Gå til artikel om 1 sek
Gå til artikel

Dansk Le Mans-stjerne i voldsomt uheld: Nu er der godt nyt fra teamet

Aston Martin har genskabt bilen på rekordtid, så Marco Sørensen er Le Mans-køreklar, men han slipper dog ikke for straf

Selv om den nye milliondyre Aston Martin blev totalsmadret, slap Marco Sørensen med knubs (Foto: Jan Sommer)
Selv om den nye milliondyre Aston Martin blev totalsmadret, slap Marco Sørensen med knubs (Foto: Jan Sommer)

Den ene af Aston Martins to danskere, Marco Sørensen, må siges at være en dyr herre.

Selv om den 27 årige nordjyde har bedyret sin uskyld, er han blevet idømt en betinget straf efter et voldsomt uheld under forrige søndags Le Mans-test, hvor den spritnye og million-dyre Aston Martin Vantage AMR blev smadret.

På den tiende omgang blev Marco Sørensen med 270 km i timen ramt på forhjulet i indgangen til en hurtig højre-kurve på strækningen fra Mulsanne til Indianapolis.

Danskeren snurrede rundt i et utal af piruetter og røg fra autoværnet op i fangehegnet for at blive kastet tilbage på banen.

- Rattet var vistnok det eneste, som kunne genbruges, fortæller Marco Sørensen til Ekstra Bladet.

Den tidligere sportsvogns-verdensmester 'slap' med en mavepuster og en øm ryg, som Aston Martins massør kun skulle bruge et par dage til at kurere..

Selv om Marco Sørensen med en albue selv kunne skubbe døren op og kravle ud af en totalskadet bil, blev han som alle andre forulykkede på Le Mans kørt til et tjek på banens hospital.

Det var ifølge Marco Sørensen en britisk teenager, den 19 årige Harrison Newey, der er søn af verdens bedste Formel 1-designer, Adrian Newey, som fejlede ved at trække ud i banen og ind i danskeren med en hurtigere LMP2'er, en Dallara, indsat af det russiske SMP Racing-team..

Da en tredje bil 'skyggede' for video-overvågningen på uheldsstedet, blev begge kørere efterfølgende idømt  en stop and go straf på et minut for en 'usikker manøvre'.

Straffen blev også gjort betinget og udløses i 24 timers løbet kun ved en ny 'usikker manøvre'.

Den smadrede bil blev efterfølgende gemt væk, og Aston Martins ellers 'rødglødende' Twitter konto nøjedes med en udsende en erklæring.

Mens den nye Aston Martin AMR med nr. 95 , der kun havde kørt supersæsonens første VM-løb på Spa, blev smadret, fortsatte Harrison Newey med at køre videre, som om intet var hændt.

Det kunne næsten ligne en tanke, at den samme Harrison Newey 20 minutter før sammenstødet med Marco Sørensen havde sendt en anden Aston Martin med Mathias Lauda ud over curben, så motoren blev ødelagt.

Sønnens berømte far er en ven af Aston Martin og har bistået med råd og vejledning.  

Det store uheld har siden betydet overarbejde for en snes mekanikere hos Prodrive, som efter nogle år i Formel 1 med bl. a. Benetton og BAR i de seneste år har kørt Aston Martins store satsning i diverse sportsvognsmesterskaber.

Efter at have arbejdet i døgndrift i fem dage var der blevet bygget en ny Aston Martin nr. 95, som efter et par prøveture på en flyveplads er returneret til Le Mans.

- Allerede da jeg kom tilbage fra lægetjek, var teamet i gang med at finde ud, om der overhovedet fandtes et ekstra chassic. Derudover skulle der samles stumper osv., fortæller Marco Sørensen, som er imponeret over den teamånd, der er blevet vist.

Slog kolbøtter i Barcelona

Selv om danskeren slap billigt fra episoden, akkurat som det var tilfældet, da han i Formel Renault 3.5 klassen slog kolbøtter i Monza I 2014, smerter uheldet fortsat.

Det er ham, der har kørt mere end halvdelen af de over 20.000 km, som er blevet tilbagelagt under udviklingen af den nye superbil fra Aston Martin, der skal være 'stamfader' til en ny generation af diverse Aston Martin-modeller.

Bilen har fået turbo, men også gjort både bredere og længere med en flad bund for at få en bedre down force.

- Der skal kun være den røde og den grønne bil. Altså kun to stykker, fortæller Marco Sørensen, som siden midten september har haft arbejdet med den nye bil som første prioritet.

Derfor pendlede han i efteråret mellem VM-løb i Japan og Kina og testarbejde i Spanien, Belgien og USA og sidenhen også Abu Dhabi.

Aston Martin har kastet masser af millioner af kroner/pund ind i projektet, som på sigt kan føre til, at Aston Martin fra 2020 enten vil køre med i den store klasse i Le Mans eller også blive ny motorleverandør til Red Bull i Formel 1.

Så den smadrede bil har umiddelbart ingen pris.

Målet er ved siden af verdens bedste sportsvogn at skabe en ny supermotor af samme høje klasse som den legendariske Cosworth-motor, der 'vandt' 176 Formel 1-løb. 

Selv om den nye Aston Martin nr. 95, som kan genkendes på de røde lygter og front, kun har nogle få kilometer fra en flyveplads, var det med speederen i bund, at Marco Sørensen tog hul på træningen til verdens største 24 timers løb.

- Det kan bære eller briste. I forhold til det første VM-løb har vi fået mere power, fortæller Marco Sørensen, der i den første time fik lukket lidt af hullet til de hurtigste GT-biler.

Allerede fra den første træning viste Toyota nr. 8 med en vis Fernando Alonso, Spanien, at bilen er kommet for at vinde og kurere Toyotas Le Mans-kompleks ved at føre sig frem nærmest side og side med søsterbilen..

Efter fem andenpladser kan en af verdens største bilproducenter ikke vente længere på at komme til tops i verdens største billøb.

Marco Sørensen og Nicki Thiim er efter at have vundet VM havnet i Aston Martins 'førstebil' (Foto: Jan Sommer)
Marco Sørensen og Nicki Thiim er efter at have vundet VM havnet i Aston Martins 'førstebil' (Foto: Jan Sommer)
 

Se også: Efter 5 års tørke: Fernando Alonso vinder igen

Se også: Kung Fu-kongen redder dansk millionær

1 af 2 Da Marco Sørensen kørte mod Kevin Magnussen i Formel Renault 3.5 klassen blev det til kolbøtter i Barcelona (Foto: Jan Sommer)
2 af 2 Selv om den nye milliondyre Aston Martin blev totalsmadret, slap Marco Sørensen med knubs (Foto: Jan Sommer)
kommentarer
Vis kommentarer
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Kim Vangkilde
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen