F1-test er rent bluff: Og fem andre sandheder om Kevin og kollegaerne

Kun to uger til Formel 1-racerne bliver sluppet løs for alvor i Australien. Her er seks ting, vi lærte fra to ugers test i Barcelona

TV: Kevins boss gennemgår Haas-teamets styrker og svagheder.

Test er et pokerspil
Moderne Formel 1-test er en spøjs størrelse. Entusiasterne glæder sig hele vinteren, og så bliver det hele lidt uforløst, fordi de rigtige svar først kommer i Australien.

- Jeg tror, Ferrari bluffer, og der er langt hurtigere, end de viser. De er meget tæt på os, mener Lewis Hamilton. 

Hvorefter Sebastian Vettel fra Ferrari hurtigt lægger favoritværdigen over på de forsvarende mestre.

Alle vil helst overraske positivt … Faktum er, at Ferrari for andet år i træk var klart hurtigst i test. Sidste år var det et bluff - som blev kaldt!

Kevin er faldet godt til
Haas og Kevin Magnussen virker til at være et godt match og har været det, siden kontrakten blev offentliggjort sidste år. Han er hyret som racerkører, ikke marketingsfigur, og det skaber fundament for en sæson uden al den støj, som prægede 2014 og 2016. 

- Det er et virkelig rart team og en god atmosfære. Jeg nyder, at teamet er så lille; det virker næsten som et Formel 3-hold, der arbejder med Formel 1. Her er den samme familiære følelse, sagde den danske racerkører, inden han fredag hoppede på en flyver hjem til København.

Foto: AP
Foto: AP

Honda er seriøst på skideren
Tredje år ind i det moderne samarbejde med McLaren og tredje år med en problemfyldt start på sæsonen. Hos det engang så hæderkronede samarbejde brugte man mere tid på at skifte motorer end ude på banen og kørte færrest omgange af alle.

Hvilket efterlod masser af tid til at have ondt af dem eller gøre grin med dem - alt efter temperament.

Ridser i lakken hos Renault
Hondas kvaler trak de største overskrifter, men Kevin Magnussens andet tidligere team havde også sit at bakse med. Mens Ferrari og Mercedes medbragte de klart mest pålidelige motorer, oplevede samtlige teams med Renault-motor problemer.

Det skulle være fikset til Australien, forlyder det. Alligevel gør begrænset testtid, at Renaults nye førstekører Nico Hülkenberg placerer fabriksholdet i bunden af midterfeltet.

Foto: All Over Press
Foto: All Over Press

Revolutionen udebliver
Bernie Ecclestone er ganske vist afsat af de nye ejere, men revolutionen udeblev. Omfattende regelændringer, rykker ofte på magtbalancen mellem holdene, som man så det i 2014 for slet ikke at tale om 2009, hvor Brawn GP snød alt og alle med en design-genistreg (den såkaldte dobbelte diffuser) og vandt VM.

De nye regler har gjort bilerne markant hurtigere; intet tyder på, at der virkelig er rykket rundt på hakkeorden, selv om både toppen og midtfeltet tegner tæt.   

Dæk stadig temaet
Kørerne elsker de nye biler og de nye dæk fra Pirelli, som ikke falder fra hinanden på samme måde som tidligere. Men derfor bliver det stadig et af årets temaer.

For selv om kørerne bedre kan presse dem end tidligere uden de overopheder, skal de stadig bringes i det rigtige vindue. Det er ikke længere nok at slingre lidt fra side til side for at få varme i dem, Der skal mere til. 

- Dæk, og hvordan man bruger dem bliver det vigtigste i år, sagde Günther Steiner på testens sidstedag.

Her brænder Räikkönen banen af i Barcelona:

Formel 1 testens endelige tider

1 - Kimi Räikkönen, Ferrari, supersoft, 1.18,634

2 - Sebastian Vettel, Ferrari, ultrasoft, 1.19,024

3 - Valterri Bottas, Mercedes, supersoft, 1.19,310

4 - Lewis Hamilton, Mercedes, ultrasoft, 1.19,352

5 - Felipe Massa, Williams, ultrasoft, 1.19,420

6 - Max Verstappen, Red Bull, supersoft, 1.19,438

7 - Carlo Sainz, Toro Rosso, ultrasoft, 1.19,837

8 - Nico Hulkenberg, Renault, ultrasoft, 1.19,885

9 - Daniel Ricciardo, Red Bull, ultrasoft, 1.19,900

10 - Sergio Perez, Force India, ultrasoft, 1.20,116

11 - Esteban Ocon, Force India, ultrasoft, 1.20,161

12 - Jolyon Palmer, Renault, ultrasoft, 1.20,205

13 - Lance Stroll, Williams, soft, 1.20,335

14 - Daniil Kvyat, Toro Rosso, supersoft, 1.20,416

15 - Kevin Magnussen, Haas, supersoft, 1.20,836

16 - Romain Grosjean, Haas, ultrasoft, 1.21,110

17 - Stoffel Vandoorne, McLaren, ultrasoft, 1.21,348

18 - Fernando Alonso, McLaren, ultrasoft, 1.21,389

19 - Marcus Ericsson, Sauber, supersoft, 1.21,670

20 - Pascal Wehrlein, Sauber, ultrasoft, 1.22,347

21 - Antonio Giovinazzi, Sauber, ultrasoft, 1.22,401

22 - Alfonso Celis, Force India, ultrasoft, 1.23,568

Omgange kørt under 2017-test:

Mercedes: 1096

Ferrari: 956

Williams-Mercedes: 800

Force India-Mercedes: 785

Sauber-Ferrari: 788

Haas F1-Ferrari: 715

Red Bull-Renault (TAG): 684

Renault: 597

Toro Rosso-Renault: 584

McLaren-Honda: 425

Kevin Magnussen er faldet hurtigt til hos Haas. Foto: AP Sport og Spil Analyse: Derfor er Kevin og Haas et godt match

Belgiens Grand Prix på Spa er det Formel 1-løb, som tiltrækker flest danske tilskuere. Den smukke bane er i den grad et besøg værd. Foto: Jan Sommer Sport og Spil Kæmpe rejseguide til Formel 1: Her skal du se Kevin køre

Se også: 'Den vi har er ret god': Nul snak om Ferraris 'super-motor'

Se også: Efter god sidste test: Kevins racer bliver endnu hurtigere

Se også: Haas-racer sprang læk - Ferrari vinder VM i vintertest

kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Formel 1
Mest læste i Formel 1
Hent flere
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Steffan Kærulf Frandsen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen