LE MANS (Ekstra Bladet): Pludseligt tumlede medkørerne, Romain Dumas og Marc Lieb, Tyskland rundt på gulvet hos Porsche, mens gamle hædermænd og andre hos Toyota begyndte at græde.
Det 84. Le Mans fik en af de mest vanvittige afslutninger nogensinde, da den førende Toyota efter 23 timer og 57 minutter gik i stå få meter efter målstregen på vejen ud på en sidste triumfomgang.
Mens den tidligere japanske Formel 1-kører, Kazuki Nakajima kæmpede for sin Toyota i gang igen, susede en Porsche med Neel Jani, Schweiz forbi og snuppede den anden sejr i træk og sejr nr. 18 til det mest vindende bilmærke på Le Mans.
Artiklen fortsætter under billedet
I næsten et døgn havde Porsche og Toyota med lidt indblanding i de første timer fra Audi vekslet med at føre verdens største sportsvognsløb.
Da en anden tidligere Formel 1-kører, Sebastien Buemi, Schweiz tidligt søndag formiddag fik kørt Toyota nr. 5 i spidsen, lignede det, at Toyota endeligt skulle vinde verdens største sportsvognsløb.
Der var ved at blive klar til stor fest, da Toyota'en gav op, og først efter mange forgæves forsøg blev genstartet for at humpe rundt på en sidste omgang for at sikre sig 2. pladsen.
Da Kazuki Nakajima nåede i mål, var alle andre allerede i gang med at fejre deres resultater.
En enkelt dansker, David Heinemeier-Hansson måtte i den sidste time se sig overhalet og henvist til 3. pladsen i GTE AM-klassen af Emmanuel Collard, Frankrig. En Ferrari med amerikansk besætning vandt klassen.
Ellers var der kikke meget af juble af for de mange danske tilskuere blandt de 263.000 tilskuere til verdens største sportsvognsevent.
Nicki Thiim og Marco Sørensen med Darren Turner, Storbritannien blev bedste i 'danskerklassen' med en 5. plads.
Dansker efter Le Mans-drama: Nu skal jeg sove en time