Dansk duo kan forpurre Magnussens store Le Mans-drøm

Europas mest vindende racerkører, Jan Magnussen, kan om nogen mærke, om mavefornemmelsen er god - og han går efter ny Le Mans-sejr

Det er snart otte år siden, at Jan Magnussen sidst har vundet på Le Mans. Nu mener han, at det er på høje tid, at det sker igen (Foto: Jan Sommer)
Det er snart otte år siden, at Jan Magnussen sidst har vundet på Le Mans. Nu mener han, at det er på høje tid, at det sker igen (Foto: Jan Sommer)

Efter syv lange sejrsløse år på Le Mans er den snart 44-årige veteran begyndt at ane, at det snart er ved at være tid til en femte klassesejr i verdens største 24 timers-løb.

Sejren må gerne komme næste i weekend,, når der afvikles endnu en udgave af det legendariske løb, som er endt med at blive til en danskerfest med omkring 20000 tilrejsende rooligans omkring den godt 14 kilometer lange bane – 200 kilometer sydvest for Paris.

Foreløbig kan Jan Magnussen se tilbage på en lang karriere med 174 sejre i 666 løb.

En hurtig hovedregning giver som resultat, at han har vundet sådan cirka hver fjerde gang, at han har trådt på speederen.

Søndagens test på Le Mans udviklede sig til at blive en spøjs affære i GTE-Pro-klassen.

Sidste års vinder, Ford GT og Ferrari lurepassede, så det blev en grotesk omgang, da Ford GT’erne kørte seks sekunder langsommere end sidste år.

Det var søsterbilen fra Corvette, som endte med at være hurtigst i klassen foran to gange Porsche, mens Jan Magnussen og co. sluttede som firer efter at have været hurtigst i den første af de to sessioner.

Efterfølgende har bølgerne gået højt omkring de forskellige handicap, som bilerne har fået tildelt for at gøre konkurrencen i klassen så fair som overhovedet muligt.

– Vi fik bekræftet, at vi næsten kan følge med på langsiderne. I hvert fald mangler vi ikke fem sekunder som sidste år, siger Jan Magnussen.

– Jeg var på forhånd meget spændt på, om vi kunne overføre vores succes fra de forholdsvis små baner i USA til den lange bane i Le Mans.

– Målet for Corvette er at vinde, og det er det ikke ændret på efter testen, siger Jan Magnussen, som vil få masser af dansk konkurrence i den prestigefyldte GT-klasse.

Magnussen historisk
Verdensmestrene i klassen, de to danske Aston Martin-kørere, Marco Sørensen og Nicki Thiim har sammen med Porsche-køreren, Michael Christensen tænkt sig at forpurre Jan Magnussens drøm om endnu en sejr i Le Mans, hvor den danske veteran er til start for 18. gang.

Det placerer ham som nr. fem på en anciennitetsliste, som toppes af hollænderen Jan Lammers.

Også Ford GT og Ferrari vil være med i kampen om klassesejren, så GTE-Pro-klassen kan sagtens ende med at blive et spændende løb i løbet, hvor Toyota vil gå all in for at vinde den sejr, som sidste år blev tabt til Porsche en omgang før mål.

Det er ikke kun i statistikkerne, at Jan Magnussen har sat diverse aftryk.

Han er indirekte skyld i, at de ikoniske Porsche-kurver ikke længere er, hvad de har været.

En mur, som flere gange har stået i vejen for en sportsvogn på afveje, er blevet flyttet.

To gange har Jan Magnussen været indblandet i uheld i netop Porsche-kurver på vej mod opløbsstrækningen, men også Tom Kristensens makker, Loïc Duval forulykkede i hvad der viste sig at blive den nidobbelte Le Mans-vinders afskedsløb i det franske.

 

6 danskere til start i Le Mans

LMP2: David Heinemeier Hansson skal køre Oreca 07-Gibson med startnummer 13 for det schweiziske team, Vaillante Rebellion. Han er ’amatøren’ på bilen, hvor de andre kørere er Nelson Piquet jr, Brasilien og Matthias Beche, Schweiz.

GTE PRO-KLASSEN: Jan Magnussen er med i Corvette nr. 63 sammen med sin faste makker Antonio Garcia, Spanien samt Jordan Taylor, USA.

Michael Christensen er at finde i den nye Porsche 911 RSR, nr. 92 sammen med Kevin Estre Frankrig og Dirk Werner, Tyskland. En ny Porsche, som har været tre års undervejs og er revolutionerende dermed, at motoren er placeret midt i bilen.

De forsvarende verdensmestre i klassen, Nicki Thiim og Marco Sørensen vil i Aston Martin nr. 95 få selskab af Rickie Stanaway, New Zealand, som i flere omgange har været Marco Sørensens konkurrent i diverse formel-klasser.

GTE AM-KLASSEN: Christina Nielsen skal ud og forsvare Ferraris ære i klassen i sidste års vinderbil fra USA. Den har været rundt om Italien for at blive gjort Le Mans-klar. Udover sin faste makker, Alessandro Balzan, Italien er Bret Curtis, USA med ombord i nr. 65 i den Ferrari-dominerede klasse.

Kris Nissen har startet et nyt liv som campingpladsejer Foto: Ernst van Norde Sport og Spil Mødte døden for foden af Fuji-bjerget

Se også: Dansk racerkørers vilde weekend: To løb i to verdensdele på 24 timer

Se også: Kæmpe dansk triumf: Magnussen vinder historisk løb

Se også: Kæmpe triumf for Kevins bedste ven

 

 

1 af 2 IT-guruen, David Heinemeier Hansson var sidste år eneste dansker på podiet i Le Mans efter en 3. plads i GTE Am-klassen. Nu er han rykket op i den større LMP 2-klasse (Foto: Jan Sommer)
2 af 2 Det er snart otte år siden, at Jan Magnussen sidst har vundet på Le Mans. Nu mener han, at det er på høje tid, at det sker igen (Foto: Jan Sommer)
1 kommentar
Vis kommentarer

Skærm

Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere