Danske Christina klar til at ryste Le Mans-verdenen

Racerpigen blev brændt af - nu er hun i stedet i Le Mans

24-årige Christina Nielsen debuterer i år i Le Mans sammen med Mikkel Mac og Johnny Laursen. På billedet ses hun ved siden af sin berømte far Lars Erik Nielsen, som i 2007 var på podiet ved Le Mans sammen med afdøde Allan Simonsen og franske Pierre Ehret (Foto: Jan Sommer)
24-årige Christina Nielsen debuterer i år i Le Mans sammen med Mikkel Mac og Johnny Laursen. På billedet ses hun ved siden af sin berømte far Lars Erik Nielsen, som i 2007 var på podiet ved Le Mans sammen med afdøde Allan Simonsen og franske Pierre Ehret (Foto: Jan Sommer)

Racerpigen Christina Nielsen vil gøre sin far endnu mere stolt.

Det er et af hendes mål, når hun som den første danske pige skal køre med i verdens største 24 timers løb i Le Mans, hvor hendes far, Lars-Erik Nielsen har startet fem gange og tre af gangene endt på podiet efter en 2. plads og to 3. pladser.

- Selvfølgeligt vil jeg helst gøre det bedre end ham, siger Christina Nielsen, som ifølge sin karriereplan slet ikke skulle have kørt med i årets Le Mans.

Og slet ikke i den danske Ferrari 458.

Der blev sidste år lagt helt andre planer for hende, men afsløringen af VW's svindel-software  i USA sendte dønninger igennem hele den tyske bilgigant i form af sparekrav hos alle 'familiemedlemmer'.

Audi måtte rulle næsten alle planer for sæsonen 2016 tilbage, og det ramte bl. a. Christina Nielsen, der skulle være tilknyttet et juniorteam i Audi-regi i sportsvognsserien, Blancpain.

I samme forbindelse blev kollega, Nicki Thiim 'brændt af'  til en plads i Deutsche Tourenwagen Serien.

Derfor blev gode råd dyre pludseligt dyre for far og datter, som tilhører familierne, Mourier, Christiansen og Nielsen (Semler-koncernen, red). Det er importøren af VW, Audi, Seat, Skoda og Porsche, så far og datter ville helst holde sig til et af sine egne bilmærker.

Redningen kom i form af en opringning fra Formula Racing, som står bag det danske Le Mans-team.

Efter at være blevet ringet ned af et hav andre interesserede ville teamet forhøre sig for gammel venskabs skyld.

Christina Nielsen, Mikkel Mac og Johnny Laursen skal køre den nye Ferrari 488 ved Le Mans (Foto: Jakob Jørgensen)
Christina Nielsen, Mikkel Mac og Johnny Laursen skal køre den nye Ferrari 488 ved Le Mans (Foto: Jakob Jørgensen)
 

Sådan endte Christina Nielsen med at komme ud at køre en 'italiener', og da hun i USA havde et tilbud om at køre den nye Ferrari 488 i den amerikanske sportsserie, var hun ikke i tvivl om sige ja til at køre med Mikkel Mac og Johnny Laursen.

- Det er en drøm, som er svær at opnå, der vil gå i opfyldelse, siger Christina Nielsen, som i 2007 var tilskuer, da hendes far blev 3’er sammen med afdøde Allan Simonsen og den tyske vinbonde, Pierre Ehret.

Sidste år endte hun på podiet i et supportløb forud for 24 timers løbet med kun Aston Martin-sportsvogne på startlisten, så hun kender udsigten fra den berømte balkon.

- Det vil give ekstra opmærksomhed, når du er som pige har bevæget sig ind i en mandeverden, men jeg har det fint med at være en af 'drengene', siger Christina Nielsen, som er historien om tennispigen, der hellere ville køre go kart og senere billøb.

Lykken har hun fundet i  USA, hvor hun har fået skabt sig 'et navn' som sportsvognskører med flere flotte placeringer på cv'et.

Deltagelsen i Le Mans har afkastet en del trafik over Atlanten for at lære bil og medkørerne at kende.

Da hun i sidste måned deltog i et løb i Europæisk Le Mans-serie på den berygtede Imola-banen i Italien, fik den danske Ferrari 458 ikke kørt så meget. Her leverede hun et af karrierens få crash.

- Sidst, jeg ’stod af', var tilbage i 2012. Efter uheldet har jeg to gange været i bilen, så det er et overstået kapitel, og jeg er kommet videre, siger Christina Nielsen.

Se også: Danske Christina skriver Le Mans-historie

Se også: Et år efter uheldet: Big Mag tanker selvtillid

25 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i sport
Seneste i sport
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere