Annonce:
Annonce:

Den usynlige danske stjerne: - Vi tror han kan vinde

Christian Lundgaard havde sat snuden op efter større resultater end rookiemesterskabet, men alligevel bød første sæson i Indycar på et gennembrud med enormt potentiale

Annonce:
Følg Motorsport

- Vi kører jo ikke racerløb for at blive nummer to.

Den sætning ynder Christian Lundgaard at bruge, og Ekstra Bladet har hørt den adskillige gange. Ud fra det kriterie var debutsæsonen i Indycar med en samlet 14. plads for den 21-årige østjyde ikke meget at skrive hjem om.

Men graver man et spadestik dybere, var den et bragende succes med et kæmpe potentiale for de kommende år.

Flere store internationale motorsportsmedier lovpriste henover sommeren danskeren.

Allerede før han sikrede Rahal Letterman Lanigan Racings (RLL) eneste podie hele sæsonen og titlen som årets rookie, skrev eksempelvis Autosport; ‘mens kameraerne ikke fanger ham ofte, er det vigtigt at anerkende indsatsen fra rookie Christian Lundgaard’, som ‘uden nogen erfaring med banerne i Indycar’ lader til at have ‘vundet overtaget på sine etablerede teamkammerater’ og ‘overgår sin bil’.

Annonce:

Christian Lundgaard var teamets usynlige stjerne foran teamejerens erfarne søn Graham Rahal (nummer 11 i mesterskabet) og den anden nyerhvervelse, briten Jack Harvey (nummer 22).

- Jeg synes, Christian Lundgaard har været super imponerende for et team, som har kæmpet lidt med det, siger den svenske Indianapolis 500-vinder Marcus Ericsson.

Ved første øjekast ser Christian Lundgaards resultater i 2022 gennemsnitlige ud. Men på grund af RLL Racings problemer ser både team, kollegaer og fagmedier mere positivt på årets rookie i Indycar. Foto: Penske Entertainment/Joe Skibinski
Ved første øjekast ser Christian Lundgaards resultater i 2022 gennemsnitlige ud. Men på grund af RLL Racings problemer ser både team, kollegaer og fagmedier mere positivt på årets rookie i Indycar. Foto: Penske Entertainment/Joe Skibinski
 

Eller som The Race skrev:

- Det er umuligt at skjule det faktum, at han har knust Harvey. Og Harvey forventede man i stand til at vinde løb.

Som team havde RLL Racing et meget svært år. Ambitionen var at udfordre giganterne Team Penske, Andretti Autosport og Chip Ganassi Racing. I praksis undervurderede de opgaven med at udvide holdet fra to til tre biler. De har ansat gode folk, men eksempelvis både mekanikere og ingeniører på Lundgaards bil er nye. Både lidt erfaring mangler, og så skal de rystes sammen.

Sammenlignet med tidligere udeblev resultaterne, så både erfarne Rahal, agtede Harvey og rookien Lundgaard som oftest lå sammen i den tunge ende. 

Annonce:

- Det har været et hårdt år. Første halvdel var meget uregelmæssig. Vi gav ikke vores kørere, Christian, Graham eller Jack, de biler, som de fortjener, sagde teamejer Bobby Rahal til blandt andre NBC efter sæsonfinalen.

En femteplads blev det til i sæsonfinalen for Christian Lundgaards bil med nummer 30. Foto: Penske Entertainment/Joe Skibinski
En femteplads blev det til i sæsonfinalen for Christian Lundgaards bil med nummer 30. Foto: Penske Entertainment/Joe Skibinski
 

- Jeg har selv været der som kører. Hvis du ikke har det rigtige udstyr; jeg er ligeglad med, hvor god du er, så kan du ikke vise det. Men hele teamet samlede sig og knoklede på, konstaterede Rahal, der tilbage i 1982 selv blev ‘årets rookie’ og fire år senere vandt Indianapolis 500. 

Vendepunktet blev en test på Sebring, hvor man indså, at man med setuppet af bilerne var gået i en forkert retning. Selv om bilerne i Indycar i princippet er ens, er der stor forskel på, hvordan holdene er drevet, og hvor gode de er til at maksimere både strategi og materiel.

Som det eneste komponent udvikler holdene selv støddæmperne, så de gør også en forskel i det meget tætte felt.

Annonce:

Herfra sikrede Lundgaard rookietitlen med fire top 10-placeringer i de sidste otte løb. Inklusive andepladsen i Indianapolis og femtepladsen i sæsonfinalen. I næstsidste løb lå han toer efter starten og var på vej mod endnu et stort resultat, før alverdens uheld ramte ham.

Andenpladsen i Indianapolis var teamets bedste resultat i 2022. Graham Rahal nåede en fjerde- og en femteplads, mens Jack Harvey toppede med en enkelt 10. plads. Foto: Penske Entertainment/Chris Jones
Andenpladsen i Indianapolis var teamets bedste resultat i 2022. Graham Rahal nåede en fjerde- og en femteplads, mens Jack Harvey toppede med en enkelt 10. plads. Foto: Penske Entertainment/Chris Jones
 

Teambossen brugte store ord efter sidste løb:

- Jeg er så glad på Christians vegne. Hans rookie-år, hvor alle baner pånær Indy-grandprixet er nye for ham. Du skal til Texas (ovalbane), som er et skræmmende sted. Du skal til Toronto, Iowa, og den unge mand skulle lære alle de her baner på meget kort tid, sagde Rahal.

- Jeg ville gerne tro, at vi som team hjalp ham, men det er stadigvæk meget anderledes, når du kører derude.

Lundgaards ingeniør Ben Segal var også ny.

- Det her er starten på en proces, og de voksede virkelig sammen henover året. Resultaterne, vi ser nu, er et billede på det.

RLL fik anbefalet Christian Lundgaard sidste år fra gode kontakter i Europa. De gav ham chancen i et enkelt løb, hvor han smadrede gennem lydmuren med en fjerdeplads i tidtagningen. Samtidig hjalp danskerens tekniske indsigt og feedback teamet resten af året. 

Annonce:

- Det er ikke lykketræf, når du præsterer sådan noget. Vi troede, at Christian kunne være noget særligt. Han er meget ung, og vi ser også på fremtiden og tænkte; ‘det her er fyren, vi ønsker i teamet nu og i fremtiden. 

I 2020 skiftede en ung spanier til Indycar og var så imponerende i sin rookie-sæson, at topholdet Chip Ganassi samlede ham op. Året efter blev Álex Palou mester. 

Christian Lundgaard bor i samme bygning, som den danske Indy Lights-kører Christian Rasmussen. Foto: Penske Entertainment/Joe Skibinski
Christian Lundgaard bor i samme bygning, som den danske Indy Lights-kører Christian Rasmussen. Foto: Penske Entertainment/Joe Skibinski
 

Kunne det samme ske for Christian Lundgaard?

- Vi ville ikke have taget optionen på ham, hvis vi ikke troede på det. Christian er en stor del af RLL’s fremtid.

- Andre nye mennesker er på vej ind, og ideen er, at vi er her for at vinde, og vi tror på, at Christian kan vinde, siger Bobby Rahal.

Christian Lundgaard i Indycar

Født: 23. juli 2001 (21 år)

Var medlem af Alpine F1 Teams akademi 2016-2021.

Nuværende team: Rahal Letterman Lanigan Racing; ejet af den tidligere racerkører Bobby Rahal, komiker og tv-stjerne David Letterman samt forretningsmanden Mike Lanigan

Bedste kvalifikation i 2022: Fjerdeplads i Portland

Bedste resultat i 2022: Andenplads på IMS road course i juli

2022-mesterskabet: Sluttede 14 af 25 kørere med 323 point. Fem point fra at slå Romain Grosjean (Andretti Autosport) på 13. pladsen 

--------- SPLIT ELEMENT ---------

- Planen fungerer

For et år siden stod Christian Lundgaard og racerkørerens bagland med lidt af et dilemma. Forsøger man at holde liv i Formel 1-drømmen med en tredje sæson i Formel 2?

Eller indleder man et amerikansk eventyr, som på sigt har potentialet til at blive mindst lige så indbringende både sportsligt og økonomisk.

Annonce:

Sammen med sin far Henrik Lundgaard og sine to investorer og managere Hemming Van og Kaj Andersen, valgte racerkøreren det sidste.

Ville det have været interessant stadig at være en del af Alpines akademi lige nu, hvor franskmændene spejder rundt efter en afløser til Fernando Alonso?

Måske, men for et år siden havde Oscar Piastri trukket fra som akademiets førstevalg, Formel 1-drømmen var sat på pause og Indycar-chancen for tiltrækkende.

Af de to investorer er Hemming Van mest involveret i det praktiske. Den anden, Kaj Andersen, er en dansk forretningsmand bosat i Singapore. Foto: Penske Entertainment/Lisa Hurley
Af de to investorer er Hemming Van mest involveret i det praktiske. Den anden, Kaj Andersen, er en dansk forretningsmand bosat i Singapore. Foto: Penske Entertainment/Lisa Hurley
 

Indiana er meget langt fra både Hedensted og Oxford, hvor Lundgaard tidligere har boet. Han har grebet chancen og forelsket sig i både USA og Indycar.

- Jeg elsker det. Jeg skal ingen steder, sagde han efter femtepladsen i sæsonfinalen.

Hos baglandet er der også udbredt tilfredshed.

- Vi nåede sæsonmålet, og det var at få Christian forlænget, siger Hemming Van til Ekstra Bladet.  

Annonce:

- Teamet er godt klar over, at de selv har været medvirkende til resultaterne, så det handler også om, at han har haft succes på mere bløde værdier.

Det handler om potentiale, arbejdet med teamet, og hvordan han har klaret sig op mod de andre andre kørere.

Indycar fungerer på den måde, at køreren skal have penge med til sin første sæson.

Selv Romain Grosjean måtte hoste op med anseelig sponsorstøtte, da den tidligere Haas-kører skiftede til serien.

I Christian Lundgaards tilfælde taler vi et ‘mindre tocifret millionbeløb’.

Men allerede fra næste år begynder han at tjene rigtige penge til både sig selv og sine investorer.

Især hvis den stigende formkurve fortsætter.

Ambitiøse RLL Racing har lige ansat en Formel 1-profil som teknisk chef, Stefano Sordo, tidligere McLaren og Red Bull. Han skal udvikle teamet til at blive et tophold.

Annonce:

- Min forventning er, at vi ser fremskridt i 2023, fordi teamet har stabiliseret sig i slutningen af den forgangne sæson. Og så tror og håber jeg, at vi ser en markant fremgang i 2024; måske allerede i slutningen af 2023, siger Hemming Van.

En dansker og en halvdansker. Indycar-superstjernen Josef Newgarden har dansk mor. Foto: Penske Entertainment/Joe Skibinski
En dansker og en halvdansker. Indycar-superstjernen Josef Newgarden har dansk mor. Foto: Penske Entertainment/Joe Skibinski
 

Hvor Christian Lundgaards sæsoner i både Formel 3 og Formel 2 var præget af store udsving, bemærker han fremskridt på den konto.

- Hvis man ser på Christians sæson, har den været præget af stabilitet i forhold til materiellet. Det er ikke mange buler, han har lavet. Han har udvist en strålende evne til at få bilen hjem, siger Van.

Stabilitet vinder mesterskabet, hvilket blev understreget af årets Indycar-mester, Will Power. Han vandt kun et løb, men udgik af ingen og missede kun top ti tre gange.

LÆS MERE OM, hvordan det lykkedes Christian Lundgaard at lande en plads i verdens næststørste formel-klasse. Og her er 22 ting, du bør vide om Indycar.

Annonce:
Annonce:
Annonce:

Mere fra Ekstra Bladet+

Annonce:
Mette har spillet magtbingo hele sit liv
Annonce:

Hvilke nyheder skal vi vise her?

Med en gratis bruger kan du selv vælge!
Så er du altid opdateret på lige præcis det, der interesserer dig. Læs mere

Brugervilkår - Har du en bruger? Log ind

Annonce:

Det bedste fra Ekstra Bladet+

Mest læste fra den seneste uge

Annonce:
Annonce: