'Største fiasko i nyere tid': Sådan endte det i historisk nedtur

McLaren og Honda er kørt i hver sin retning efter lang tids stormfuldt følgeskab. Lavpunkterne har været utallige - sådan ser fremtidsperspektiverne ud for de to parter

Dengang der stadig var håb for McLaren og Hondas samarbejde. Foto: McLaren
Dengang der stadig var håb for McLaren og Hondas samarbejde. Foto: McLaren

'Kæmpe fiasko, den største i nyere tid'

'Det er mig en gåde, at de kan fucke det så meget op'

Sådan lyder dommen fra danske Formel 1-eksperter, der ser frem til, at det totalt ufrugtbare samarbejde mellem McLaren og Honda hører op. Det er endnu ikke officielt, men forventes klaret snart.

Ron Dennis taler, mens Hondas sportschef og McLarens tre kørere ser til. (Foto: LAT/McLaren)
Ron Dennis taler, mens Hondas sportschef og McLarens tre kørere ser til. (Foto: LAT/McLaren)

De tre års dinglen i bagerste geled tog sin begyndelse en kold vinterdag i England...

11. december 2014 var en markant dag i Formel 1-verdenen. Med danske briller fordi McLaren officielt degraderede Kevin Magnussen, men i det store perspektiv var det andre ting, der trak opmærksomheden.

Fernando Alonso blev introduceret som ny kører hos det engelske team samtidig med, at Honda gjorde comeback på F1-scenen efter et fravær på seks år. Det er lang tid for verdens største motorproducent at være væk fra motorsportens kongeklasse.

Store løfter
Dengang blev der lovet guld og grønne skove.

På pressemødet i hovedkvarteret i Woking lød det, at Honda ville skabe motorerne til 'kompetitiv perfektion'. Også Alonso og Jenson Button talte varmt om deres oplevelse med japanerne og deres visioner. 

Alt så lovende ud på dette tidspunkt.

- De kom med nogle udsagn om, at der var tale om en helt nye teknologi. De kunne downsize hele systemet. Selve turboen kunne noget, som ingen andre kunne. Det var det ultra-kompakte design, som skulle gøre forskellen, siger Bo Baltzer Nielsen, der er sportschef i Dansk Automobil Sports Union.

Men en ting var visionerne, en anden var virkeligheden.

- Motorerne kunne ikke få det til at holde. Materialet, der skulle holde til det, var ikke klar.

Ekstra Bladets Formel 1-ekspert Jason Watt er klar i spyttet omkring det kuldsejlede projekt.

- Fiasko er det første ord, der melder sig. Honda har været en fiasko. Der var ikke tale om et fuldstændig nyt bekendtskab. De havde været der før, men de er jo også aktuelle i andre løbsserier. Tiden var selvfølgelig en anden, men jeg havde større forventerninger. Jeg forstår ikke, at det kan være så svært at få det til at hele spille. Det er mig en gåde, at de kan fucke så meget op, siger Watt.

Jenson Button kom i mål på sidstepladsen i det australske Formel 1 GP. Foto: Jan Sommer
Jenson Button kom i mål på sidstepladsen i det australske Formel 1 GP. Foto: Jan Sommer
 

Katastrofe fra start
I første løb i 2015 blev Jenson Button kørt agterud. Kevin Magnussen erstattede Alonso, der var kommet til skade i testen op til sæsonstart, men han fik aldrig liv i raceren i startblokken.

I første sæson måtte en McLaren-bil opgive at gennemføre hele 13 gange den sæson. Et kæmpe nederlag for dem, men så sandelig også for Honda, der stod med et forklaringsproblem.

Alonso var rasende, og på Suzuka-banen ytrede han de efter hånden så berømte ord, som de fleste motorsportsfans nok kan huske.

- GP2 engine! GP2 engine! Agggh!, lød det fra den tidligere verdensmester.

Se episoden her:

I sæsonens næstsidste løb på Interlagos udstillede Alonso igen McLaren-Hondas fejlslagne samarbejde.

Bilen gik ned under kvalifikationen, og spanieren fandt en solstol til stor morskab for alle - undtagen Honda.

Alonso i stolen. Senere dukkede en række sjove billeder op, hvor han blev photoshoppet ind i andre sammenhænge. Foto: All Over
Alonso i stolen. Senere dukkede en række sjove billeder op, hvor han blev photoshoppet ind i andre sammenhænge. Foto: All Over
 

- De prøvede undervejs at kopiere Mercedes. Nu havde man knækket koden, og de testede det med en cylinder ud af de seks, men da de koblede dem sammen, gav det rystelser. Der var ubalance. Pålidelig er simpelthen så dårlig, siger Bo Baltzer Nielsen.

I 2015 endte holdet samlet som nummer ni i konstruktørernes mesterskab med kun 27 point. I 2016 nåede de op på 76, og der var lige pludselig en smule positivitet at spore forud for 2017-sæsonen, hvor reglementet blev kraftigt ændret.

- Jeg tror, at de troede på det inden denne sæson. 2016 endte okay, og de kørte regelmæssigt i top 10, Alonso gjorde i hvert fald. Jeg tror, at det har været en kæmpe skuffelse og en spand kold vand i hovedet på dem, for Honda havde jo bygget en ny motor, der passede til det nye reglement.

Udgået utallige gange
Alonso gik fra at udgå otte gange i 2015 til kun fire gange i 2016. I 2017 er det sluttet tidligt for ham otte gange, og der resterer stadig syv løb denne sæson.

Men hvorfor er Alonso så blevet? Altså udover den tårnhøje løn.

- Han har ikke haft alterntiver. Alonso er sikkert blevet tudet ørene fulde om, at det nok skal komme til at virke. Og så er Alonso verdensmester i bad timing. Han forlod McLaren og Ferrari på de helt forkerte tidspunkter. Han er pisseræd for at forlade stedet, og så virker det. Fortidens spøgelse er nok til stede, siger Watt.

Der har været masser af frustration i 2017 - her smider Alonso med halskraven:

Skal man opsummere de næsten tre forsømte år, så er der særligt et ord, der går igen, fiasko.

- Det er en kæmpe fiasko. Det er ikke to udefrakommende, nej der er tale om et af Formel 1's mest vindende teams og en af de mest dominerende motorleverandører. Det må kaldes en fiasko af dimensioner, den største i nyere tid. McLaren har ups and downs, for eksempel i samarbejd med Peugoet. Det gik ikke meget bedre. Men derefter stjal de jo Honda-motorerne fra Willliams, og det blev til fire verdensmesterskaber tilbage i 80'erne og start 90'erne, siger Bo Baltzer Nielsen.

- Det er jo et lavpunktet hver eneste gang, Alonso holder inde i siden. De kan ikke få det til at fungere. Alonso-episoderne svier på Honda, siger Jason Watt og fortsætter:

- Det er tragisk, for det havde været så godt for Formel 1. Det havde været så fedt med Mercedes, Ferrari, Renault og Honda som motorleverandører. Arrangørerne har nok bedt Honda om at blive.

Skal ikke afskrives
Lige nu regner man med, at Toro Rosso laver en aftale med Honda, og det kunne være en mulighed for at afprøve deres nyeste grej. Virker det godt, så kan man altid flytte det over i storebror-teamet Red Bull.

McLaren ser derimod ud til at tilvælge Renault, og det gør dem langt mere farlige, lyder vurderingen.

- Der er nok mange, der har kigget på McLaren-bilen og tænkt: 'Den kører sgu godt'. Den mangler power, men hvis den er lige så god, som Red Bull-bilen, så kan de jo være med om sejren, siger Watt.

- Jeg vil forvente, at McLaren kan konkurrere med Red Bull, for de har samme motor. Det vil sige, at det er en potentiel løbsvinder. Længere ude kunne man måske forestille sig, at de selv kunne bygge en motor. Man skal i hvert fald ikke afskrive dem på sigt, siger Bo Baltzer Nielsen.

Se også: Dørene er lukket: F1-kører afvist med særlig begrundelse

Jason Watt giver Kevin Magnussen 5/6 efter et løb, hvor Haas-raceren ikke havde mange muligheder på lynhurtige Monza. Foto: ritzau/Jan Sommer Sport og Spil Se Watts karakterer: Kevin stråler trods kontrovers

kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Formel 1
Mest læste i Formel 1
Hent flere
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Peter Roelsgaard
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen