Officielt: Kevin Magnussen scorer kontrakt med Peugeot

Den tidligere danske Formel 1-kører bliver fra 2022 en af frontfigurerne for Peugeots Le Mans-projekt

Forhandlingerne stod på allerede på, mens Kevin Magnussen stadig kørte Formel 1 for Haas, og kontrakten har været underskrevet et stykke tid.

Derfor er det en offentlig hemmelighed - beskrevet flere gange af Ekstra Bladet - som den franske gigant Peugeot præsenterede mandag middag i en video på Youtube.

Le Mans bliver årets højdepunkt, når Kevin Magnussen fra 2022 bliver del af franskmændenes hypercar-projekt og tilbagevenden til race med sportsvogne på højeste niveau.

- Le Mans er det største udholdenhedsrace i verden og det race, som alle gerne vil vinde. Det er et historisk race, og Peugeot er en stor del af den historie, og jeg håber, at jeg kan føje noget til den historie, siger Kevin Magnussen i præsentationen.

Ifølge Ekstra Bladets oplysninger er der tale om en længere aftale på en række år.

For Kevin Magnussen er 2021 og opholdet hos Chip Ganassi Racing i den amerikanske IMSA-serie opvarmning og et mellemår.

Den tidligere Formel 1-kører for McLaren, Renault og Haas går i Tom Kristensens fodspor, når han i de kommende sæsoner skal forsøge at vinde ikke bare Le Mans i den store klasse, men også WEC’s verdensmesterskab i langdistanceløb.

Peugeot vender tilbage til den største klasse inden for sportsvogne med to biler. Blandt teamkammeraterne er franskmændene Loïc Duval og Jean-Eric Vergne, men også en landsmand.

Mikkel Jensen - her til Daytona 24 - bliver kollega med Kevin Magnussen hos Peugeot. Foto: PR1/MATHIASEN MOTORSPORTS
Mikkel Jensen - her til Daytona 24 - bliver kollega med Kevin Magnussen hos Peugeot. Foto: PR1/MATHIASEN MOTORSPORTS
 

Mikkel Jensen er jokeren i den franske opstilling.

Den 26-årige aarhusianer har en fortid som fabrikskører for BMW og vandt sidste år den europæiske Le Mans serie i LMP3.

I denne sæson kører han ligesom sin kommende teamkammerat Kevin Magnussen i den amerikanske IMSA-serie, men i LMP2-klassen, som er næsthurtigst efter DPi-klassen.

Tæt på hjertestop

Kevins amerikanske drøm

Indtil en række mekaniske problemer og uheld satte ind, lignede Mikkel Jensens bil en af favoritterne til at vinde Daytona for godt en uge siden.

Det er endnu ikke bestemt, hvordan kørerne fordeles på de to biler. Umiddelbart er det dog ikke så sandsynligt, at de to danskere ender i samme bil.

Mikkel Jensen er noget højere end Kevin Magnussen, og der er en vis fordel i, at kørerne kan passe samme sæde og indstillinger i cockpittet.

Le Mans Hypercar

Fra 2021-sæsonen erstatter Le Mans Hypercar (LMH) den nuværende LMP1-klasse (Le Mans Prototype 1) og kommer i fulde omdrejninger fra 2022.

Filosofien er anderledes end LMP1, og det tekniske reglement gør det muligt, at bilerne kommer til at se mere forskellige ud. Der er ikke så mange geometriske regler, men en maksimal grænse for ydelsen: 680 hestekræfter (510 kW) og minimum 1030 kilo.

Det vil give en omgangstid på tre og halvt minut rundt på Le Mans' Circuit de la Sarthe.

Et 'Balance of Performance'-system (BoP) kendt fra GT-klassen bliver benyttet til at gøre bilerne lige, hvor der justeres på vægt og hybridsystemer.

I princippet skal LMH-klassen tage sit udgangspunkt i en gadebil, og hvert fabrikshold skal producere mindst 20 lovlige gadeversioner af racerbilen.

Det er valgfrit, om motorenheden er hybrid eller ej.

LMH-bilerne konkurrerer om det internationale motorsportsforbund, FIA’s, verdensmesterskab i langdistanceløb, hvor de 24 timer på Le Mans er højdepunktet.

Når bilen indtræder i mesterskabet låses udviklingen af dem i fem år. Alt sammen for at holde omkostninger nede.

I USA overtager LMDh-klassen fra 2022 som topklassen i IMSA i stedet for DPi-bilerne. Reglerne er skruet sammen, så de også vil kunne konkurrere på Le Mans i den store klasse mod LMH-biler og i FIA's WEC-verdensmesterskab.

Her er Kevins nye liv

Kevin-historierne, der aldrig blev skrevet