-- Over artiklen relateret Sexpert-tv fra arkivet: Sexologen har testet frækt legetøj - her er dommen --
Sexlegetøj er særdeles udbredt:
Fire ud af ti danskere køber sexlegetøj, og 10 procent er flittige købere og gør minimum én gang hver tredje måned.
Det viser tal fra sexshoppen belugi.dks store sexundersøgelse, hvor 2000 repræsentativt udvalgte danskere deltog. Den bygger altså på et bredt udsnit af danskere og ikke på brugerne af belugi.dk, der holder til i Odense.
Især unge er glade for sexlegetøj, idet hver femte blandt de 18-30-årige investerer i sexgadgets, vibratorer og dildoer og blindfolds hver tredje måned. 10 procent af de 31-50-årige køber legetøj mindst en gang hver tredje måned. En procent af de 51+-årige gør dette.
Belugi.dk's sexolog Marie Oddershede mener, at det især er de unge mennesker, der følger med i medierne omkring alle de nye sextrends, så derfor tror hun også, at det er dem, som har den største interesse i at prøve det hele af.
- Det er vist sådan, det altid har været. Generelt er der kommet større fokus på kroppen og på den indflydelse velvære i kroppen også har på vores humør og generelle velbefindende. At udforske sig selv og hinanden seksuelt er også et område, der har været meget fokus på de seneste år. Alle medierne har bugnet med indslag om f.eks. sprøjteorgasmer, der var et fuldstændigt ukendt fænomen for langt de fleste mennesker for blot få år siden.
Længden af parforholdet har også markant sammenhæng med, hvor ofte man bruger sexlegetøj. Blandt de nyforelskede, der har været sammen i 0-1 år, køber hver tredje sexlegetøj minimum hver tredje måned, hvorimod det kun er fem procent af dem, der har været i parforhold i seks eller flere år. Her spiller alderen nok også en rolle, idet flere af de unge også er i nyere forhold.
Her er fremtidens super-sexlegetøj til kvinder
Junkie
10 procent køber altså sexlegetøj mindst en gang hver tredje måned - er de afhængige?
- Det er meget svært at give et entydigt svar på det spørgsmål. Der er også nogle, som har fundet glæde og velvære ved at dyrke yoga tre gange om ugen eller spise en bestemt diæt. Så længe der ikke er tale om en stimulans, som er vanedannende, kan man vist næppe tale om en afhængighed.
- Jeg er overbevist om, at de, som køber sexlegetøj ofte, blot er mennesker, som har fundet en helt ny verden i seksualiteten og alle de nye muligheder, der åbner sig, når sexlegetøj indgår i oplevelserne. Faktisk vil jeg mene, at de hyppige købere netop er drevet af en stor nysgerrighed og lyst til at fordybe sig i kroppens seksuelle muligheder - og at de ikke er drevet af en afhængighed af sex eller legetøj, siger Maria Oddershede.
Vibratorer
Hvad køber danskerne så? Det er første og fremmest vibratorer. 52 procent af kvinderne og 35 procent af mændene har investeret i mindst en vibrator.
Ud over vibratorer køber danskerne primært glidecreme (32 procent), dildo uden vibrationer (32 procent), massageolie/massagelys (20 procent), frækt undertøj (18 procent), penisring (15 procent) og butt-plugs (15 procent).
Og så var der Fifty Shades. Bondageudstyr er absolut ikke kun for særligt udvalgte. Over halvdelen af de personer, der køber sexlegetøj, henter bondageprodukter hjem.
Sexolog Marie Oddershede fra belugi.dk siger:
- Med Fifty shades of Grey, er BDSM blevet præsenteret for alle mennesker, som noget alle kan være med til. Derfor er BDSM blevet et slags modefænomen, der fungerer som et godt salgsargument.
- Egentlig handler BDSM bare om, at der er en part, som bestemmer slagets gang, mens den anden part er passiv og lader den anden bestemme. Det kan foregå på alle mulige niveauer, der ikke kræver et bestemt mærke vibrator eller et bestemt blindfold, siger Oddershede.
- Hvordan legetøjet bruges er jo helt op til den enkelte, så om en butt-plug er markedsført som BDSM-udstyr, udstyr til homoseksuelle mænd, er lyserød, så den skal appellere mest til kvinder og så videre, ja, så er og bliver det altså en butt-plug, der kan bruges, som man vil.
Vi er langt frækkere end videnskaben troede
Udstyr
Også Skandinaviens største sexshop sinful.dk, fra Aarhus, melder om stort bondage-salg - en stigning på 30 procent efter offentliggørelsen af traileren til seneste udgave af Fifty Shades. Og det er især mænd, der hiver varerne hjem.
- Det kan godt være, de fleste mænd hverken har læst bøgerne eller set filmene, til gengæld har de fornemmet meget godt, hvad det er, kvinderne går og snakker om; fascinationen af og længslen efter en mand, der tør tage magten i sengen, forklarer sexolog Jakob Olrik i en pressemeddelelse.
- BDSM-sexlegetøj har karabinhager, skruer, kæder og den slags. Det minder næsten om det værktøj, man finder i et byggemarked. Mænd elsker gadgets og ting, der skal bygges på og skrues i - også deres egen og deres partners seksualitet, når vi taler i overført betydning.
Sexshopppen belugi.dks store undersøgelse om danskernes sexvaner er en af de mere omfattende og velfunderede herhjemme. Et professionelt analysebureau bilendi.dk har spurgt 2000 repræsentativt udvalgte danskere om stort set alt, der har med sexlivet at gøre. Vi har tidligere skrevet om nogle af resultaterne:
Hver anden dansker dyrker næsten aldrig oralsex
Danske kvinder sexfantaserer om …
Så ofte har danske singler sex
Dette afgør, om du har et godt sexliv
HERUNDER SEXPERT-TV: Her er den ultimative spiller: