Kevins dilemma: Formel 1-stjerne triumferer i Le Mans

Hvis Nico Hülkenberg har fået smag for Le Mans, kan det gå ud over vennen Michael Christensen

Porsche #19 med Nico Hülkenberg vinder den 17. Le Mans-sejr for tyskerne. (Foto: Jan Sommer)
Porsche #19 med Nico Hülkenberg vinder den 17. Le Mans-sejr for tyskerne. (Foto: Jan Sommer)

LE MANS (Ekstra Bladet): Hvis den vragede McLaren-Honda-kører Kevin Magnussen skal tænke på sin fremtid, fik årets Le Mans den rigtige vinder i form af Formel 1-køreren hos Force India Nico Hülkenberg.

Efter at have kørt sejrsløst rundt i den fornemste klasse siden 2010 for Williams, Sauber og Force India kunne det tænkes, at den 27-årige tysker var klar til at skifte permanent til en Porsche 919 og gå fra gæstekører til fabrikskører.

Force Indias Nico Hülkenberg vandt Le Mans i første forsøg. (Foto: Jan Sommer)
Force Indias Nico Hülkenberg vandt Le Mans i første forsøg. (Foto: Jan Sommer)
 

Så vil der være en åbning på startgriden til den ledige Kevin Magnussen, der i 2013 var inde i billedet til en plads hos Force India, der dog ikke kun ville låne det danske stortalent af McLaren, men ville købe ham fri.

Force India overtog i stedet den fyrede Mclaren-kører, mexicaneren Sergio Perez.

Mens årets Le Mans-sejr til Nico Hülkenberg, Tyskland, Earl Bamber, New Zealand, og Nick Tandy, Storbritannien, måske kan gå hen og blive Kevin Magnussens held, kan det gå modsat for vennen Michael Christensen.

Porsche-kørerne jubler over sejren. (Foto: Jan Sommer)
Porsche-kørerne jubler over sejren. (Foto: Jan Sommer)
 

Denne var længe inde i billedet til at køre sammen med Nico Hülkenberg, men blev fundet for ung og sat på en GTE-bil for at lære Le Mans med henblik på næste års løb.

Da man ikke skal ændre på et vinderhold, kan læretiden for Michael Christensen gå hen og bliver forlænget, hvis ikke den næste store aktør i sportsvognsklassen, Ford GT går på strandhugst hos Porsche.

Efter at have erobret føringen ved midnatstid forsvarede Nico Hülkenberg og co. med succes førstepladsen og undgik tekniske problemer og lange ophold i pitten.

Da Timo Bernhard, Tyskland, Brendon Hartley, New Zealand, og Mark Webber, Australien sluttede som 2'er, gentog Porsche bedriften fra 1998, hvor det vindende bilmærke på Le Mans kom i mål som nr. 1 og 2.

I GTE Pro-klassen fik danskerbilen med Christoffer Nygaard, Marco Sørensen og Nicki Thiim i Aston Martin håb om podieplads, da den førende Ferrari pludseligt holdt længe i garagen, men bilen nåede lige akkurat at blive klar igen til at komme ud som 3'er, godt et minut foran Christoffer Nygaard, der sluttede foran Michael Christensen i Porsche.

Den danske Aston Martin blev firer i GTE Pro-klassen. (Foto: Jan Sommer)
Den danske Aston Martin blev firer i GTE Pro-klassen. (Foto: Jan Sommer)
 

Indtil få timer før slut var Porschen på podiet, men et langt pitstop sendte bilen ned igennem feltet, hvor IT-millionæren David Heinemeier Hansson fik lov at køre de sidste omgange, da der kom fart i den amerikanske Ligier HPD-racerbil.

LMP2-klassen blev vundet af trioen, Richard Bradley og Matthew Howson, Strbritannien, samt Niclas Lapierre, Frankrig, mens russerbilen med Aleksey Basov og Viktor Shaytar, begge Rusland og Andrea Bertolini, Italien, fik sejren forærende i GTE Am-klassen, da ejeren, den canadiske rigmand Paul Dalla Lana i udgangen af Porsche-kurverne smed en stensikker sejr væk ved at ødelægge Aston Martin sportsvognen med en tur i betonmuren.

GTE Am-klassen blev vundet af SMP Racing Ferrari - med skuespilleren Patrick Dempseys team på andenpladsen.

Længe så det ud til, at Michael Christensen skulle nå podiet med Porsche #91, men tredjepladsen i GTE Pro røg efter tekniske problemer. (Foto: Jan Sommer)
Længe så det ud til, at Michael Christensen skulle nå podiet med Porsche #91, men tredjepladsen i GTE Pro røg efter tekniske problemer. (Foto: Jan Sommer)
 

15 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i sport
Seneste i sport
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere