Hvad nu Kevin? Kæmper mod kammeraten

Kevin Magnussen og hans gode ven Michael Christensen må vente til december, før det tyske team beslutter, om der er brug for en afløser for Nico Hülkenberg

Det bliver december, før Kevin Magnussen ved med sikkerhed, om testen hos Porsche har båret frugt. (Foto: Porsche Presse)
Det bliver december, før Kevin Magnussen ved med sikkerhed, om testen hos Porsche har båret frugt. (Foto: Porsche Presse)

Efter test-debuten i Porsches 919 Hybrid er der kun tilbage for Kevin Magnussen at vente for at se, om anstrengelserne munder ud i et jobtilbud i næste sæson.

Først når World Motor Sport Council på et møde i begyndelsen af december har fastlagt den endelige Formel 1-kalender, beslutter Porsche, hvorvidt de skal bruge en afløser for Nico Hülkenberg.

Den tyske Force India-kører må formentlig melde afbud, da Le Mans næste år tilsyneladende falder sammen med Europas Grand Prix i Aserbajdsjan. Pludseligt opståede problemer med økonomien bag USA's Grand Prix kan dog rykke ved kalenderen i 11. time.

Sammenfald i kalenderen er umulige at undgå, mener Jean Todt. (Foto: Jan Sommer) Formel 1 Præsident beklager Le Mans-koks

Ifølge Porsches teamchef Andreas Seidl kigger holdet både uden og inden for egne rækker efter en potentiel afløser til pladsen i den forsvarende vinderbil - formentlig ved siden af Nick Tandy og Earl Bamber, kørerne som vandt Le Mans sammen med Nico Hülkeberg i Porsches tredje racer.

Dermed er Kevin Magnussen endt i den specielle situation, at han kæmper om den eftertragtede plads i LMP1-raceren med sin særdeles gode kammerat og fabrikskører hos Porsche, Michael Christensen.

Porsches dansker deltog for et år siden i en tilsvarende test, som kammeraten Kevin Magnussen lige har kørt.

Michael Christensen færdiggør snart en strålende sæson for Porsche i WEC's GT-klasse. Han er også i spil som Hülkenbergs afløser. (Foto: Porsche PR)
Michael Christensen færdiggør snart en strålende sæson for Porsche i WEC's GT-klasse. Han er også i spil som Hülkenbergs afløser. (Foto: Porsche PR)
 

Her imponerede Michael Christensen i en grad, der gav ham forhåbninger om at få plads i den ekstra Le Mans-racer sammen med Nico Hülkenberg. Det skete som bekendt ikke, men den 25-årige dansker fra Karlslunde har haft en imponerende sæson for Porsche i World Endurance Championships GT-klasse.

Sammen med medkøreren Richard Lietz har han vundet tre løb, og når han 'kun' ligger nummer to og ikke på en delt førsteplads sammen med sin østrigske kollega, skyldtes det, at han var tvunget til at springe en enkelt afdeling over.

 

Med en afdeling tilbage satte Porsche sig på konstruktør-VM i World Endurance Championship (WEC). (Foto: Allover) Motorsport Porsche sikrer VM med sin superhybrid

Udover den danske duo kan Porsche vælge imellem en stald af talentfulde fabrikskørere, ligesom Oliver Turvey og Mitch Evans efter denne uges test i Barcelona også bliver målt og vejet.

Newzealandske Evans får endnu en chance for at vise sit værd, når han sammen med veteranen Juan Pablo Montoya tester Porsches LMP1'er i Bahrain umiddelbart efter WEC's sæsonfinale senere på måneden.

Juan Pablo Montoya er ikke i spil til Le Mans-sædet, fordi hans Indy Car-kalender kolliderer med opgaven. Derimod må Mitch Evans regnes som kandidat. Når man har Porsches stjernekører Mark Webber som mentor, står man næppe skidt hos teamet.

I Magnussen-lejren går man ind mod nogle skæbnesvangre uger, hvor visheden om næste sæson trækker længere ud, end de kunne tænke sig. Alle muligheder holdes åbne, men ingen af dem er ifølge Ekstra Bladets oplysninger på nuværende tidspunkt konkrete.

Alle muligheder holdes åbne - endnu ingen underskrift

Formel 1: Døren holdes stadig på klem til det eksklusive selskab, men chancerne er spinkle. Manor er det eneste team med ledige pladser, men de er meget dyre, og en gruppe amerikanske investorer overvejer i øjeblikket et købstilbud. Og amerikanerne vil foretrække amerikanske kørere. Både hos Williams, Haas og Lotus-Renault er der muligheder som tredjekører, men for Kevin Magnussens vedkommende skal opgaven kunne kombinere med løb uden for Formel 1.

Le Mans for Porsche: Tyskerne har som udgangspunkt ingen ledige pladser i WEC-serien, men Le Mans for Porsche inkluderer også 6 timer på Spa og en række test. Ikke nok til at fylde en sæson, men et stort skridt på vejen til noget tiltrængt ræs. Hvis tilbuddet kommer.

Indycar: Den amerikanske serie er fortsat en mulighed, og det gode Chip Ganassi-team, som Kevin Magnussen har besøgt tidligere på året, har stadig en plads. Pilen peger dog i øjeblikket mere på sportsvogne.

DTM: Kevin Magnussen nævnte selv det tyske standardvogns-mesterskab som mulighed, da han over for Ekstra Bladet diskuterede alternativer til Formel 1. Vigtigst er at være del af et team og serie, hvor der kan køres med om de sjove placeringer.

Formula E: Interessen fra el-racerklassen har været ganske overvældende. Men selv om Formula E er fyldt med dygtige kørere, er det mere en klasse for fortidens kørere end fremtidens.

- Han var en meget god kandidat, fortæller Gene Haas om Kevin Magnussen. (Foto: Jan Sommer) Formel 1 Amerikansk F1-ejer: Kevin var mit andetvalg