Chokerende billeder af forlist dansk millionbåd

Chokerende billeder af Vestas forliste jordomsejler til 35 millioner kroner er nu dukket op fra Det Indiske Ocean. Hollandsk navigatør påtager sig nu grundstødningen med dansker-båden

Båden er gået midt over og mandskabet har fjernet diesel, batterier, hydraulik og andet. Foto: Brian Carlin, TeamVestas Wind
Båden er gået midt over og mandskabet har fjernet diesel, batterier, hydraulik og andet. Foto: Brian Carlin, TeamVestas Wind

”A race we must win”. Sådan lyder Vestas bud på en placering i verdens mest prestigefyldte havkapsejlads, Volvo Ocean Race, som den danske koncern, ifølge meget pålidelige kilder har smidt ind 85 mio. kroner ind i, frem til jordomsejlingen slutter i juni i Göteborg.

Men vinde, det gør  Team Vestas-båden ikke. For med 19 knob, svarende til 35 kilometer i timen, drønede den 20 meter lange kulfiberbåd, midt om natten i høj sø, på et rev på den eksotiske ø Cargados Carojos, nordøst for Mauritius, så ni mand blev smidt frem i båden, heraf to danske, Peter Wibroe, 29 og Nicolai Sehested, 25. Ingen om bord kom til skade.

Båden er gået midt over og mandskabet har fjernet diesel, batterier, hydraulik og andet. (Foto: Brian Carlin, TeamVestas Wind)
Båden er gået midt over og mandskabet har fjernet diesel, batterier, hydraulik og andet. (Foto: Brian Carlin, TeamVestas Wind)

Påsejlingen er komplet uforståelig i sejlerverden. En af de foreløbige undskyldninger for påsejlingen skyldes at ledelsen i Volvo Ocean Race, efter en truende cyklon, pludselig gav tilladelse til at man måtte sejle ved øen. Man mente ikke længere, at der var pirat-fare ved området. Derved har holdet ikke kunne forberede sig på at revet, men de seks andre VO 65ere, sejlede fint forbi øen, men i dag forklarer navigatøren Wouter Verbraak sig fra Team Vestas-båden.

(Foto: Team Vestas Wind) Samfund Vestas-kaptajn glæder sig over besætning i god behold

- Når jeg kan få strøm til bådens laptops, hvis de overlevede, kan jeg se nærmere på, hvordan vi missede at se revet på de elektroniske søkort. Jeg kontrollerede faktisk området, før jeg lagde mit hoved på puden, efter en i øvrigt meget lang dag hvor vi havde kæmpet os fri af den tropiske storm. Og på kortet så jeg, at dybderne var angivet til at være mellem 42 og 80 meter, skriver den hollandske navigatør på sin Facebook-side.


Der var farlige hajer og barracudaer, hvor sejlerne rydde op ved båden. En fisker blev næsten ædt af en barracuda fornylig. Foto: Brian Carlin, Team Vestas Wind

Wouter Verbraak mener bestemt, at han normalt er omhyggelig med navigationen.

- Jeg kan forsikre jer om, at vi før hvert eneste etape ser jeg omhyggeligt vores rute igennem, før vi forlader havnen. Vores planlagte rute blev imidlertid ændret lige før vi forlod Cape Town, og med fokus på starten og de vanskelige forhold, troede jeg fejlagtigt, at jeg ville have nok information med mig til at se på ændringerne i vores rute. Jeg tog fejl, forklarer Wouter Verbraak.

Se flere billeder af forliset her

Tidligere vinder af Volvo Ocean Race i 2009, femdobbelt OL-medaljevinder, Torben Grael, som Ekstra Bladet netop har mødt på Bahams, har ikke meget til overs for holdets forberedelse.

- Der er sikkert mange forklaringer, en af dem er det elektroniske søkort, hvor man kan skalere ud og ind og måske misser nogle detaljer på søkortet, men det vigtigste er at man før man tager ud så gennemgår med holdets navigatør på båden og holdets navigatør på land om alle de farer, som man kommer ud for. Og det ser ud til at det har manglet hos Vestas, siger Torben Grael.

Båden stødte lørdag på et rev og kunne derfor ikke fortsætte (Foto: Team Vestas Wind) Krimi Vestas efter havari: Vi vil gerne fortsætte i sejladsen

Det forventes imidlertid at holdet snart officielt vil forklare sig i Abu Dhabi, hvor Vestas-holdets seks andre konkurrenter forventes at nå frem om en uges tid, efter de startede i Cape Town den 19. november.

Danske Stig Westergaard, tidligere jordomsejler i Volvo Ocean Race, håber ikke at noget bliver fejet ind under noget gulvtæppe, alt skal frem så alle kan lære af hvad der skete.


Hollandsk navigatør, Wouter Verbraak, havde fuldstændigt overset revet i Det Indiske Ocean. Foto: Brian Carlin, Team Vestas Wind

- Jeg håber hver sten bliver vendt i den her sag, alt skal frem, men det er klart, at der kan blive tale om en lang forsikringssag og derfor er sejlerne tilbageholdende med at udtale sig, siger Stig Westergaard til Ekstra Bladet.

Westergaard har sejlet jorden rundt to gange med Vestas navigatør, Wouter Verbraak, som han anser for en yderst kompetent navigatør. Han understreger at det først og fremmest er skipperens ansvar, når en ulykke som denne her sker. 

Ny båd på vej

Reglerne i jordomsejling foreskriver, at et hold godt kan sejle med på de resterende etaper, hvor der sejles om point.

Derfor forventes det at Vestas skaffer en båd igen. Båden, som betegnes som totalskadet af den danske bådebygger Jørgen Jensen, ejes af Volvo Ocean Race, og lejes af Vestas. Kongelig Dansk Yachtklub, som Vestas-holdet sejler, forklarer at man ikke giver op, selvom en VO 65er står i 35 mio. kroner.

- Ifølge Vestas vurderer virksomheden sammen med løbsledelsen nu alle muligheder for at vende tilbage i løbet på et senere tidspunkt. Bjærgning og reparation af resterne af båden eller produktion af en ny båd på ekstremt kort tid er formentlig de to alternativer til helt at udgå af sejladsen, fortæller Kongelig Dansk Yachtklubs direktør, Christian Lerche til kdy.dk.

Cargados Carajos er en udstrakt gruppe af koralrev og skær. Det var her at Vestas sejlede på med 19 knob. Foto: Mauritius kystbevogtning.

Se her, hvordan den danske gast, Nicolai Sehested, reagerede under grundstødningen

0 kommentarer
Vis kommentarer