'Det bliver en kæmpe fest'

Ferrari vender tilbage til Le Mans, hvilket gør Kevin Magnussen svært begejstret

Opholdet hos Chip Ganassi Racing i USA bliver en mellemstation for Kevin Magnussen, før han skifter til Peugeot i 2022. Foto: Richard Prince
Opholdet hos Chip Ganassi Racing i USA bliver en mellemstation for Kevin Magnussen, før han skifter til Peugeot i 2022. Foto: Richard Prince

Nogle sejre på Le Mans er sværere end andre. De seneste år har Toyota været enerådende og for ikke så mange år siden kørte Audi i visse udgaver reelt mod sig selv.

Men de store klasse har kurs mod en ny epoke, når LMH- og LMDh-bilerne fra introduceret fra 2022.

Store fabrikanter har meldt deres ankomst og i sidste uge offentliggjorde Ferrari, at italienerne vender tilbage til Le Mans med en hypercar fra 2023.

Ferrari har ikke vundet Le Mans store klasse siden 1965 og rettede fra 1970’erne de primære fokus på Formel 1.

Kevin Magnussen kører i USA denne sæson, men glæder sig ufatteligt til at komme i gang med arbejdet i den nye type sportsvogne, fortæller han i podcasten WEC Talk.

- Projektet begynder først for alvor, når min sæson i IMSA er overstået. Så begynder arbejdet på fuld tid med test og simulator, siger den 28-årige dansker.

- Jeg er super spændt på det hele. Ferrari annoncerede deres tiltræden ind i hypercar-kategorien i går (onsdag, red). Vi har Peugeot, vi har Toyota, og så er der alle LMDh-holdene Porsche, Audi og så videre.

- Jeg tror virkelig, at det bliver en super spændende æra i sportsvogne, som vi går ind til. Jeg kan ikke vente med at blive en del af det og arbejde samme med Peugeot.

Ferraris AF Course-teams har kørt masser af race i senere år, men kun i de mindre klasser. Foto: JEAN-FRANCOIS MONIER/Ritzau Scanpix
Ferraris AF Course-teams har kørt masser af race i senere år, men kun i de mindre klasser. Foto: JEAN-FRANCOIS MONIER/Ritzau Scanpix
 

- Jeg var heldig, at det lod sig gøre på denne måde, at jeg kunne skrive kontrakt med Peugeot, for den starter først i 2022, så min aftale med Chip Ganassi kom ikke i vejen.

- Jeg kan ikke vente, og hvis jeg forestiller mig Le Mans, når Peugeot, Toyota, Ferrari, Porsche og Audi racer mod hinanden, bliver det fantastisk. Og jeg er sikker på at flere kommer til.

Sendte Kevin en fuckfinger

Fremstrakt Haas-hånd: Kevin melder fra

Kevins amerikanske drøm

- Jeg tror, at offentlighedens opfattelse af Le Mans ændrer sig i de kommende år, når alle disse store fabrikanter deltager. Det bliver helt sikkert en kæmpe fest på Le Mans, siger Kevin Magnussen.

I Tom Kristensens stormagtsdage valfartede 40-50.000 danskere til Le Mans, så med både Kevin Magnussen og Mikkel Jensen i den store klasse er grobund for en ny rød-hvid folkefest.

Altså forudsat, at forsamlingsforbuddet i Frankrig til den tid er ophævet ...

Le Mans Hypercar

Fra 2021-sæsonen erstatter Le Mans Hypercar (LMH) den nuværende LMP1-klasse (Le Mans Prototype 1) og kommer i fulde omdrejninger fra 2022.

Filosofien er anderledes end LMP1, og det tekniske reglement gør det muligt, at bilerne kommer til at se mere forskellige ud. Der er ikke så mange geometriske regler, men en maksimal grænse for ydelsen: 680 hestekræfter (510 kW) og minimum 1030 kilo.

Det vil give en omgangstid på tre og halvt minut rundt på Le Mans' Circuit de la Sarthe.

Et 'Balance of Performance'-system (BoP) kendt fra GT-klassen bliver benyttet til at gøre bilerne lige, hvor der justeres på vægt og hybridsystemer.

I princippet skal LMH-klassen tage sit udgangspunkt i en gadebil, og hvert fabrikshold skal producere mindst 20 lovlige gadeversioner af racerbilen.

Det er valgfrit, om motorenheden er hybrid eller ej.

LMH-bilerne konkurrerer om det internationale motorsportsforbund, FIA’s, verdensmesterskab i langdistanceløb, hvor de 24 timer på Le Mans er højdepunktet.

Når bilen indtræder i mesterskabet låses udviklingen af dem i fem år. Alt sammen for at holde omkostninger nede.

I USA overtager LMDh-klassen fra 2022 som topklassen i IMSA i stedet for DPi-bilerne. Reglerne er skruet sammen, så de også vil kunne konkurrere på Le Mans i den store klasse mod LMH-biler og i FIA's WEC-verdensmesterskab.

Her er Kevins nye liv

Kevin-historierne, der aldrig blev skrevet

Kærlighed ved første blik