Gentlemen må af banen på Sebring

Amatørverdensmester David Heinemeier-Hansson må ikke være i bilen i mål i Sebring 12 timer

Efter at have kørt en sæson i en Aston Martin i det danske Young Driver-team er IT-millionæren David Heinemeier-Hansson blevet Honda-kører (Foto: Jan Sommer)
Efter at have kørt en sæson i en Aston Martin i det danske Young Driver-team er IT-millionæren David Heinemeier-Hansson blevet Honda-kører (Foto: Jan Sommer)

IT-millionæren og amatørverdensmesteren, dansk-amerikaneren David Heinemeier-Hansson, undrer sig.

Selv om den 35-årige racerkører i sidste sæson blev samlet vinder i amatørernes GTE-klasse i VM for sportsvogne og klassevinder i 24 timers løbet i Le Mans, må han kun køre med i den store klasse i lørdagens amerikanske klassiker, Sebring 12 timer, hvis han holder sig væk fra de sidste timer.

Finalen er forbeholdt 'de store drenge', og på David Heinemeier-Hanssons bil, Honda HPD ARX, er skotten Ryan Dalziel, der bl. a. er LP 2-klassevinder i Le Mans, den hurtige, mens David Heinemeier-Hansson er, hvad man tidligere kaldte en Gentleman-kører.

Så danskeren i bil nr. 1 vil sammen med amerikaneren Scott Sharp have til opgave at få kørt skotten i stilling til en sejr.

- Vi kan godt vinde løbet, siger David Heinemeier-Hansson, som i sin korte karriere har været podiet i 12 timers på Sebring tre år i træk som toer og to gange treer.

Se også: Ung dansker får job hos Red Bull-chef

Det halve døgn på flyvepladsen fra 2. Verdenskrig var, før LP 1-racerne Audi, Toyota og Porsche røg ud, regnet for det næststørste sportsvognsløb efter Le Mans.

Nu har de 'små' prototyper overtaget hovedrollerne, og David Heinemeier-Hanssons team har tidligere vist store styrke og kørt med om sejren i løbet, som Tom Kristensen nåede at vinde seks gange, inden Audi fik det røde kort.

- Optimismen er vendt tilbage, siger David Heinemeier-Hansson.

Honda-mandskabet oplevede ellers et katastrofalt 24 timers Daytona, men det var ikke motoren, men et nyt chassis, der var årsagen.

Chassiset er efterfølgende kasseret, og Honda har fundet et eller skrottet chassis frem til løbet på Sebring og VM-premieren på Silverstone i april.

Se også: Dansk verdensmester laver u-vending

Derefter vil det gamle Formel 1-team Ligier være klar med en nyt chassis til resten af VM-serien.

- Vi er måske ikke de hurtigste, men vi  har alligevel en bil, som kan køre med om sejren, siger David Heinemeier-Hansson, der på grund af de specielle amerikanske regler omkring kørernes status glæder sig over, at Honda-mandskabet efter Sebring har lejet sig ind og opslået base nær Silverstone i England for at køre VM-serien fremfor det amerikanske sportsvognsmesterskab.

Målet er udover en ny VM-titel endnu en klassesejr i Le Mans, hvor David Heinemeier-Hansson tidligere er sluttet toer.

- På et tidspunkt  vil jeg gerne tilbage i et dansk team. Det var både sjovt og hyggeligt at vinde med det danske Young Driver-team, siger David Heinemeier-Hansson, der som den anden verdensmester, Kristian Poulsen, ikke kunne køre videre, fordi teamet efter VM-triumfen valgte at rykke op i GTE Pro-klassen med kun guldkørere.

Se også: Le Mans-helt: McLaren får lang og svær sæson

Både David Heinemeier-Hansson og Kristian Poulsen har staus som sølvkørere, men førstnævnte er igen en eftertragtet sølvkører, fordi Le Mans modsat American SportsCar Championsship forlanger mindst en sølvkører ombord i LP 2-klassen.

- Sådan er motorsport så forskellig, konstaterer David Heinemeier-Hansson, som på Sebring får selskab af Jan Magnussen i Corvette i GT-klassen, mens Christina Nielsen i Aston Martin er med i den lille GT Daytona-klasse, der også er en del af Europæisk Le Mans-serie, men ikke i selve Le Mans.

Jan Magnussen har en klassesejr fra Daytona at forsvare.

1 kommentar
Vis kommentarer

Skærm

Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere