Ændrer Le Mans-regler efter grotesk afslutning

Le Mans ændrer reglerne efter den groteske afslutning på årets løb

Den uheldige Toyota nr. 5 blev disket i årets Le Mans, fordi Kazuki Nakajima var for længe om at klare den sidste omgang. Det betyder nye regler fra næste år(Foto: Jan Sommer)
Den uheldige Toyota nr. 5 blev disket i årets Le Mans, fordi Kazuki Nakajima var for længe om at klare den sidste omgang. Det betyder nye regler fra næste år(Foto: Jan Sommer)
Følg Motorsport

Toyota og andre kan fremover undgå at betale den ultimative pris for et 'mekanisk uheld' i de sidste minutter af verdens største 24 timers løb.

Reglerne er blevet ændret, så den uheldige Toyota nr. 5 i stedet for ikke at blive 'ikke klassificeret', som det hedder i motorsport, ville være endt på podiet som nr. 3.

Alle andre end de mest ensporede Toyota-fans vil aldrig glemme, hvordan den førende Kazuki Nakajima på vej ud på den sidste jubelomgang med et solidt forspring på et minut gik i stå lige efter mållinjen og blev overhalet af den vindende Porsche med schweizeren Neel Jani bag rattet.

Det lykkedes til sidst for den uheldige Kazuki Nakajima at få så meget liv i Toyota'en, at han fik listet en sidste omgang på knap 14 km hjem og i mål, men det gik alt for langsomt, så Toyota'en endte med at blive disket for at have overskredet tidsgrænsen.

6 minutter måtte japaneren have brugt på den sidste omgang, men det tog Toyota'en 12 minutter at 'humpe rundt' på chokeren.

Fra næste års udgave vil tidsgrænsen fremover være sat op til 15 minutter, før man 'smides ud' af løbet.

Forinden vil biler i problemer blive tildelt strafomgange, men først når man har brugt mere end 6 minutter om en sidste omgang, der normalt kan klares på omkring fire minutter alt efter bilens størrelse og formåen.

Efter seks minutter vil der blive idømt strafomgange, og der vil være en omgang, hvis man er mellem 6 og 7 minutter om at komme rundt. Derefter er der to omgange for en omgangstid på mellem 7 og 8 minutter, 3 omgange for en omgang på mellem 8 og 9 minutter, 4 omgange for en omgang på mellem 9 og 10 minutter, hvorefter der er 10 omgange som straf, hvis man er mellem 10 og 15 minutter om den sidste omgang.

Da det tog Kazuki Nakajima 12 omgange at komme rundt med Toyota nr. 5 ,ville bilen efter de nye kommende regler have fået 10 omganges straf, og da Tom Kristensens tidligere medkørere i Audi sluttede 12 omgange bagud som nr. 3, ville den uheldige Toyota være sluttet som 3'er og alligevel fået en podieplads for at have ført det store løb efter 23 timer og 57 minutter af de 24 timer.

Le Mans er som bekendt et 'invitationsløb', så ingen ved endnu, om de er at finde på startlisten til 2017-udgaven, som køres i weekenden, 17.-18. juni.

Der er en forventning om, at GTE Pro-klassen igen vil blive en 'danskerklasse' med verdensmestrene i klassen, Nicki Thiim og Marco Sørensen, Aston Martin i tæt ræs med Jan Magnussen, Corvette og Michael Christensen, Porsche samt Ford GT og Ferrari.

Også racerpigen Christina Nielsen har meldt ud, at hun har Le Mans skrevet ind i 2017-kalenderen, og hun har en forventning om at køre med i GTE Am-klassen.

Derudover er der vel kun IT-millionæren, David Heinemeier-Hansson, som er i spil, og han har så mange flotte resultater på cv'et, at han nok skal finde et sæde enten i den nye store LMP2-klasse eller GTE Am-klassen. Både økonomisk og sportsligt vil dansk-amerikaneren være 'eftertragtet'.

Toyota-kører efter historisk Le Mans-brøler: Jeg gik i panik

Mystikken breder sig: Er stadig tavs om verdens største brøler

Kæmpe Le Mans-drama: Smed sejren på sidste omgang

 

 

 

 

Ubegrænset Sport
Ekstra Bladet
Så løber du aldrig tør
79
,-
/md.
LIGE NU

Mere fra Ekstra Bladet+

Er Papes ambition at være både dyr og dårlig?

Udforsk Ekstra Bladet+

Hvilke nyheder skal vi vise her?

Med en gratis bruger kan du selv vælge!
Så er du altid opdateret på lige præcis det, der interesserer dig. Læs mere

Brugervilkår - Har du en bruger? Log ind

Udforsk Ekstra Bladet+