Den gamle kan fortsat fyre den af

Jan Magnussen gav Porsche og Ford GT baghjul i stor test

Jan Magnussen kørte den hurtigste omgang, da feltet i den amerikanske sportsvognsserie testede i to dage på Sebring (Foto: Jan Sommer)
Jan Magnussen kørte den hurtigste omgang, da feltet i den amerikanske sportsvognsserie testede i to dage på Sebring (Foto: Jan Sommer)
Følg Motorsport

Gamle Magnussen kan fortsat fyre en omgang af som få.

Selv om Jan Magnussen er på vej mod 44 år og skal have fornyet sin kontrakt, kører han ikke mod at blive pensioneret.

Tværtimod skaffede han sig selv et godt argument, inden der skal forhandles ny kontrakt med Corvette.

Den danske veteran var hurtigst af alle GT-kørere, da feltet i den amerikanske sportsvognsserie testede på den gamle flyveplads i Sebring, Florida med henblik på næste måneds 12 timers løb det samme sted.

Jan Magnussen fik lige akkurat presset så meget ud af den gule Corvette, at han viste sig at være 0,006 sek hurtigere end den nye Porsche 911 RSR med Dirk Werner, Tyskland, og Ford GT fik dermed spoleret muligheden for at gøre rent bord i den store forprøve.

Kun få kender de 6 km på Sebring bedre end danskeren. Fem gange har han vundet GT-klassen i løbet, hvor en anden dansker, Tom Kristensen i øvrigt er den mest vindende i alt 6 sejre i 'hovedløbet' på en bane, som benævnes som bilernes svar på cykelsportens Paris-Roubaix, fordi der køres på en meget ujævn bane med forskellige belægning.

Med Jan Magnussens hurtige omgang fik Corvette sendt et signal om, at man fortsat har tænkt sig at køre med om klassesejren i sommerens 24 timers løb på Le Mans.

En af de hårdeste konkurrenter, Aston Martin med de danske verdensmestre i klassen, Nicki Thiim og Marco Sørensen vil først for alvor komme på banen, når feltet i VM for sportsvogne har et par testdage på Monza, Italien 1. og 2. april, som dog mest af alt vil få karakter af en præsentation, fordi Monza ikke bruges i VM-sammenhæng, så testen kan ikke bruges til så meget.

Aston Martin, som i år har mistet den økonomiske opbakning fra den danske rigmand, Jan Struve, har i den forløbne uge været i gang i Portugal.

Også Porsches Michael Christensen, der startede sæsonen med en klassesejr i Daytona, har været kaldt på arbejde og hvis ikke før, vil testen på Monza fortælle, hvem Michael Christensen skal køre med i VM-serien og formentligt Le Mans.

Det var ventet, at verdens måske bedste sportsvognskører, Gianmaria Bruni, Italien efter bruddet med Ferrari skulle være en del af Porsches GT-hold i Le Mans, men den italienske topkører kan først tiltræde i juli med en forventet Porsche-debut på den gamle Formel 1-bane, Watkins Glen.

Mens Christina Nielsen fra det nu opløste danske Ferrari-mandskab skal køre Le Mans for sit amerikanske Ferrari-team, indgår 24 timers løbet ikke i en anden af danskerbilens kørere, Mikkel Mac's sæsonplan.

Nykøbing F-køreren er nok kommet ind i varmen hos Ferraris sportsvognsteam, AF Corse, men han skal deltage i den upåagtede GT Open-serie, som er en af de mange sportsvognsserien, der køres i skyggen af VM-løbene, deriblandt Le Mans.

En ukendt dansker, Morten Dons fra Struer, som i flere år har kørt i Storbritannien og senest Europæisk Le Mans-serie, har skrevet kontrakt med det britiske LMP2-team, RLR Motor, som er 1. reserve til en plads blandt LMP-bilerne i Le Mans. Her vil han i så fald komme til at køre mod IT-millionær David Heinemeier Hansson.

Dermed kan antallet af danske kørere i 24 timers løbet med et afbud fra en af de inviterede LMP-biler komme op på syv kørere.

Big Mag blev brændt af

Dansk rigmand dropper Le Mans

Danskere jagter Le Mans-sejr

Ubegrænset Sport
Ekstra Bladet
Så løber du aldrig tør
79
,-
/md.

Mere fra Ekstra Bladet+

Er Papes ambition at være både dyr og dårlig?

Udforsk Ekstra Bladet+

Hvilke nyheder skal vi vise her?

Med en gratis bruger kan du selv vælge!
Så er du altid opdateret på lige præcis det, der interesserer dig. Læs mere

Brugervilkår - Har du en bruger? Log ind

Udforsk Ekstra Bladet+