Derfor lader 'Big-Mag' og co. andre om at råbe op

Ford og Ferrari snød konkurrenterne ved den officielle test

LE MANS (Ekstra Bladet)

- Når vi har fået styr på vores eget, kan vi tillade os at råbe op.

Veteranen Jan Magnussen vil indtil videre lade andre om at råbe op om, at Ford og Ferrari skal 'straffes' for at have kørt for hurtigt i onsdagens træning.

Efter en jævnbyrdig test for halvanden uge siden med alle bilerne fra GTE-Pro-klassen indenfor halvanden sekund på en omgang, var Ford og Ferrari blevet 5 sekunder hurtigere i løbet af 10 dage og kørte tider under banerekorden, som sættes i selve løbet.

Det har gjort Porsche og Aston Martin så sure, at der torsdag eftermiddag blev holdt krisemøde med Le Mans-arrangørerne omkring den forsvundne jævnbyrdighed.

Reguleringen kan ske med 'strafvægt' , det såkaldte BOP, (Balance of Performance, red), hvor 5 kg kan gøre en bil 0,1 sek langsommere osv.

- Vi taler om, at Ford og Ferrari skal straffes med mere 100 kg ekstra kg, siger den danske Porsche-kører, Michael Christensen, som selv havde forbedret sig med 0,5 sek i forhold til den officielle test.

- Det er langt mere realistisk. 5 sekunder fortæller mig, at nogle ikke har kørt 100 pct. i testen.

- Resultatlisten fra testen er i den grad blevet vendt på hovedet, siger Michael Christensen, der håber på, at Porsche alligevel kan være med i weekendens løb på grund af sin stabilitet, som i sidste sæson var nøglen til en VM-sejr.

Jan Magnussen (tv.) følger Corvette under onsdagens kvalifikation (Foto: Jan Sommer)
Jan Magnussen (tv.) følger Corvette under onsdagens kvalifikation (Foto: Jan Sommer)
 

I mens andre teamchefer skændes, forsøger Corvette at finde ud af, hvad der er sket med den gule Corvette siden den vellykkede test, hvor Jan Magnussen og co. var over et halvt sekund hurtigere.

Nu er man til gengæld langsomst af alle i klassen.

- Udviklingen må aldrig gå i stå, men så meget er der ikke blevet ændret siden testen, så vi ved ikke, hvad der er galt med bilen, siger Jan Magnussen, som efter medkøreren, Ricky Taylors kys med skumbarrieren i Mulsanne-sving overtog rattet.

Den danske veteran kunne melde tilbage, at der ikke var andre skader end de kosmetiske, så udflugten fik slet ikke de samme konsekvenser som hans egen afkørsel sidste år, hvor Corvette nr. 63 blev totaltskadet og aldrig kom til start.

Se også: Jan Magnussens bil kyssede barrieren

Se også: Tom K. viser Hollywood-stjerne rundt

Se også: Bedre Le Mans-vejr end forventet

6 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i sport
Seneste i sport
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere