Styr på karrieren: Alonso skal til køreprøve

Den dobbelte formel 1-verdensmester Fernando Alonso rygtes til rookietest for at køre Toyota

Det er en yderst prominent herre, som næste søndag rygtes til den årlige 'rookietest' i sportsvognsklassen.

Flere medier vil vide, at den dobbelte verdensmester Fernando Alonso skal prøvekøre en Toyota, når 'de nye' skal ses an dagen efter årets sidste VM-løb i Formel 1 i Bahrain.

Populært sagt skal Fernando Alonso til køreprøve.

Den spanske superstjerne har efter sigende været forbi Toyota Motorsports hovedkvarter i Köln for at få lavet et sæde, og da eks-verdensmesteren i den nye aftale med McLaren har grønt lys til at køre eksempelvis 24 timers-løbet på Le Mans, mangler der kun en officiel udmelding fra Toyota om testen.

Og ikke mindst hvad den store japanske bilproducent har tænkt sig med fremtiden i sportsvognsklassen.

Udover at Toyota skal beslutte, om man efter Porsches forstående farvel vil køre solo i den store LMP1-klasse, skal der skaffes et større budget, fordi sportsvognene skal i gang med en 'supersæson'.

Fremover skal sportsvognene køre efter en kalender, som ligner de fleste fodboldrækker med 'efterår og forår', så Le Mans vil fra 2019 være 'finaleløbet'.

Selv om sportsvognsklassen med årene er blevet mere og mere interessant, vil Fernando Alonso blive den mest prominente kører til dato til rookietesten.

Et interessant navn til rookietesten er brasillianske Pietro Fittipaldi, barnebarn af den tidligere verdensmester Emerson Fittipaldi. Barnebarnet har vundet en Formel V8-klasse, hvor 1. præmien har været en test i Porsche.

Sidste år var den 'genopstandne' polak Robert Kubica i Bahrain og fik smag for at køre stærkt igen, og polakken er lige nu i spil til et Formel 1-sæde hos Williams.

Tidligere har én af verdens hurtigste Formel 1-kørere til dato, Juan Pablo Montoya, testet for Porsche.

Montoyas kærlighed til sportsvognene er intakt, og den colombianske kører, der i 2015 vandt Indianapolis 500, skal sammen med en anden vinder af USA's største billøb Helio Castroneves, Brasilien, teste til det kommende Daytona 24 timer.

Her kan de to komme til at møde Fernando Alonso, som skal ud at køre for sin chef hos McLaren, direktør Zak Brown, som er medejer af et LMP2-team, United Autosport.

En bil, som rygterne vil vide, at Fernando Alonsos tidligere McLaren-makker, eks-verdensmester Jenson Button er interesseret i at køre til Le Mans.

Selv om det ligner, at drømmen om et Triple Crown lever hos den spanske stjerne, vil den dobbelte verdensmester fortsat mangle en sejr i Indy 500, hvis det lykkes at vinde i Le Mans i juni.

Det tredje ben i Triple Crown har spanieren for længst klaret med to sejre i Monaco, 2006 og 2007.

Modsat i år vil han i næste sæson ikke få fri fra Formel 1-løbet i Monaco til at gøre et nyt Indy 500-forsøg, da McLarens nye motorleverandør, Renault har 'hjemmebane' i fyrstedømmet.

Se også: Den spildte superstjerne: Alonso klar til F1-farvel

Daytona 24 timer, der køres 27. og 28. januar, havde sidste år en dansk klassevinder, Michael Christensen, og han fulgte op på, hvad Jan Magnussen præsterede tilbage i 2015, hvor veteranen efter mange nærgående forsøg endelig blev ejer af det berømte Rolex-ur, som overrækkes til alle vindere.

Tilbage i historien har John Nielsen som den eneste dansker vundet den traditionelle sæsonåbner generelt. Han kørte en Jaguar til sejr i 1988.

I den forbindelse skal nævnes, at verdens bedste sportsvognskører, den 9-dobbelte Le Mans-vinder og 6-dobbelte Sebring-vinder, Tom Kristensen, aldrig har kørt Daytona 24 timer.

Se også: Alonso antyder Le Mans: Kører nyt ikonisk løb

Motorsport - 19. sep. 2017 - kl. 20:56 Efter skilsmisse: Toyota kan opfylde Alonsos Le Mans-drøm

Se også: Formel 1-lysten helt væk: Verdensmester afslører ny plan

 

kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Formel 1
Mest læste i Formel 1
Hent flere
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Jakob Hansen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen