Sådan hænger opvask og erektioner sammen

Mindfulness giver også mænd bedre sexliv

Mindfulness for mænd - aij, det er sgu for fimset, for meget yoga, klidboller og øko-meditation, der må sgu da piller til at løse mine seksuelle problemer, tænker du måske som mand, når du hører om det der mindfulness.

Men ifølge sexolog og parterapeut Signe V Bentzen er der masser sexpositive effekter af at bruge mindfulness:

Når mænd kommer til mig med seksuelle dysfunktioner som fx for tidlig sædafgang eller svigtende erektion, er det oftest i håb om, at jeg kan give dem et hurtigt fix; en pille, et simpelt værkøj, der kan gøre en ende på deres problem. Det er mænd, der kommer, fordi de synes, de har prøvet alt andet, og nu står de altså ved sidste udvej, en sexolog.

De lider.

Ikke blot af en sexologisk diagnose, men også helt bogstaveligt. De lider indvendigt, fordi de er bange for, at deres penis og deres sexliv aldrig kommer til at du. De er voldsomt bekymrede over det, og mange siger, at det optager deres sind døgnet rundt. Det påvirker deres præstationer på jobbet, i deres parforhold, i deres sociale liv og som famliefædre.

Noget af det første, der sker, når en mand kommer ind i min konsultation, er, at jeg forsøger at afdække, hvor alvorlig ’sygdommen’ er og især, om den er af fysiologisk karakter. Hvis fx en mand klager over, at han ikke kan få rejsning i forbindelse med sex, og heller ikke får det om morgenen, eller når han masturberer, vil han blive sendt en tur til lægen, så han undersøges af en urolog og tjekkes for kardio-vaskulære sygdommen som fx åreforkalkning.

Men som oftest siger manden, at han får rejsninger en gang i mellem, og problemet er altså af psykologisk karakter.

Se også: Slap penis afslører livsfarlige sygdomme

Præstationsangst er en af de hyppige psykologiske årsager til impotens (Planet Photos). Vagthund Sådan undgår du potens-problemer

Der findes ikke en pille, der effektivt kan afhjælpe psykologisk betingede erektil dysfunktion (ED). Viagra og Cialis kan nogle gange bryde en ond cirkel og kickstarte en god, men alt for ofte bliver manden bare ’afhængig’ af en pille, der ikke helbreder hans problem. Eller også virker den ikke.

Så hvad kan hjælpe?

Meget nyere forskning peger på, at behandlinger, der involverer mindfulness, er meget effektive. Der er endnu mest forskning af kvinder med sexologiske dysfunktioner, men vi er en del udøvende sexologer, der rundt om i verden har arbejdet med mænd og mindfulness. Og det giver resultater. Ikke quick fixes, men på længere sigt.

Sådan bruger sexologen mindfulness:
Forestil dig, at du bliver fyret fra dit job. I første omgang er du nok chokeret og ked af at miste arbejdet. Det er dit ’problem.’ Det næste, der sker, er, at du begynder at have tanker om, hvad der nu kommer til at ske; ’folk vil se på mig på en anden måde, jeg er en taber, hvordan skal vi kunne betale terminerne på huset, vi kommer aldrig mere på ferie, vi kommer til at skulle flytte fra huset og finde noget, jeg kan betale på dagpenge, og ungerne må flytte skole og bliver kede af det, jeg er en elendig far etc.’

Lad mig nu spørge dig: hvad optager dig mest? Selve fyringen eller alt det, der (måske) følger med fyringen?

Sådan er det også med mange tilfælde af ED. Det er bekymringerne og frygten for, at det gentager sig, som faktisk får for tidlig sædafgang, svigtende rejsning eller manglende ejakulation til at ske. Kroppen fyldes med cortisol, der fortæller din krop, at den er i akut alarmberedskab, og så lukker den fx ned for blodtilførslen ud i penis, og det gør nerveenderne ufølsomme og nogle gange hyper-følsomme.

Det, vi kan bruge mindfulness til, er for det første at skabe et rum, hvor der er mere distance til bekymringerne, hvilket giver ro i hovedet og får mandens krop til at slappe bedre af.

  Se også: Mindfulness redder dit forhold

Se også: Ny onanimaskine kan bruges af impotente

Det næste, han skal lære, bliver at tage den distance med ind i soveværelset.

Piller
Virker mindfulness med det samme som en pille?

Nej, det skal øves og øves og øves. På samme måde, som du heller ikke kan gå på line eller tale italiensk eller bliver slank efter en dags indsats, så bliver du også nødt til at træne din hjernes evne til at koncentrere sig om at være i ro.

Mindfulness kan begynde i det små. Luk fx for din mobil næste gang, du skal udføre en opgave i hjemmet. Det kan fx være at vaske op. Sluk radio og tv. Deltag ikke i nogen samtaler. Fokuser udelukkende på opgaven: At vaske op.

Bemærk at så snart, der bliver stille omkring dig, og du ikke er optaget af flere ting på en gang, så vil din hjerne begynde at vandre og tænke på alt muligt andet end det, du laver. Især ting, der bekymrer dig vil begynde at dukke op i din hjernes feed.

Øvelsen går nu ud på at lige, som du kan undlade at trykke på ting, der dukker op dit feed på din indre facebook og bare lade dem flyde forbi dig, så kan du også vælge at lade dine tanker glide forbi, uden at du lader dig optage af dem. Du skal blot registrere, at de er der, give dem en overskrift som fx Minder, Arbejde, Børn og sende dem videre.

Dette hjerne-arbejde kaldes også ’defusion’ altså at man trækker sig selv væk fra det, som er ens tanker i stedet for at ’fusionere’ med dem og altså hoppe med på dem og lade sig optage af dem.

Se også: Her er orgasmekvindernes hemmelighed

Se også: Kvinder kan hypnotiseres til større sexlyst

En anden mindfullness-øvelse er den kendte rosin-øvelse. Dens formål er at skærpe dine fem sanser. Først skal du bruge tid på at kigge på en rosin; hvilke farver ser du, hvordan er dens form, hvordan reflekterer den lyset etc. Så bruger du dine fingre til at opleve rosinen med din taktile sans. Mærk hvordan den føles imod hud, er den blød, hård etc. Så skal du dufte til den. Oplev hvilke minder lugten sætter i gang og hvilke nuancer lugten minder om fx eg, portvin, brød etc.

Nu er tiden kommet til at tage den i munden. Bemærk hvordan dit mundvand løber til i forventning om, at den snart skal i maven, hvordan føles den i munden og smager den hel. Så skal du langsomt tygge lidt på den. Hvordan føles det, hvordan smager det? Til sidst synker du. Hvordan oplever du det i halsen, i maven, og hvordan er din sindstilstand?

 Og hvordan er det så det virker i sengen?

Det virker på flere måder. For det første bliver man en bedre elsker, fordi man bliver meget bedre til at fokusere på at være fuldt tilstede og have opmærksomhed på det, man er i gang med.

For det andet virker defusionen beroligende og nedsætter cortisolproduktionen, idet den skaber en lille afstand imellem ’problemet’ og især de affødte bekymringer og den seksuelle situation, man faktisk befinder sig i.

Lyder det to good to be true? Det er forståeligt. Det tager tid at mestre, men det virker rigtigt godt.

Se også: Trykbølger mod impotens

9 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Sex & samliv
Seneste i Sex & samliv
Hent flere

Skærm

Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere