Danske Le Mans-kørere i ordkrig - nu undskylder den ene

Christina Nielsen blev vred over at blive kaldt 'træt og ukoncentreret' af team-kammerat Mikkel Mac

Danskerbilen endte som 6'er i GTE Am-klassen. Foto: Jan Sommer
Danskerbilen endte som 6'er i GTE Am-klassen. Foto: Jan Sommer

LE MANS (Ekstra Bladet): Det startede med et tabt forhjul og sluttede med stor ballade i familien.

Debutanterne fra Ferrari i Allerød fik en første optræden i verdens største sportsvognsløb, som sent glemmes.

Danmarks første kvinde i Le Mans, Christina Nielsen nåede at blive stikhamrende rasende på makkeren Mikkel Mac's angreb på hende på TV 2, hvor helten fra hjuldramaet talte om, at hun i sit sidste stints havde virket træt og ukoncentreret.

Derfor troppede Christina Nielsen med følge kort før afslutningen på løbet op i pressecentret, hvor kørerne ellers yderst sjældent viser sig på jagt efter en forklaring.

Med sig havde hun en veninde, mens rådgiveren, den tidligere danske teamchef for østrigske Le Mans-team, Jetalliance, Jan Kalmar var kommet i forvejen.

Artiklen fortsætter under billedet

Mikkel Mac, Johnny Laursen og Christina Nielsen, da stemningen var lidt bedre. Foto: Jan Sommer
Mikkel Mac, Johnny Laursen og Christina Nielsen, da stemningen var lidt bedre. Foto: Jan Sommer

Da Christina Nielsen havde fundet ud af, hvem afsenderen af kritikken var, kunne hun ikke hive fat i Mikkel Mac, fordi han netop havde afløst hende i Ferrari'en for at køre nr. 60 i mål.

- Jeg må have sagt det, men jeg mente det ikke, undskyldte Mikkel Mac, som hermed undgik at skulle vise, hvorfor Team Danmark tidligere har støttet ham som bryder.

Det var i følge Christina Nielsen ikke hendes kørsel, men bilens skyld, at hun sluttede af med kun at køre rundt med 180 km i timen.

Begge støddæmpere var 'gået', hvilket Mikkel Mac selv erfarede, da man troede, at det var nok at udskifte den ene af de to støddæmpere, så han måtte en ekstra tur i pit, inden han kunne køre Ferrarien i mål som 6'er.

- Tænk, at vi skal smide det hele på et kikset hjulskifte og ovenikøbet i Le Mans. Vi har skiftet hjul massevis af gange, siger teamejer Johnny Laursen.

- Når det er sagt, fik vi da vist, at vi havde farten til at være med.

Det sørgede Mikkel Mac for ved at køre flotte omgangstider undervejs, og det er med sikkerhed allerede blevet noteret hos Ferraris sportsvognsteam, AF Corse, der ikke kun 'udlejer' sportsvogne, men også kørere til diverse sportsvognsløb.

- Jeg er kun forpligtet til at køre hos Formula Racing i Den Europæiske Le Mans-serie, så jeg kan køre for andre ved siden af, bare det ikke kolliderer, siger Mikkel Mac. 

Toyotas nummer 5 med Nakajima bag rettet mistede al effekt i bilen på sidste omgang og måtte derfor se sig overhalet af Porsche. Foto: Jan Sommer Motorsport - 19. jun. 2016 - kl. 15:38 Kæmpe Le Mans-drama: Smed sejren på sidste omgang

Kevin Magnussen fik oprejsning efter en skuffende kvalifikation, men danskerens materiel gjorde ham aldrig i stand til at kæmpe med om point i Baku. (Foto: AP) Formel 1 - 19. jun. 2016 - kl. 17:10 Rosberg suveræn i Baku: Magnussen rejste sig efter skuffelse

Se også: Rejste sig efter rædsels-optakt: Kevin håbede på uheld

18 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i sport
Seneste i sport
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere