Sådan er Magnussens ulykkessted: Fedt og farligt

Porsche-kurverne, hvor Jan Magnussen totalskadede sin Chevrolet Corvette, er på samme tid et af de fedeste, men også et af de farligste steder på Sarthe-banen i Le Mans

En mekanisk fejl i Porsche-kurverne betød, at Jan Magnussen var ude af årets Le Mans, inden løbet overhovedet var kommet i gang. (Foto. Jan Sommer)
En mekanisk fejl i Porsche-kurverne betød, at Jan Magnussen var ude af årets Le Mans, inden løbet overhovedet var kommet i gang. (Foto. Jan Sommer)

LE MANS (Ekstra Bladet) Den sidste kilometer op mod start og mållangsiden med først Porsche-kurverne og dernæst Ford-chikanen af den knap 14 km lange omgang på Le Mans er ikke kun banens nye farlige sted.

Det er også den 'fedeste' del af banen, hvis du spørger den tidligere Le Mans-klassevinder, Casper Elgaard.

Efter at Tertre Rouge efter Allan Simonsens dødsulykke har fået et afkørselsområde og Mulsanne-langsiden et par chikaner til at sænke farten, er der kun de fem Porsche-kurver tilbage, hvor der i racersproget er kontant afregning.

Se også: Kevin krammer farmand: Han ligner heldigvis sig selv

Det er ifølge den ni-dobbelte vinder Tom Kristensen både godt og skidt, da respekten forsvinder i takt med, at sikkerheden forbedres gennem bl. a. hans nye arbejde som vicepræsident i FIA's kørerorganisation.

Jan Magnussens ulykke torsdag var ikke den eneste - lidt længere fremme i kurverne sluttede Christoffer Nygaard torsdagens sene kvalifikation med at ryge ud i sandet.

Rækken af ulykker er lang, og i fjor røg Tom Kristensens makker Loïc Duval af på stykket, og tidligere har en anden Tom K-makker, finnen J. J. Letho, 'mistet' en sejr på stykket.

Se også: Ramte muren med 170 km i timen: Derfor skete ulykken

Og for et par år siden udgik Jan Magnussen på det farlige stykke, da den østrigske veteran, storentreprenør Horst Felbermeyer, lavede en uoverlagt handling.

- Der er i dag næsten ingen downforce til at trykke bilerne ned, fordi der skal køres stærkt på langsiderne, og da det sidste stykke med Porsche-kurverne og Ford-chikanen næsten kun bruges til 24 timers løbet, er det sidste stykke meget mere glat, siger sidste års klassevinder Nicki Thiim.

11 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i sport
Seneste i sport
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere