Magnussen i venteposition

Der var i første ombæring ingen Le Mans-invitation til Jan Magnussen og Corvette

Der var i første ombæring ingen invitation til Le Mans til Jan Magnussen og Corvette. Foto: Jan Sommer
Der var i første ombæring ingen invitation til Le Mans til Jan Magnussen og Corvette. Foto: Jan Sommer

Bienvenue på fransk eller velkommen på dansk til Frankrig.

Selv om Jan Magnussen og Corvette i 20 år i træk har kørt Le Mans og vundet klassen syv gange, skal amerikanerne ikke af den grund tro noget.

Så der var ingen invitation i første omgang til de gule Corvette-biler, da 42 af i alt 60 pladser blev delt ud til det legendariske løb, der ved samme lejlighed accepterede en lang række kørere.

Imens må Jan Magnussen og co. pænt vente til 1. marts og se, om der dumper en invitation ind.

Alt andet vil være en skandale, men man ved aldrig.

På forhånd var Le Mans tvunget til at invitere de 34 biler i VM-serien for sportsvogne, da årets 24 timers løb også er finalen på den nye supersæson, som Le Mans i øvrigt selv er den praktiske arrangør af.

Derudover røg der otte andre invitationer af sted, men altså ikke til Corvette, selv om Jan Magnussen og Antonio Garcia for andet år i træk vandt den konkurrerende amerikanske sportsvognsserie.

Tre biler med i alt fire danskere er inde i varmen og vil være til start i årets udgave af verdens største race, som køres 15. og 16. juni.

Sidste års klassevinder Michael Christensen i Porsche skal ikke kun forsvare sejren, men også førstepladsen i VM-serien, og han kan i hvert fald i 24 timers løbet vente kamp til stregen fra Aston Martin med eks-verdensmestrene Nicki Thiim og Marco Sørensen.

Michael Christensen i midten skal også i årets Le Mans køre sammen med Kevin Estre, Frankrig og Laurens Vanthoor, Belgien, altså vinderholdet fra 2018-udgaven. Foto: Jan Sommer
Michael Christensen i midten skal også i årets Le Mans køre sammen med Kevin Estre, Frankrig og Laurens Vanthoor, Belgien, altså vinderholdet fra 2018-udgaven. Foto: Jan Sommer

Den fjerde dansker, som er bekræftet, er en såkaldt gentleman. IT-manden David Heinemeier Hansson skal køre i den lille klasse for prototyper i en af de to biler, som filmstjernen Jackie Chans team har med i 24 timers løbet.

Mens Jan Magnussen og Corvette nok skal få en invitation, er det nok mere tvivlsomt, om sidste års reserver Anders Fjordbach og Dennis Andersen kan komme ind i løbet.

Tiden kan kun vise, hvordan det vil gå den tidligere Porsche-kører Christina Nielsen og den nye mand hos BMW Mikkel Jensen. Sidstnævnte vil være i spil i GTE Pro-klassen, mens Christina Nielsen skal ud at lede efter et ledigt sæde.

Hun har fået en flot start på freelance-tilværelsen med både Daytona 24 timer i Florida og Bathurst 12 timer i Australien for henholdsvis Acura og Mercedes.

Den nye fabrikskører, Mikkel Jensen, til højre, var sidste år reserve, men kan i år være i spil til en plads hos BMW i årets Le Mans. Foto: Andreas Beil
Den nye fabrikskører, Mikkel Jensen, til højre, var sidste år reserve, men kan i år være i spil til en plads hos BMW i årets Le Mans. Foto: Andreas Beil
 

Se også: Jackie Chan hyrer dansk mangemillionær

Se også: Super-dominans: Satte tyk streg under dansk verdensklasse

Se også: Aldrig set før: Danske prof-kørere når historisk niveau

1 kommentar
Vis kommentarer

Skærm

Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere