I have mere sex, drenge, så skal der arbejdes for det!

Se også: Her er de tre øvelser, der giver hende træningsorgasme

Overskud
Kvinderne styrketræner mere, og de er blevet stærke, så der skal altså lidt mere til end bare at løbetræne lidt om søndagen. Armene skal trænes og maven kommer du heller ikke uden om, ligesom stærke skuldre og ryg er nødvendigt.

Det ser brand godt ud, for du ranker dig. Både på ydersiden og på indersiden, når du ser og føler dig stærk, så har du mere drive og overskud til sex.

Hormoner
Det psykiske overskud, der kommer af motion, skyldes også, at din krop faktisk producerer en masse hormoner af den gode slags. Efter cirka 20 minutters træning begynder du at producere endorfiner, kroppen egen narkotika, der løfter dit humør.

Ja, du kan faktisk blive helt høj af dem. Dopamin skyller ind over dig, når du sætter tempoet godt i vejret, og når du presser dig selv.

Konkurrence
Og vil du sætte turbo på din elskovslyst og mandighed, skal du satse på hold eller konkurrencesport og fx spille bur-fodbold, volley eller træne løsvægte sammen med andre mænd.

Forskningen viser nemlig, at mænd, som er fysisk udfordrede sammen med andre mænd, producerer mere testosteron end mænd, der fx træner alene.

Bedre rejsning
Oven i det har mænd, som træner regelmæssigt bedre blodomløb og mindre forkalkning i blodårerne, hvilket forklarer, hvorfor de har hårdere rejsning og kan holde bedre i sengen.

Så alt i alt er der altså mere fire gode grunde til at droppe tv'et og komme afsted: Du ser og føler dig både stærkere og mere sexet. Du har mere lyst til sex og får hårdere rejsning. Og nok så vigtigt - din partner får mere lyst til sex med dig.

Se også: Motion holder potensen oppe

Se også: Fræk til fitness: Her er den hemmelige orgasme-maskine

5 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Sex & samliv
Seneste i Sex & samliv
Hent flere

Skærm

Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere