Dansker kørte galt med 300 km/t: Afslører grusomme detaljer

Eks-verdensmesteren Marco Sørensen erklærer sig helt klar til det store comeback efter Le Mans-ulykken

Efter to en halv måneders tavshed fortæller Marco Sørensen om årsagen til den store ulykke i årets Le Mans (Foto: Jan Sommer)
Efter to en halv måneders tavshed fortæller Marco Sørensen om årsagen til den store ulykke i årets Le Mans (Foto: Jan Sommer)

- Det var bremserne, som svigtede. Så jeg havde ingen bremser foran. Ikke det bedste, når man kommer med 300 kilometer i timen…

Skrevet med nordjysk underdrivelse.

To en halv måneder efter eks-verdensmester Marco Sørensens monster-ulykke, der fandt sted natten til søndag 16. juni klokken 00.22  under 24 timers løbet på Le Mans, bryder den snart 29-årige Aston Martin-kører 'tavsheden' omkring det fatale crash.

Sensationelt havde  Sørensen givet både Ferrari, Porsche, BMW, Corvette baghjul i tidtagningen og dkørt Aston Martin nr. 95 på pole position i GTE Pro-klassen.

Selv om man efter ni timers kørsel ikke længere var i spidsen for klassen, var danskeren sammen med vennen, Nicki Thiim og veteranen Darren Turner fortsat inde i kampen om en plads på podiet.

Ulykken skete i den skarpe Indianapolis-kurve, som kan klares med 110 km i timen.

Trods den hårde medfart kunne Marco Sørensen selv gå fra den smadrede million-sportsvogn og over i ambulancen.

Foruden en kraftig hjernerystelse havde han slået foden og måtte syes i anklen.

Artiklen fortsætter under billedet ...

I paddock blev der efterfølgende talt om både et teknisk uheld, men også en påkørsel.

Samtidigt skete ulykken næsten samme sted, hvor Marco Sørensen i 2018 under den officielle Le Mans-test med egne ord blev 'nakket' af en konkurrent og lavede flere piruetter, inden han røg i fangehegnet og smidt tilbage på banen.

Bagefter var der kun rattet, der kunne genbruges på den totalskadede Aston Martin.

- Jeg havde to uger, hvor jeg ikke kunne gå så meget på grund af foden, fortæller Marco Sørensen om efterveerne efter ulykken, som siden kostede to løb i det britiske GT-mesterskab.

Til det seneste løb på Brands Hatch var Marco Sørensen blevet 'købt ud'.

Så udover at have deltaget i den officielle test i VM-klassen i Barcelona har racerkøreren haft to testdage med Aston Martin inden sæsonpremieren søndag på Silverstone.

Derefter venter der syv andre VM-afdelinger med 'finale' i næste års Le Mans, 13. og 14. juni.

- Jeg har brugt tiden at komme 112 procent tilbage, skriver Marco Sørensen, som i følge Aston Martins hjemmeside lige som cykelrytterne, Jakob Fuglsang og Michael Valgren, har slået sig ned i Monaco.

Et kig på Marco Sørensens Twitter-konto viser, at han har brugt meget tid på racercyklen.

Det er ikke kun Aston Martin-profilen, som er mere end klar til den nye supersæson i VM-serien med en snes af kørere med mere eller mindre knuste Formel 1-drømme.

Artiklen fortsætter under billedet ...

Verdensmestrene blev hyldet side om side med Le mans-vinderne ved den store finale i 24 timers løbet. Her Michael Christensen i ga ng med det store champagnesprøjten sammen med makkeren Kevin Estre (Foto: Jan Sommer)
Verdensmestrene blev hyldet side om side med Le mans-vinderne ved den store finale i 24 timers løbet. Her Michael Christensen i ga ng med det store champagnesprøjten sammen med makkeren Kevin Estre (Foto: Jan Sommer)

Aston Martin har langt om længe fundet de rigtige dæk, så duoen Sørensen og Thiim er klar til at udfordre den forsvarende verdensmester Michael Christensen i en nyudviklet Porsche 911.

I LMP2 klassen er der debut i VM-sammenhæng for det nordjyske High Class Racing-team med Anders Fjordbach i spidsen.

Og i GTE Am-klassen har den ombejlede gentleman-kører David Heinemeier-Hansson sagt ja til at køre med i en et år gammel Porsche 911.

Han mangler dog på Silverstone, fordi der er en familieforøgelse på vej.

Unge Nicklas Nielsen er efter en fornem go kart-karriere i det tyske i lillebror Ralf Schumachers team samt nogle læreår hos Audi og Ferrari klar til at være den hurtige kører i en Ferrari 488.

Her skal han støtte den fransk forretningsmand, Francois Perrodo, og en god bekendt af dansk motorsport, den franske veteran Emmanuel Collard.

Sidstnævnte har blandt andet en LMP2-klassesejr sammen med Casper Elgaard og Kristian Poulsen lige som de to franske kørere blev verdensmestre i GTE Am-klassen i 2016.

Anførerbindet i Brøndby bæres af Kamil Wilczek, der er en stille en af slagsen. Foto: Anders Kjærbye/Ritzau Scanpix. Sport og Spil Brøndby-helt på rekordjagt: - Bedste beslutning nogensinde

Mads Albæk er vendt hjem til Superligaen. I SønderjyskE vil han finde ro i fodbold-tilværelsen, siger han, efter seks år i udlandet. Den 29-årige lederskikkelse udelukker dog ikke at prøve lykken i udlandet endnu en gang i fremtiden. Foto: Anders Brohus. Sport og Spil Dansk stortalent smadrede sin egen karriere

1 af 3 Aston Martin melder sig klar til at udfordre Michael Christensen i VM i GTE Pro-klassen (Foto: Jan Sommer)
2 af 3 Danmark har for første gang et team med i VM. High Class Racing skal køre med i LMP2-klassen. I den anledning har teamet skiftet 'farver' i forhold til Le Mans-designet her på billedet (Foto: Jan Sommer)
3 af 3 Efter to en halv måneders tavshed fortæller Marco Sørensen om årsagen til den store ulykke i årets Le Mans (Foto: Jan Sommer)
10 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere