20 år siden i dag: Schumachers æra begyndte til søs

Det er 20 år siden, at en epoke uden sidestykke i Formel 1 begyndte

Ekstra Bladet besøgte Michael Schumachers hjemby tilbage i 2014

Det mest succesfulde kapitel i Formel 1's lange historie var aldrig blevet skrevet, hvis ikke den syvdobbelte verdensmester Michael Schumacher under en sejltur på Comosøen i det nordlige Italien var blevet provokeret til at ændre mening.

Den 26 årige dobbelte verdensmester ville i efteråret 1995 have udskifte sin daværende Benetton-racerbil med en McLaren med en motor fra Mercedes.

En afsløring den mangeårige manager Willi Weber er kommet med i et interview med web-siden, motorsport-total.com.

Sådan kom det ikke til at gå, men i stedet startede i dag for 20 år siden en epoke i Formel 1 uden sidestykke.

Godt nok blev 'debuten' i Melbourne ikke noget at skrive hjem om, da Michael Schumacher stoppede på 32. omgang med bremseproblemer.

Der kom til at gå over fire år, før 'den stejlende hingst' igen kunne vrinske af glæde, da den knaldrøde Ferrari efter 21 års tørke på ny havde en verdensmester.

Derefter blev det til 5 VM-titler i træk, da Michael Schumacher fra 2000 til 2004 næsten kørte fra den ene sejr til den anden og i glansperioden ikke kun vandt 48 Grand Prix'er.

Tyskeren vandt også millioner af røde italienske tifosier's hjerter, deriblandt Pave Johannes Paul 2, som inviterede Michael Schumacher i audiens i Vatikanet.

Mange græd, da Michael Schumacher efter 11 år i den røde racer og 72 sejre tog en pause fra Formel 1 for senere at komme hjem til Mercedes.

Hjem til Mercedes
Det var den tyske bilgigant, som gav ham chancen og tog ham ind som såkaldt juniorkører, og det var også Mercedes, som skaffede ham en spektakulær Formel 1-debut på Spa i en Jordan i 1991.

Knap var den gang 22 årige Michael Schumacher, før Formel 1's frække dreng, Flavio Briatore hyrede ham til Benetton, i dag Renault, hvor den fantastiske tysker to gange blev verdensmester inden afskeden i efteråret 1995.

Tag Ekstra Bladets store Formel 1-quiz

Her blev manager Willi Weber bedt om at bane vejen for en kontrakt med McLaren, men under en samtale med Niki Lauda blev ideen om Ferrari født, selv om Italiens stolthed på fire hjul havde planer om at køre med den fire dobbelte verdensmester Alain Prost og Østrigs Gerhard Berger i sæsonen 1996.

Efter en masse forarbejde, som involverede eks-verdensmester Niki Lauda og den nuværende FIA-præsident og tidligere Ferrari teamchef, Jean Todt, valgte manageren at sejle en tur med sin dobbelte verdensmester, hvor Michael Schumacher  blev bearbejdet med fordele og ulemper.

- Hvis du vinder VM med McLaren, vil det være glemt næste år, men hvis det sker med Ferrari, vil du blive udødelig, fortæller Willi Weber.

- Michael Schumacher er på daværende tidspunkt en ung mand, som ikke kan Ferraris historie. Han kender kun Ferrari fra banen som den langsomme røde racer, der var så nem at overhale.

- Jeg skulle overbevise ham om, at Ferrari ville bygge en vinderbil og et team op omkring ham.

- Det var den gang, at man kunne bygge den bedste bil og sætte en abe til at vinde, så det virkede, da jeg spurgte Michael Schumacher, om han helst ville huskes som en abe eller en ægte mester,  fortæller Willi Weber, der siden er kommet så meget i unåde hos Schumacher, at han er blevet forment adgang til Michael Schumachers bolig i Schweiz.

De to var ellers efter flere år uvenskab blevet forenet over en frokost i Stuttgart 14 dage før den famøse skiulykke for over to år siden, hvor forløbet af genoptræningen fortsat holdes hemmelig for de mange.

1 af 2 Michael Schumacher og Willi Weber, da de fortsat kørte parløb (Foto: All Over)
2 af 2 Foto: AP
7 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i sport
Seneste i sport
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere