LE MANS (Ekstra Bladet): Siden kartingdagenes drabelige dueller mod en vis Max Verstappen har der aldrig været sat spørgsmålstegn ved Nicklas Nielsens talent.
Til 89. udgave af Le Mans scorede den 24-årige østjyde karrierens største triumf med sejr i LM GTE Am-klassen sammen med italienske Alessio Rovera og bilens gentleman-kører, franske Francois Perrodo.
For et år siden blev det til en tredjeplads i det ikoniske løb, men denne gang kunne Nicklas Nielsen træde op på øverste trin.
Som Ferrari-fabrikskører og bilens pro kørte han et suverænt løb og sad naturligvis i bilen til de to afgørende stints.
Artiklen fortsætter under billederne ...
Trods en sen udfordring fra TF Sports Aston Martin slap Nicklas Nielsen aldrig grebet om føringen.
Det var den første danske klassesejr, siden Michael Christensen vandt i LM GTE Pro med Porsche for tre år siden.
Timingen er god for Nicklas Nielsen, som Ferrari har meldt sin ankomst til Hypercar-klassen fra 2023 og skal bruge dygtige kørere ...
Toyotas to biler sluttede suverænt i spidsen af den nye Hyperclass-klasse, hvor blandt andre Peugeot med Kevin Magnussen og Mikkel Jensen på holdkortet træder ind i sæsonen næste år.
Mike Conway, Kamui Kobayashi og Jose Maria Lopez sad i vinderbilen.
Ferrari sikrede også sejren med sit AF Course-team i LM GTE Pro; her blev Michael Christensen anden dansker på podiet i år med en tredjeplads sammen med Porsche #92.
På forhånd var der blandt motorsportsfans lige så stor interesse for den yderst konkurrencedygtige LMP2-klasse med i alt 11 tidligere Formel 1-kørere i bilerne som topklassen.
Ikke mindst for Team Sashi High Class Racing #49 med to gange Magnussen og Anders Fjordbach.
Da banen tørrede op efter løbets indledende byger, stod det imidlertid klart, at bilen ikke havde topfarten til at følge med hverken den identiske søsterbil eller de hurtigste i klassen.
Motorproblemer samt en påkørsel og en punktering i løbet af natten betød, at familieprojektet sluttede på en 17. plads af de 23 startende biler i klassen.
Søsterbilen med Marco Sørensen, Dennis Andersen og Ricky Taylor blev nummer 13.
I klassen var der et vildt drama til allersidst, da den førende WRT-bil med #41 gik i stå på allersidste omgang og ikke formåede at afslutte løbet. Team WRT #31 med Robin Frinjs bag rattet vinder LMP2-klassen.
Både Nicki Thiim og Mikkel Jensens GT-biler udgik, mens Michelle Gattings Ferrari blev nummer ni.
Le Mans topklasse går en spændende æra i møde. LÆS MERE HER