Sådan holder du længere

Få sexologens råd til, hvordan manden kan blive langtidsholdbar under sex

For mange mænd er det vigtigste ved at kunne holde længere faktisk et voldsomt ønske om at være en bedre elsker for deres partner, forklarer Bentzen. (Foto: Shutterstock.com)
For mange mænd er det vigtigste ved at kunne holde længere faktisk et voldsomt ønske om at være en bedre elsker for deres partner, forklarer Bentzen. (Foto: Shutterstock.com)

Et af de spørgsmål, som sexologer oftest får stillet af mænd, er, hvordan man kan holde den kørende lidt længere tid i sengen.

Heldigvis har vi Signe V. Bentxen, sexolog og parterapeut, til at svare på det. 

Her giver hun nogle håndfaste råd til alle mænd, der gerne vil blive langtidsholdbare. For mange mænd er det vigtigste ved at kunne holde længere faktisk et voldsomt ønske om at være en bedre elsker for deres partner, forklarer Bentzen:

Begrebet lang tid er jo relativt. Det kommer an på situationen og den type sex, man har. Men når vi taler om mænd, som har problemer med at holde ’lang tid nok’, så kan vi inddele begrebet i tre kategorier:

Manden, som kommer i samme øjeblik, han penetrerer, få sekunder inde eller i nogle tilfælde før. Manden, der holder to-tre minutter, og manden, der holder mere end fem minutter – men ikke meget længere

Sex er jo meget, meget mere end stiv pik og penetrationssex. Mænd er ofte alt for fokuseret på deres pik. De tror, at deres seksuelle præstation kun bliver målt på, hvor stor den er og hvor længe den holder. 

De aller-fleste kvinder har brug for meget mere forspil for at kunne komme. Der skal kysse, kæles, slikkes og kigges i øjnene. Ingen af disse ’sex-discipliner’ behøver egentlig nogen pik. Det kan gøres før, under og efter penetration. For mange kvinder er det meget nemmere at komme, hvis manden er fokuseret på at slikke eller kæle hende til klimaks, fordi penetrationen faktisk sjældent rammer klitoris direkte.

Se også: Også mænd kan få multi-orgasmer

Gruppe 1
For manden i gruppe 1 handler det aller-mest om tilvænning og om at minimere ’over’-følsomheden. Metoden her er opfundet af Masters og Johnson og er en såkaldt ’desensibilitet-øvelse’.

Manden ligger stille på ryggen. Kvinden sætter sig overskrævs på ham. Hendes job er at glide meget langsomt ned over ham i det tempo, som manden angiver. Manden job er at ligge helt stille og trække vejret godt ned i maven og tænke på at være så blød som mulig i kroppen. Dette er faktisk ret svært, for de fleste mænd spænder automatisk op i hele kroppen, når de bliver nervøse eller meget ophidsede. 

Penetrationen skal ske så gradvist, at manden hele tiden genvinder kontrollen. Han skal trække vejret helt ned i maven, ja, og ånde langsomt ud gennem munden, gerne med en ’sjiiii-lyd.’ Når han er klar, siger han til, og hun glider langsomt et lille stykke mere. Når han er i bund, ligger de helt stille, og hvis alt er ok, så kan hun bevæge sig en lille smule og se, om det går.

Kommer du med det samme? Så se sexologens råd herunder:

Gruppe 2
For manden, der kan holde lidt længere, altså op til to-tre minutter, handler det om to ting; at så vidt muligt rydde hjernen for negative forventninger og trække vejret ordentligt, samtidig med at han også arbejder i et langsomt, langsomt tempo. Den bedste måde at holde negative forventninger ude af sindet er at få hjernen til at arbejde med noget, der kræver dens fulde opmærksomhed.

At skulle tælle sit åndedræt er BÅDE ret opmærksomhedskrævende OG giver dig et åndedræt, der giver dig den ro, du skal bruge for at holde. Igen trækker du vejret dybt ind gennem næsen, ind gennem lungerne, ned i maven og helt ned omkring testiklerne.

Altså det sidste er jo bare noget, du visualiserer forstås! Luften, du trækker ind, kan være krystalklart blåt og iskoldt. Den luft, du lader sive ud, er lidt varmere og måske en lillesmule lyserødt. 

Du tæller til fire, når du trækker vejret ind, holder to sekunders pause og lader det sive ud på seks. Gentag mindst 20 gange. Laver du fejl, SKAL du begynde forfra. Hvis dette ’trick’ skal virke, er der nødt til at være kadaver-disciplin i dit hoved.

Kan du holde et par minutter? Så følg sexologens råd herunder:

Gruppe 3
For dem, der kan holde mere end fem minutter, bruges de samme tre teknikker som nævnt herover kombineret med 15 minutters meditation hver dag.

I meditationen lærer du at ’stilne sindet’ og at få dine følelser til at falde til ro ved at rumme dem. Når du har sex, kan du overføre denne ro, når det bliver lidt for ’hot.’

Ved siden af denne type træning er det også meget vigtigt at arbejde med dine negative forventninger. For det handler 70 procent om dine tanker og den onde cirkel, der er blevet skabt der, og kun 30 procent om de rette teknikker.

HERUNDER SEXPERT-TV: Sådan holder du lidt længere 3

1 kommentar
Vis kommentarer