Nej, nej og atter nej: Toyota i nyt mareridt

To af tre røg ud indenfor en halv time med gearkasseproblemer

Foto: Jan Sommer
Foto: Jan Sommer

LE MANS (Ekstra Bladet) Toyotas æra på Le Mans kan være slut efter en ny stor ydmygelse.

Den japanske bilgigant kom til Frankrig for at få æresoprejsning, og hele lørdagen  lignede det også noget stort i den 85. udgave af Le Mans.

Toyota nr. 8 anført af den nye banerekordholder, Kamui Kobayashi førte med over et minut, da Toyota kort efter midnat kørte ind i et nyt fransk mareridt.

På mindre end en halv time havde to af de tre Toyota'er forladt 24 timers løbet i skam, og det endda før løbet var halvvejen.

Og så er ordet skam endda pæn sagt.

Kun de moralske vindere fra sidste års Le Mans, Toyota nr. 8 med bl. a. den uheldige helt, Kazuki Nakajima, er fortsat tilbage i løbet, men japanerbilen kan kun vinde, hvis de to foranliggende Porscher vil 'kollapse' i løbet af søndagen..

Der er lige nu  27 omgange eller sagt på en anden måde 350 km, op til nr. 1 Porsche, som er nr. 1 i løbet med et forspring på 12 omgange. 

Først den ene, så den anden gearkasse gik i stykker med få omganges mellemrum.

Det blev ekstra dyrt for den nye banerekordholder Kamui Kobayashi, som strandede længst på banen i Mulsanne svinget og efterfølgende valgte at gå tilbage til pitten, hvilket udløste stort bifald fra de tilskuere, som endnu var gået til ro.

Efter at have fået besked på at spare på benzinen under en safety car-periode meldte Kamui Kobayashi tilbage, at han kunne bevæge sig, altså skifte gear.

Det var 6. gear, der havde låst sig fast og efter at have humpet rundt og nået ned for enden af Mulsanne, var det slut.

Toyota havde endnu ikke fået rystet chokket af sig, da tredjebilen med den tidligere franske Peugeot-kører Nicolas Lapierre røg i problemer, da han efter at have passeret pitten på vej mod Dunlop punkterede og spandt rundt.

Så var der langt tilbage til pitten, og efter at have været ude og besigtige skaden på Mulsanne fortsatte franskmanden ufortrødent, selv om det kun kunne foregå i et 'låst' 1. gear.

Da den franske gæstekører  kunne øjne indkørslen til pitten og se en ende på heltegerningen, blev han ramt bagfra af en LMP2-bil.

- Det er grotesk, at det skulle slutte på den måde, lød det franskmanden efter at Toyota havde erklæret 'game over' for hans vedkommende.

Samtidigt blev der vist billeder af grædende mænd i Toyotas garage, hvor også den tidligere Peugeot-chef, Hugues de Chaunac har fået en rolle, selv om hans 'historie' med Peugeot langt hen ad vejen har lignet den historie, som Toyota er i gang med at skrive.

Tilskuerne på Le Mans har ikke glemt sidste års løb, hvor Toyota var så tæt så tæt på den triumf, som japanerne ihærdigt har jagtet i det franske.

En omgang fra mål 'døde' den førende Toyota på grund afrevet slange og endte med at tabe til Porsche og selv blive disket, fordi Kazuki Nakajima var for længe om at køre den sidste omgang i mål.

Det skulle, der tages revanche for, og det startede også i stor stil, da Kamui Kobayashi smadrede banerekorden, og det kørte også hele lørdagen, inden det meste faldt i grus.

I den virkelige verden går det heller ikke Toyotas vej.

Efter fire år som verdens største bilproducent er japanerne blev overhalet af VW, der bl.a. har Porsche som et af sine 12 bilmærker. Godt producerer de to bilmærker begge mere end 10 millioner biler om året, men alligevel. Der er mest reklame at være nr. 1.

Følg løbet LIVE herunder:

 

35 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere