For rullende kamera: Her rammer det ham

De har kæmpet for det så længe, og nu står det klart: Kevin og Jan Magnussen skal køre Le Mans sammen

De har siddet sammen utallige gange, men denne stund var noget helt specielt.

I Pakhus 11 i Københavns Nordhavn kunne de skulder ved skulder fortælle, at den drøm, som de begge har drømt og talt om i så mange år, var blevet til virkelighed.

- Jeg kan næsten ikke være i mig selv, lød det fra Jan Magnussen, der var rørt som havde han netop taget imod sin søn på fødselsgangen eller vundet et Le Mans-mesterskab.

21. og 22. august kan blive lidt af det hele for den ældre Magnussen på 47 år, når 2021-udgaven af det legendariske løb køres.

Da Ekstra Bladet fangede de to Mag'er efter den officielle del var ordene fortsat svære for at få frem for Jan Magnussen.

En lang tænkepause og et synk indikerede, hvor rørende denne dag var for ham.

- At kunne stå her sammen med Kevin nu, hvor drømmen er blevet virkelig, det er helt ubeskriveligt. Jo mere tid der går her i dag, jo mere rørt bliver jeg.

Se klippet øverst

- Jeg kommer til at læne mig rigtig meget op af min far. Det er hans 23. gang, siger en stolt Kevin Magnussen.

- Når jeg har set med, har det været det været for at heppe på den gamle. Sejrene har været det bedste, men det, vi skal i år, vil nok overgå det.

Foto: Emil Agerskov
Foto: Emil Agerskov
 

Hvornår kommer ungdomsoprøret og løsrivelsen for dig?

- Det har der ikke været meget af, siger Kevin Magnussen med et stort smil.

Drømmen er at vinde, men indtil nu har sæsonen var uheldig for Chip Ganassi-køreren.

- Jeg håber, jeg kan nå at bruge alt mit uheld i starten af sæsonen.

De fik selvfølgelig spørgsmålet om, hvem der ville have den hurtigste omgang, når 24 timersløbet i Frankrig var forbi, og her overraskede far Jan ved første gang i historien ikke at pege på sig selv. Kevin Magnussen beskyldte ham for ikke at være helt ærlig.

Hektiske uger: Fra 0 til 100

 

- Jeg gør det aldrig igen

For en måneds tid siden var der ikke noget projekt, så det er gået ekstremt hurtigt med at stable det på benene. Jan Magnussen var allerede på kontrakt hos Team High Class Racing, men det var også næsten det, der var på plads.

Teamet havde søgt om at få bil nr. to med til Le Mans, og da det stod klart, at den del var på plads, blev der rykket hurtigt. Jan ringede til Kevin, og de to var klar til at gribe chancen.

Pengene skulle findes et andet sted, og der kommer John Nielsen ind i billedet. Ikke racerkøreren og F1-køreren, men verdensmesteren i kød, John Nielsen. Han har tjent store penge på Sashi-kødet, og han har været solgt på ideen, lige siden han første gang hørte om muligheden gennem en god ven.

doc7fhbzxscvxjb6um8grb 

Det er ret vigtigt, når en kørerdag koster 45.000 euro (340.000 kroner, red.) . Og dem er der brug for, når teamet skal klargøres.

Først da de sendte pressemeddelelsen ud onsdag vidste de, at det kunne lade sig gøre.

Jan Magnussen fortalte, at han hver dag havde arbejdet 16 til 18 timer i døgnet for at få ender til at mødes.

- Jeg er vildt stolt over det, og jeg gør det aldrig igen, siger Le Mans-veteranen med et stort grin.

 

 

Det tredje hjul

Ingen tvivl om, at det var Jan og Kevin Magnussen, der var de mest ombejlede på pressemødet, men det tredje hjul skal også bære teamet til succes.

I LMP2-klassen skal man have en såkaldt sølvkører med, og det er Anders Fjordbach, der samtidig er søn af Team High Class-ejer, Søren Fjordbach.

- Selvom jeg er ikke er Jan Magnussen, så er jeg nok den med flest LMP2-omgange. Selv hvis de lægger deres sammen.

- Jeg er nok den, der kan slappe mest af, når vi kommer til Le Mans, for jeg har været der to år i den her bil.

- Det skal nok blive en kæmpe succes.