Rygterne har kørt en tid, men nu er det officielt.
Når VM-serien har 'finale' midt i næste måned i Bahrain, vil Audi, lige som deres bedste kører nogensinde, Le Mans-kongen Tom Kristensen, køre i garage.
Efter 18 år i sportsvognsklassen med 106 sejre i 185 løb heraf 13 Le Mans-sejre, hvoraf der står Tom Kristensen på otte af triumferne, vil Audi fremover satse på elektrisk race, Formula E.
Engagementet i Deutsche Tourenwagen Meisterschaft vil fortsætte uændret, mens koncernen overvejer, om tilbagetrækningen også skal omfatte rallycross.
Det er ikke så længe siden, at VW's øverste chef, Ferdinand Piëch i diskussionen omkring de kæmpe besparelser i koncernen efter softwareskandalen hos VW i USA udtrykte undren over, at Le Mans f. eks. havde udviklet sig til et 'intern' VW-opgør, da de seneste to års vindere fra Porsche også er en del af koncernen.
Så skiftet kommer ikke som den allerstørste overraskelse, og det passer fint i Audis strategi, at bilmærket med de fire ringe fremover skal konkurrere i elrace.
- Det vil blive svært at forlade en fantastisk tid, lyder det fra Audis motorsportschef, Dr. Wolfgang Ullrich.
Audi har brugt Le Mans til at vise, at dieselbiler kan køre stærkt, og senest har Audi brugt 24 timers løbet til at fremme hybridbilen.
Selv om Audi allerede fra næste sæson vil køre med i Formula E, vil Audi først i 2018 for alvor køre ind på det nye, voksende marked for el-biler.