Gå til artikel om 1 sek
Gå til artikel

Verdens største pornosite udvider med sexlegetøj

Mastodontens tiltag følges nøje i branchen

-- Over artiklen kan du se reklamen for Pornhubs legetøj --

Firmaet bag de største pornotubesites i verden som pornhub og youporn, Mindgeek, går nu ind på det hastigt voksende marked for sexlegetøj.

Eksperter forventer, at den globale omsætning på sexlegetøj vil være omkring 29 milliarder dollars i 2020, med en årlig vækstrate på cirka syv procent.

Mindgeek, der ifølge The Times omsatte for 234 millioner dollars i 2015 (men kun betalte 145.000 dollars i det irske skattely) vil gerne have en bid af den kage. Og det gør de ved at samarbejde med det store britiske brand indenfor erotiske hjælpemidler, Ann Summers, der i 2013 omsatte for omkring 100 millioner pund. Ann Summers har cirka 140 fysiske butikker samt onlinesalg.

Sammen har de to mægtige spillere udviklet en serie på 14 forskellige slags legetøj; penisringe, onanirør, bondageudstyr og analgear - samt en side med demonstationsvideoer (læs: pornovideoer, hvor legetøjet bruges).

I anledning af lanceringen har pornhub lavet en musikvideo, der på få dage har hentet næsten 400.000 visninger på youtube, hvilket er meget pænt for en sexlegetøjsreklame. Du kan se den over artiklen her.

Musikken i videoen er skabt af bandet Perlita, som med guitar, keyboard og sexlegetøj spiller nummeret 'Sex Instruments.' Modellerne i videoen er pornostjernerne Carolina Abril og Jesus Reyes.

Corey Price, chef i Mindgeek, hvis monopolagtige størrelse og magt af kritikere betegnes som hovedårsag til, at pornoproducenter og -modeller har oplevet voldsom indtægtsfald siden midten af nullerne, siger:

- Med mere end 50 års erfaring med at levere pirrende innovativt kvalitetslegetøj til par i Storbritannien har Ann Summers vist, at de er toppen af poppen. Med lancering af vores brede sexlegetøjsserie kan par og mænd over hele verden dele denne nydelse. I kraft af at være den førende leverandør af voksenunderholdning og med tanke på vores succes med TwerkingButt og egen glidecreme har vi en god forståelse for, hvordan man overfører seksuel nydelse fra skærmen til soveværelset.

Det danske marked
Men hvad betyder dette nye globale samarbejde for det danske marked, hvor sinful.dk sidder tungt? De omsætter for et tre-cifret millionbeløb om året og oplever svimlende vækstrater, hele 68 procent sidste år. Vi spurgte medstifter Mathilde Mackowski, om hun frygter Pornhub:

- Vi ser det som en stor mulighed, at Pornhub er begyndt at lave sexlegetøj. Det er et fænomen, som vi har set før, både i forbindelse med Fifty Shades of Grey-bølgen, og så er det noget, der fylder en del i branchen generelt pt. I sidste måned besøgte jeg Europas største B2B sexmesse, Erofame, og her var det en tydelig tendens, at store velkendte brands nu laver samarbejde med sexlegetøjs-producenter.

- Jeg tror, at det får en positiv betydning for markedet. Produkter som disse er med til at inspirere endnu flere folk til at prøve sexlegetøj, og på den måde vil vi blot se markedet vokse. Vi sælger allerede pornhubs produkter i vores shop med stor succes.

I er jo voldsomt store herhjemme - er jeres konkurrenter i virkeligheden slet ikke de danske længere, men de store internationale?

- Vi ser vores egen begrænsning som vores største konkurrent. I Danmark har vi en tendens til at tænke lidt for lokalt og ikke stort nok. Det er noget, vi skal blive bedre til at udfordre os selv på, vi bør se hele verden som en stor legeplads.

HERUNDER KAN DU SE MATHILDE FORTÆLLE OM DE SENESTE TENDENSER I SEXBRANCHEN FRA EROFAME:

Andet segment
Mik Oddershede, der denne sommer gik ind på legetøjsmarkedet med shoppen belugi.dk, tror, at konkurrencen spidser til som følge pornhubs indtog:

- Der findes allerede rigtig mange udenlandske sexshops, som også sælger på det danske marked. Og at pornhub kommer betyder, at vi skal være dygtigere end dem for, at vi kan klare os i konkurrencen. For eksempel skal vi levere dag-til-dag, vi må ikke være dyrere, og så skal vores kundeservice fungere - på dansk. Det gælder jo for alle danske webshops, at der er konkurrence fra udlandet, og det giver nogle udfordringer - specielt hvis de udenlandske webshops kan købe billigere ind, end vi kan. Det er heldigvis ikke tilfældet i vores marked. Vi undersøger løbende priserne på f.eks. Amazon, og at vi ikke er dyrere end vores udenlandske kollegaer.

Er deres kunder et andet segment end jeres?

- Pornhub henvender sig helt sikkert til et andet segment end belugi.dk. Vi henvender os til alle danskere i alderen plus 25 år og vil gerne være med til at gøre sexlegetøj til et krydderi i de danske soveværelser - eller hvor det nu bliver brugt.

- Og vi vil ikke pornoficere sexlegetøj, det er helt misforstået. Sexlegetøj er noget, som vi alle sammen kan bruge til at pifte sexlivet op med en gang i mellem. Ikke et must hver gang der er sex på menuen, men produkter, som gør, at sexlivet ikke bliver kedeligt.

I er jo helt nye, frygter I de store internationale mere end andre danske konkurrenter?

- Vi befinder os i et marked, der stiger syv procent om året, hvilket er rigtig meget. Og der vil hele tiden komme nye konkurrenter, både danske og udenlandske. Det er en del af et konkurrencepræget marked. Vi frygter ikke pornhub, da de som sagt henvender sig til et helt andet segment end Belugi. De pornoficerer sexlegetøj, hvilket er direkte imod alt, hvad vi ønsker.

- Selv om vi er en ny spiller på markedet, har vi formået at sende de første 5.000 produkter ud til danskere og finnere på blot fire måneder. Vi forventer at nå en omsætning på tre millioner det første år, så i øjeblikket har vi har rigeligt at gøre med at komme i luften i Norge og Sverige i stedet for at bekymre os om konkurrenter, siger Mik Oddershede.

Se også: Gratis porno i ti år: Det betyder det for vores sexliv

Se også: Dansk sexshop jubler over potent vækst

kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Sex & samliv
Mest læste i Sex & samliv
Hent flere
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Mikkel Cramon
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen