Skat, skal vi sovepille..? Sex giver bedre mulighed for at falde i søvn

Mange angiver sex som fortrinlig sovepille

Svært ved at falde i søvn? Her er den dejlige og håndfaste løsning.
Foto: Shutterstock
Svært ved at falde i søvn? Her er den dejlige og håndfaste løsning. Foto: Shutterstock

Ligger din kæreste og vrider og vender sig som en grillkylling på spyd i et tiltagende håbløst forsøg på at falde i søvn, så også du får ødelagt din indsovning?

Så skulle du måske følge den australske søvnforsker Michele Lastellas råd:

Sex.

Ifølge Lestalla er en af hovedårsagerne til problemer med indsovning, at man har svært ved koble fra - fra skærme og fra tanker. Så udover de hidtil anerkendte råd om, at man slukker sin mobil og tablet i god tid før sengetid, er sex som afkobling også en farbar vej:

- Når man har sex, tænker man ikke på, hvad man skal næste dag, og man tjekker ikke sin mobil, udtaler Lastella ifølge adelaidenow.com.au.

Michele Lastella undersøgte for nylig søvnvanerne hos 460 voksne mellem 18 og 70 år:

- Vi fandt ud af, at 64 procent af vores respondenter pegede på, at de sov bedre, når de havde haft sex med en partner, som involverede orgasme. 50 procent af deltagerne angav, at de sov bedre efter en orgasme, som du opnåede ved egen hjælp, altså onani, lyder det fra Lastella, der påpeger, begge parter skal have orgasme ved sex for opnå den fulde effekt,

Udover den mentale afkoblingseffekt af sex peger han på, at sex (og i mindre grad onani) udløser en biokemisk cocktail af oxytocin og prolaktin samt reducerer mængden af stresshormonet kortisol - hvilket samlet set får os til at slappe af.

Planen er nu at lave kontrollerede forsøg, hvor forskerne vil bede nogle af deltagerne om at øge sexfrekvensen og samtidig se på deres søvnvaner og andre helbredsrelaterede konsekvenser af sex.

Som single kan du selv ordinere dig en sovepiller i form af lidt autoerotik. Uden porno. Fordi skærme. Du kan selvfølgelig også onanere, selvom du har en kæreste.

Se også: Forskere: Du bliver ’fuld’, når du sover for lidt

Sexvaner
At sex som sovemiddel dog kan have uhensigtmæssige konsekvenser, viser et brev, som vores sexolog Signe V. Bentzen har modtaget:

Sex og samliv 24-årig kvinde: Jeg kan ikke sove uden sex

En 24-årig kvinde har været sammen med sin forlovede i seks år: De har sex fem dage om ugen.

'Mit problem er, at de resterende to dage om ugen. Der er min forlovede for træt til sex, hvilket jeg har fuld forståelse for (man kan jo heller ikke få det hele tiden). Men jeg har store problemer med at falde i søvn, de dage vi ikke har sex.

Det er, som om orgasmen og sexen virker som et beroligende middel for mig, Når jeg ikke får det, så skal jeg kæmpe for søvnen, trods jeg er træt.'

Bentzen svarer, at sex og orgasmer er kendt for at virke beroligende på nervesystemet, smertedæmpende ved fx menstruation og hovedpine og altså også søvndyssende.

Når vi har sex, og især når vi får orgasme, så udløses en masse god kemi fra 'kroppens' eget medicinskab. Men som med al medicin, både den 'naturlige' og den farmaceutisk fremstillede, kan brugen af medicinen gå hen og blive til et misbrug af de gode egenskaber. I dit tilfælde er du blevet afhængig af sex for at kunne falde til ro og komme ned i søvnen.

Sexologen anbefaler, at den unge kvinde bryder vanen og dyrker sex på andre tider, ligesom hun burde læse en bog ved sengetid:

'Læsningen flytter opmærksomheden væk fra andre tanker og renser på den måde hovedet for stress og bekymringer, så kroppen kan begynde at slappe af.

Følg i øvrigt søvn-forskningens råd om at geare ned og ikke dyrke motion senere end tre timer før I siger godnat. Luk ned for computer, mobil og tablets og dæmp belysning og musik de sidste timer før sengetid. Det er især det blå lys, som holder hjernen vågen.

Du skal være indstillet på, at du ikke vil kunne falde i søvn, blive irritabel og have urolig og let søvn i den første tid. Men det skal nok gå over - især hvis du ikke falder i og har sex før sovetid eller begynder at sove til middag. Det er ubehageligt, men du dør ikke af at have en skidt soveperiode i nogen tid. Det er til gengæld ret skønt at tage magten over søvnen tilbage.'

Stress, søvn og skærme

Den danske søvnforsker Mikael Rasmussen har fortalt avisen.dk om den onde søvncirkel:

- Stressbetinget, dårlig søvnkvalitet er en ond cirkel, for hvis man ikke får den søvn, man har brug for, bliver kroppen nødt til at kompensere ved at sende yderligere stresshormoner ud i blodet. Omvendt kan det slet ikke lade sig gøre fysiologisk at blive syg med stress, hvis man får 7-8 timers kvalitetssøvn hver nat. Søvn er den prisme, hvorigennem alt andet skinner. Hvis søvnen ikke fungerer, er der heller ikke andet, der fungerer, siger han.

Han giver disse råd til at få nervesystemet ned i gear:

- Man må ikke ligge i sengen, hvis man ikke kan sove, for så får man gjort sengen til et sted, hvor nervesystemet kører op i stedet for at falde til ro. Lige så vigtigt er det at få etableret ritualer med søvnfremmende adfærd tæt på sengetid. Man skal sætte tid af til at lukke ned for aktiviteten i hjernen og derfor fjerne sig fra ting, der får nervesystemet op - for eksempel de blå skærme. Find i stedet noget, der får det til at falde til ro. Læs en bog eller lyt til god musik.

Se også: Søvn og sex drukner i babygråd

3 kommentarer
Vis kommentarer