Sexstresset, trist og tør? Sådan kommer du i gang igen

Det rette fokus kan gøre erotiske underværker

Få mere erotisk energi.

-- Over artiklen relateret Sexpert-tv fra arkivet: Lucy og Signe spiser mindful chokolade --

Mindfulness er ifølge sexforsker lidt af et mirakelmiddel, hvis dit sexliv er ved at bukke under af læsset af to-do-lister, dårlig samvittighed og opmærksomhedskrav.

Lori A. Brotto, der flere gange har været på disse sider med sin forskning, har nu udgivet en bog, hvor hun opsamler sin viden:

I 'Better Sex through Mindfulness: How Women Can Cultivate Desire' sætter Brotto fokus på, hvorfor helt op imod en tredjedel af alle kvinder melder om udfordringer i forhold til manglende sexlyst. Og så giver hun simple vidensbaserede mindfulnessteknikker, som kvinder kan anvende, hvis de vil øge libido, ophidselse og tilfredshed.

Canadiske Brotto stiller spørgsmålet: Hvordan kan man takle den uendelige huskeliste, de mange gøremål, kravet om multitasking samt hverdagens udfordringer, der alle sammen påvirker seksualitet negativt?

Mister
Hun mener, at disse ting er skyld i, at mange mister lysten til sex. Hvis vores hjerne hele tiden er optaget af multitasking, af opgaver vi konstant skal forholde os til, bruger vi meget lidt tid på blot at være tilstede i nu'et, i øjeblikket - vi mister vores nærvær. Vi er spændt ud mellem at planlægge og bekymre os om fremtiden, og gennemspille og ærgre os over fortiden: nu'et er presset ud af vores hverdag.

Forskeren henviser til hjernescanninger, der viser, at distraktioner og manglende opmærksomhed også svækker evnen til at lægge mærke til og bearbejde sexsignaler.

Selv i yderst erotisk stimulerende situationer lægger hjernen måske ikke mærke til de seksuelle signaler og triggers, der ellers for os reagere seksuelt, kropsligt og mentalt - som fx at opfatte en erotisk ladet scene i en film eller sanse et flirtende blik fra kæresten eller en fremmed.

Sindet er på vildveje, tabt i tanker, planer og bekymringer, forklarer Botto, der tror, at hjernen er skabt til at undertrykke sexlyst i stressede situationer, så det er helt naturligt, at vi reagerer sådan.

Flugt, frys og kamp er kroppens reaktioner på fare, Og det betyder, at den under stress er i alarmberedskab hele tiden, hvilket så igen betyder, at sexsignaler drukner og udelukkes.

Sex & samliv - 19. okt. 2016 - kl. 22:28 Yoga - vejen til et bedre sexliv

Løsning
Heldigvis har Brotto en løsning: Mindfulness. Som hun giver denne lille meditationsøvelse i: Den lyder ikke så fræk, men den booster din libido.

Hævder hun.

  1. Luk øjnene. Sid i en behagelig stilling, læg mærke til din holdning og kontakten din krop og dine omgivelser.
  2. Koncentrer dig om dit åndedræt. Fokuser på vejrtrækningen - ind og ud, ind og ud. Mærk hvordan det påvirker dine næsebor, dit bryst, din mave, hvor end det nu gør.
  3. Mens du holder fokus på at mærke, hvordan din krop reagerer på din vejrtrækning, læg mærke til, hvordan ind- og udånding afløser hinanden. Du bliver efterhånden god til at identificere de små sansninger, din hjerterytme, din vejrtrækningsrytme og dybde og placering, dens lyd, spændingerne i din krop.

 

Under en mindfulnessøvelse, om den handler om vejrtrækning eller opmærksomhed på specifikke kropsdele, er dit sind til stede i en tid, men vil også begynde at vandre, og det kan ikke undgås. Pludselig tænker du på andre kropsdele, på lyde i rummet og på 'gør jeg mon dette rigtigt, slapper jeg af, hvorfor er det så svært, jeg er ikke gearet til at meditere, har det hjulpet på min seksualitet. Og så videre.'

Men det er ok. For mindfulness handler nemlig ikke kun om opmærksomhed, men i høj grad også om at ikke dømme og bedømme måden, du er opmærksom på.

Meget kort kan mindfulness beskrives som en evne - tillært eller medfødt - til at være til stede i nuet, til at opleve følelser, sanseindtryk og hændelser uden at fordømme og bedømme dem, mens de sker.

Sex & samliv - 7. mar. 2017 - kl. 23:04 Glem piller og penis: Her er løsningen på kvinders lystproblemer

Videnskab
Flere studier har vist, at mindfulness er gavnligt for kvinder med seksuelle problemer.

I et nyligt publiceret i Journal of Sex & Marital Therapy deltog 451 kvinder. Her så man på sammenhængen mellem meditation og kvinders seksuelle funktioner. Deltagerne svarede på spørgsmål om erfaringer med meditation, begær, orgasmer, den interoceptive sans (fornemmelsen for, hvad der sker i kroppen), helbred og humør.

Ganske belejligt for forskerne viste det sig, at kvinder, der mediterede, rapporterede om bedre seksuelle funktioner (herunder orgasmer, lubrikation) og øget begær, end kvinder, som ikke havde erfaring med at meditere. Omfanget af mediation så ikke ud til at have afgørende betydning, hvilket understreger, at det aldrig er for sent at komme igang.

Brotto er også forfatter på et andet nyligt studie.

Her deltog 41 kvinder for at finde ud af, om øvelser i mindfulness påvirker seksualiteten. Kvinderne var med i to opmærksomheds-eksperimenter i laboratoriet, hvor de hørte en seks minutter lang mindfulnessguide med fokus på kønsdele og erotisk ophidselse eller en visualiseringsøvelse. De så derpå to erotiske filmklip. Deltagerne skulle også angive deres opfattelse af egen ophidselse, ligesom deres genitale ophidselse blev målt, mens de så erotiske film.

Det viste sig så, at de kvinder, som havde gennemgået mindfulnessøvelsen med fokus på kønsdele, rapporterede om større subjektiv ophidselse - men den genitale objektive var lavere.

Det betyder dog primært, at der var større overensstemmelse mellem subjektiv og objektiv ophidselse - hvilket ifølge forskerne netop er en af styrkerne ved ved mindfulness, som fokuserer på her-og-nu fysiske sansninger. Som i sin tur vil føre til bedre seksuelle funktioner.

5 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Sex & samliv
Seneste i Sex & samliv
Hent flere

Skærm

Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere