Godt nyt til Kevin-kollega

Mikkel Jensen fortsætter med at køre de store IMSA-løb sideløbende med Peugeot Sport-projektet

Mikkel Jensen får lidt ekstra at se til i begyndelsen af året, før Peugeot-projektet sammen med blandt andre Kevin Magnussen begynder at tage fart. Foto: MICHAEL STAHLSCHMIDT
Mikkel Jensen får lidt ekstra at se til i begyndelsen af året, før Peugeot-projektet sammen med blandt andre Kevin Magnussen begynder at tage fart. Foto: MICHAEL STAHLSCHMIDT
Følg Motorsport

Kalenderen til 2022 tegner ikke videre proppet for hverken Kevin Magnussen eller Mikkel Jensen.

Efter planen skal de to danske racerkørere debutere i Peugeot Sports Le Mans Hypercar-projekt, 9X8'eren, men spørgsmålet er stadig, hvornår franskmændene har færdigudviklet bilen.

Målet var at blive klar til Le Mans i maj, men de færreste tror på, at det lykkedes. Herefter er der kun tre løb tilbage i kalenderen.

For Mikkel Jensen vankede der imidlertid en tidlig julegave, da aarhusianeren juleaftensdag kunne annoncere, at han beholder tilknytningen til amerikanske PR1/Mathiasen Motorsports.

Sammen med Ben Keating og Scott Huffaker blev Mikkel Jensen i den forgangne sæson LMP2-mestre i den amerikanske IMSA-serie.

I 2022 kører han de fire store amerikanske løb for teamet. Det være sig 24 timers Daytona, 12 timers Sebring, Watkins Glen og Petit Le Mans på Road Atlanta.

I 2021 kørte Mikkel Jensen den fulde sæson for PR1/Mathiasen Motorsports og vandt blandt andet klassesejren på Sebring. I 2022 kører han kun de fire største løb. Foto: MICHAEL STAHLSCHMIDT
I 2021 kørte Mikkel Jensen den fulde sæson for PR1/Mathiasen Motorsports og vandt blandt andet klassesejren på Sebring. I 2022 kører han kun de fire største løb. Foto: MICHAEL STAHLSCHMIDT
 

- Det er en kæmpe fordel for mig at kunne fortsætte i LMP2-bilen til de store amerikanske løb og dermed holde mig i form frem mod de første opgaver for Peugeot Sport i VM-serien.

- Samtidig betyder det også, at jeg kommer tidligt i gang med sæsonen, da Daytona køres allerede i januar, og traditionelt markerer starten på motorsportsåret, siger Mikkel Jensen.

Han bliver ikke eneste dansker til de 24 timer på Daytona.

Tidligere i december kunne Marco Sørensen berette, at han har landet en aftale med Corvette, så han også deltager i det ikoniske race i Florida. Nordjyden deltager i GTD Pro-klassen.

De nye prototyper: LMH og LMDh

Le Mans Hypercar (LMH) erstatter fra LMP1-klassen fra 2021. Hver fabrikant bygger sin bil fra bunden.

Le Mans Daytona h-klasse (LMDh) opererer med samme understel, gearkasse og hybridsystem. Motor og karrosseri vælger man selv. LMDh erstatter fra 2022 DPi-klassen i USA, hvor Kevin Magnussen kører i denne sæson for Chip Ganassi.

De tekniske specifikationer minder om hinanden, og begge klasser kan konkurrere om Le Mans samt FIA’s verdensmesterskab for langdistanceløb. Men der opereres med BoP (Balance of Performance).

Bekræftede LMH-deltagere: Toyota (2021), Scuderia Cameron Glickenhaus (2021), Peugeout (2022), ByKolles (2022), Ferrari (2023).

Bekræftede LMDh-deltagere: Acura-Honda (2023), Audi (2023), Porsche (2023), BMW (2023), Cadillac (2023), Alpine-Renault (2023).

Vi hører her ouverturen til en mulig katastrofe

Seneste nyt

Mit EB

Opret en gratis konto og få adgang til:
miteb-dagensvigtigste.jpg

Dagens vigtigste

Redaktionen udvælger dagens vigtigste artikler, så du altid er opdateret på det nyeste fra ind- og udland

miteb-lokalenyheder.jpg

Lokalt

Hold dig opdateret på vejr, trafik, bolig- og erhvervsnyheder i din kommune.

miteb-follow.jpg

Følg emner

Abonnér på de emner, der interesserer dig, så du aldrig går glip af noget.

miteb-saved.jpg

Gem artikler

Læst noget interessant? Gem artiklen til senere.