Gør undtagelse med Kevin

Peugeot har set meget på data, da de udvalgte kørere, men Kevin Magnussen blev valgt på andre parametre, fortæller den tekniske direktør fra Peugeot

Foto: John Raoux/Ritzau Scanpix
Foto: John Raoux/Ritzau Scanpix

Kevin Magnussen bliver en del af et stærkt hold hos Peugeot i 2022, men på et punkt skilte danskeren sig ud fra de andre udvalgte.

- Vi gik efter folk med erfaring inden for sportsvogne, med Kevin som undtagelsen, siger Olivier Jansonnie, der er WEC teknisk direktør for Peugeot Sport, ved en online-presseseance, hvor Ekstra Bladet var til stede.

Peugeot kiggede meget på data, da de skulle sammensætte holdet, der skal føre hypercar-projekt til tops.

De havde dog ikke meget til rådighed på Kevin Magnussen, der jo har brugt sin tid i den mest fornemme motorsportsklasse overhoved.

- Kevin har erfaring fra Formel 1, som også er godt.

Det samme har Jean-Eric Vergne og Paul di Resta, der har henholdsvis 58 og 59 starter i F1. De to køreres total har Magnussen overgået.

Foto: Peugeot
Foto: Peugeot
 

Motorsport Tæt på hjertestop

I Daytona Beach er Kevin Magnussen søn af Jan Magnussen, før han er en tidligere F1-stjerne, der skifter kategori. Foto: Richard Prince Motorsport Kevins amerikanske drøm

Kevin Magnussen får en del erfaring i rygsækken fra IMSA-serien, som han kører i 2021, men han går ydmygt til opgaven i WEC, hvor den blandt andet står på det klassiske Le Mans-løb.

- Der er mange erfaringer hos de andre kørere, som jeg kan trække på, og også hos holdet generelt. Som ny vil jeg sikkert lære meget, og når jeg begynder, bliver det nok en stejl læringskurve. Men jeg ser frem til det og ved, at jeg har ekspertisen tilgængelig hos holdet og holdkammeraterne, siger danskeren.

Ved samme presseseance afslog Magnussen Haas-bossen fremstrakte hånd - læs mere her

Og så kom der lige et skulderklap til den anden dansker på holdet, 26-årige Mikkel Jensen.

- Vi skulle have et godt mix med erfarne og yngre kræfter, der kan bringe energi til holdet, lyder det fra den tekniske direktør.

Le Mans Hypercar

Fra 2021-sæsonen erstatter Le Mans Hypercar (LMH) den nuværende LMP1-klasse (Le Mans Prototype 1) og kommer i fulde omdrejninger fra 2022.

Filosofien er anderledes end LMP1, og det tekniske reglement gør det muligt, at bilerne kommer til at se mere forskellige ud. Der er ikke så mange geometriske regler, men en maksimal grænse for ydelsen: 680 hestekræfter (510 kW) og minimum 1030 kilo.

Det vil give en omgangstid på tre og halvt minut rundt på Le Mans' Circuit de la Sarthe.

Et 'Balance of Performance'-system (BoP) kendt fra GT-klassen bliver benyttet til at gøre bilerne lige, hvor der justeres på vægt og hybridsystemer.

I princippet skal LMH-klassen tage sit udgangspunkt i en gadebil, og hvert fabrikshold skal producere mindst 20 lovlige gadeversioner af racerbilen.

Det er valgfrit, om motorenheden er hybrid eller ej.

LMH-bilerne konkurrerer om det internationale motorsportsforbund, FIA’s, verdensmesterskab i langdistanceløb, hvor de 24 timer på Le Mans er højdepunktet.

Når bilen indtræder i mesterskabet låses udviklingen af dem i fem år. Alt sammen for at holde omkostninger nede.

I USA overtager LMDh-klassen fra 2022 som topklassen i IMSA i stedet for DPi-bilerne. Reglerne er skruet sammen, så de også vil kunne konkurrere på Le Mans i den store klasse mod LMH-biler og i FIA's WEC-verdensmesterskab.

Kevin Magnussen i selskab med sine nye kollegaer; tredjekører Scott Dixon (t.v.) og den faste kollega Renger van der Zande. Foto: Chip Ganassi Racing Motorsport Her er Kevins nye liv

Nico Hülkenberg og Kevin Magnussen side om side i Monacos gader i 2014 for Force India og McLaren. De var dage fra at blive teamkammerater. Foto: Jan Sommer Sport Kevin-historierne, der aldrig blev skrevet

34 kommentarer
Vis kommentarer