Har taget seks menneskeliv: Nu fjerner de 'dødssvinget'

Dansk fabrikskører vil savne Porsche-kurverne, som har givet Jan Magnussen en nærdøsoplevelse

Sådan så Jan Magnussen ud efter en tur med 170 km i timen ind i en betonmur (Foto: Jan Sommer)
Sådan så Jan Magnussen ud efter en tur med 170 km i timen ind i en betonmur (Foto: Jan Sommer)

Den sidste sorte plet på den 14 km lange Le Mans-bane er væk.

De berygtede Porsche-kurver, der igennem årene har kostet seks kørere livet og sendt et utal ud af 24 timers løbet, er blevet gjort 'sikker'.

To gange har veteranen Jan Magnussen været involveret i store uheld i svingene på vejen mod opløbet, hvor  også Le Mans-kongen, Tom Kristensen, på forskellig måde har været indblandet i 'snavs' og mistet en sejr eller to.

Det var i Porsche-kurverne, at speederen satte sig fast på Jan Magnussens Corvette i 2015, så han fik en nærdødsoplevelse, som efterfølgende fik Le Mans-arrangørerne til at handle.

Uheldet skete under træningen, og da Jan Magnussen dagen derpå var på besøg i en af de danske lejre i Le Mans, kom han med følgende hyldest til resten af sit følge af Corvette-mekanikere og teknikere.

- Tak, fordi jeg fortsat er her. Det skyldes udelukkende disse her folk, som hver gang jeg har lavet en ulykke, har sørget for at gøre Corvetten endnu mere stærk og sikker.

Den gule Corvette nr. 63 blev så beskadiget med den daværende betonmur, at 'vraget' ikke kom ud at køre, og Jan Magnussen måtte nøjes med at kigge på 2016-udgaven.

Nyheden fra Le Mans om, at arbejdet med at gøre Porsche kurverne sikre med blandt andet en afkørsel og en flytning af sikkerhedsbarrieren er tilendebragt, vækker ikke jubel hos alle kørere.

Således fangede Ekstra Bladet den ene af Aston Martins to fabrikskørere, Marco Sørensen, i Schiphol Lufthavn i Amsterdam på vej til opgaver på fabrikken i Midtengland.

- Der skal være sving på en bane, hvor der er konsekvens, hvis du laver en fejl, siger Marco Sørensen.

- Selvfølgeligt skal du ikke slås ihjel, men bilen må gerne blive ødelagt.

- Det er en del af motorsporten, og det er med til at gøre det spændende.

- Jeg har aldrig været i problemer i Porsche-kurverne, men nogle af uheldene kan skyldes, at de hurtige biler ikke har respekteret de langsommere GT-biler, siger Marco Sørensen.

Ændringen af kurverne, som tidligere også har heddet Maison Blanche, har betydet, at banen er blevet tre meter kortere.

Det er der vist ingen, som vil registrere med den fart, at de 24 timer på Le Mans afvikles med.

Udover det store materielle crash mistede Jan Magnussen nogle år tidligere måske en sejr, da han i spidsen for klassen kom i infight med østrigske Horst Felbermayr, som pludseligt skiftede bane. Det kostede blandt andet østrigeren et bækkenbrud, og altså muligvis danskeren en sejr.

Tom Kristensen mistede året forinden en triumf, da BMWs Andy Priaulx lavede et vognbane-skift og sendte danskeren på afveje, hvorefter han tabte tre omgange på et langt pitstop.

Det gik langt værre i 1999, hvor hans finske medkører, J. J. Letho, med et forspring i front på fire omgange forulykkede søndag ved middagstid og udgik.

Se også: Knust efter modbydelig Le Mans-skæbne: Magnussen kan ikke forstå det

Se også: Se det voldsomme crash: Her kører Magnussen galt

Ulykker i Porsche kurverne, som vi husker

2015:

Jan Magnussen blev under træningen ’offer’ for en defekt på Corvetten, som med stor fart to gange bankede ind i betonmuren, så Corvette-raceren blev totalskadet og skal genopbygges, så der blev ingen Le Mans-start til danskeren.

2014:

Tom Kristensens franske makker, Loic Duval forulykkede under den første træning og smadrede Audi nr. 1. Franskmanden slap i følge Audi med hudafskrabninger. Den totalskadede bil blev på ’mirakuløst’ vis genopbygget og kom til start, da arrangørerne valgte at bøje reglerne, så den forsvarende vinderbil kunne komme til start.

2011:

Jan Magnussen og co. udgik fra 1. pladsen i klassen efter at have været infight med Horst Felbermayr, Østrig, en stenrig entreprenør, som skiftede bane igennem kurverne og blev ramt. Den aldrende østriger pådrog sig bl. a. bækkenbrud og siden ulykken har han ikke kørt løb på grund af et piskesmæld.

1999:

En ukoncentreret J. J. Letho, Finland, var skyld i, at Tom Kristensen gik glip af en ellers sikker sejr nr. 2 i Le Mans. Søndag lige før middag med et forspring på fire omgange forulykkede finnen i BMW’en. Det betød, at en søsterbil fra BMW til gengæld vandt, så skaden var ikke så stor.

 

1 af 2 Den tidligere GT-verdensmester Marco Sørensen vil savne de gamle Porsche-kurver (Foto: Jan Sommer)
2 af 2 Sådan så Jan Magnussen ud efter en tur med 170 km i timen ind i en betonmur (Foto: Jan Sommer)
23 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i sport
Seneste i sport
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere