Kevin færdig hos stewards: Dom som forventet

Et hændeligt uheld, vurderede dommerne, efter Kevin Magnussen kørte sammen med Stoffel Vandoorne og Daniel Ricciardo på første omgang i Brasilien

Sådan gik det galt for Kevin: Kiesa analyserer Magnussens ulykke med onboard-billeder

Første omgang har været en fest for Kevin Magnussen i denne sæson, hvor han har vundet flere positioner end nogen anden kører. Udover kontakt med Marcus Ericsson i det allerførste løb har den danske Haas-kører stort set været forskånet for uheld i starten.

Lige indtil Brasilien og sæsonens næstsidste grandprix.

I en hektisk begyndelse på den smalle Interlagos-bane startede Kevin Magnussen et harmonikasammenstød, som sluttede hans og Stoffel Vandoornes løb tidligt og sendte Daniel Ricciardo af banen. Belgieren startede 12’er med danskeren og australieren på de efterfølgende pladser.

De tidligere teamkammerater i McLarens talentprogram var en tur forbi dommerne, der dog som forventet kaldte situationen en såkaldt racing incident.

Altså ingen kører var for alvor skyld i uheldet.

- Jeg var på indersiden, og vi var tre mand i bredden. Det kommer aldrig til at gå godt, konstaterede Kevin Magnussen efter det, for ham, yderst korte grandprix.

- Hvis jeg tidligere havde været klar over, at Ricciardo var på ydersiden af Stoffel, ville jeg måske have givet mere plads. Men da jeg så ham, var det for sent. Det er hårdt og frustrerende, når det sker, men racing, siger danskeren.

Artiklen fortsætter under billederne:

Tre mand på rad og række er der ikke plads til gennem sving to på Interlagos. Foto: All Over Press
Tre mand på rad og række er der ikke plads til gennem sving to på Interlagos. Foto: All Over Press

Foto: All Over Press
Foto: All Over Press
 

Stoffel Vandoorne var ærgerlig over situationen uden at råbe op om skyld.  

- Jeg kom rigtig godt afsted, det var meget tæt med Esteban og Romain, og jeg undgik lige et uheld der. Vi havde et godt første sving, men desværre blev jeg klemt i sving to. Jeg var bare passager og sad i en sandwich, siger belgieren, hvis teamkammerat Fernando Alonso scorede en ottendeplads.

Daniel Ricciardo skulle ikke forbi dommerne. Over for 3+ erkendte australieren dog, at hans manøvre indebar en vis risiko.

- Bilerne var pakket godt sammen i apex i sving to. Jeg kunne se noget plads på ydersiden, og jeg prøvede. Jeg ved, at der altid er en risiko på ydersiden, for du er nødt til at stole på, at gutterne på indersiden ikke kører ind i dig. Du vil give nok plads, men du vil også forsøge at fuldføre overhalingen.

- Jeg følte, jeg gjorde alt for at få det til at fungere, men jeg tror bare, det var for snert, og jeg mærkede kontakten. Jeg fortryder ikke, at jeg prøvede. Det er det bedste sted at vinde en masse positioner. Var jeg blevet bagved, ville jeg nok have været sur på mig selv efterfølgende.

- Det var lidt smertefuldt med kontakten. Faktisk var jeg bare lettet over, at bilen var okay til at fortsætte. Mit mareridt i dag var at være ude på første omgang, siger Red Bulls australier.

Kevin Magnussens teamkammerat Romain Grosjean sluttede 15’er og sidst af de racere, som så ternet flag. Han var ikke helt så heldig med dommerne efter en kollision med Esteban Ocon på første omgang.

De takserede den til ti sekunder plus to strafpoint på licensen.

 - Jeg vil ikke kommentere situationen, før jeg har set tv-billederne, men jeg er ikke superglad for den, var franskmandens umiddelbare reaktion.

Sebastian Vettel vandt sit og Ferraris femte grandprix i år. Foto: AP
Sebastian Vettel vandt sit og Ferraris femte grandprix i år. Foto: AP
 

Lidt senere skærpede han tonen en smule på sin personlige Twitter-konto:

- Jeg er ked af det på Esteban Ocons vegne, men med en punktering (fra at blive ramt i sving et), er det ret svært at styre bilen. Personligt har jeg svært ved at forstå den straf, skriver han.

Trods det dårlige resultat tager Haas to positive ting med fra Brasilien til Abu Dhabi.

Renault scorede blot et point og er kun to foran i kampen om 7.pladsen før sæsonfinalen.

Og så fungerede franskmandens racer overraskende godt på det sidste stint efter et par justeringer. Selv om bilens gulv var svært beskadiget.

Romain Grosjeans forhåbninger om point sluttede på første omgang efter kontakt med Esteban Ocon. Foto: Dunbar/LAT/REX/All Over Press
Romain Grosjeans forhåbninger om point sluttede på første omgang efter kontakt med Esteban Ocon. Foto: Dunbar/LAT/REX/All Over Press
 

Se også: Haas-nedtur: Kevin-drama ender hos dommerne

Se også: Knas i maskinen hos traditionsteam: Hvad er meningen?

'Vi skal ikke have straf' - Haas-boss glasklar om Magnussens og Grosjeans ulykker i São Paulo:

Se også: F1-superstjerne klar til Le Mans

Der skal ske flere ting med Haas-raceren. Foto: AP Sport og Spil Haas-duoen: Derfor er formkurven knækket - især to ting skal fikses til 2018

Se også: Ny brasiliansk ballade: F1-teams angrebet med pistoler

kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Formel 1
Mest læste i Formel 1
Hent flere
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Nanna C. Pedersen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen