Hvis ikke Kevin Magnussen var vendt tilbage til Formel 1, ville fire danskere have kørt den store sportsvognsklasse fra denne sæson.
I stedet blev det tre, men flere lurer i kulissen.
Tom Kristensen glæder sig over at se så mange af sine unge landsmænd få chancen.
Tre danskere i favoritfeltet
Hvis vi skal se det fra dansk side, har det her givet mulighed for nogle supergode racerkørere, der har været vanvittigt dedikerede. Alle tre er at finde i favoritfeltet.
- Umiddelbart vil jeg selvfølgelig sige, at Toyota er stærke, men det er helt naturligt at have Michael Christensen siddende i en af fabriks-Porscherne. Han er jo en rutineret kører inden for GT-biler.
- Det er fedt at se, hvordan Niklas Nielsen er kommet igennem sin unge karriere. Blandt andet var han jo lidt med som Audi-junior på et tidspunkt, og så har han jo været en hel del ved Ferrari, hvor det er gået virkelig godt, så de har forfremmet ham til en af de her virkelig flotte Ferrari-hypercars.
Artiklen fortsætter under billedet ...
- Mikkel Jensen har valgt denne vej tidligt, var rigtig stærk i LMP3 og kommer op i LMP2, hvor han gør det godt og har fået den her chance. Det var til manges overraskelse, at han kom ind som fabrikskører faktisk på samme tid, som Kevin Magnussen fik aftalen med Peugeot.
- Det er yderst fortjent, og han kører ligesom de andre to allerede stærkt, er godt etableret i de tre teams, og det vil de også være frem mod Le Mans i år.
Artiklen fortsætter under billedet ...
I skarp kontrast til fortiden
Tom Kristensen nævner også unge Malthe Jakobsen, Marco Sørensen, Nicki Thiim og Michelle Gatting som andre med klassesejre i sig til den kommende sæson.
Antallet af lovende danskere står i skarp kontrast til fortiden, hvor John Nielsen Danmarks første Le Mans-sejr åbnede døren for blandt andre Tom Kristensen.
Men den danske elite er bred, når man tænker på, hvor lille Danmark er; både som motorsportsnation og som marked. Fabrikanter vil gerne vinde om søndagen og sælge privatbiler om mandagen ... og så mange biler bliver der ikke købt i Danmark.
Til gengæld er ryet strålende.
- Danskerne går for at være hurtige, intelligente og pålidelige. De skaber ikke uro på teamet. De er holdspillere. De kører både med stor selvtillid, men også med en høj selvindsigt. Sådan helt generelt. Herefter kan vi nørde over, at nogle kører med lidt mere selvtillid end selvindsigt, griner Tom Kristensen.
Men generelt vil man gerne have danskere på sit team. Samtidig er budgetterne blevet reduceret, så der skal findes færre penge, og man kan nemmere vælge den kører, man ønsker, uden at tænke på det kommercielle, eller hvor mange biler man sælger i landet.
--------- SPLIT ELEMENT ---------
Med nye regler og tre danskere i den største klasse bliver Le Mans langt mere interessant i 2023, end det har været i mange år. En af de danskere, der kører med om sejren er Mikkel Jensen
En ny æra: - Det er jo fandme fedt