Dansk speedway-stjerne i rå VM-duel: Det er mig eller svenskeren

KLUMME: Niels-Kristian Iversen er både femdobbelt dansk mester og firedobbelt hold-verdensmester i speedway. I 2013 vandt han individuel VM-bronze. I denne sæson skriver han klummer i Ekstra Bladet i forbindelse med Grand Prix-serien

Niels-Kristian Iversen giver Antonio Lindbäck baghjul i Stockholm. Det billede skal meget gerne gentages lørdag i Torun. Foto: Jarek Pabijan.
Niels-Kristian Iversen giver Antonio Lindbäck baghjul i Stockholm. Det billede skal meget gerne gentages lørdag i Torun. Foto: Jarek Pabijan.

Der er to runder tilbage, og der er to svenskere, der skal indhentes.

Det er scenariet for den resterende del af Grand Prix-sæsonen, og jeg kom da en anelse nærmere i Stockholm, selvom det føltes lidt tungt igen. Farten var god, og mine starter noget af det bedste i lang tid, men det var små ting, der gjorde, at udfaldet alligevel blev noget skrammel. Døden har altid en årsag, men jeg har vist snart brugt min del af sort uheld, som for eksempel i mit sidste heat i den svenske hovedstad.

Iversen efter speedway-fuser: Bedre end pointene viser

Her er jeg stadig med i kampen, men krøller min cykel, og så må jeg på en reservecykel i omstarten. Det er lidt ærgerligt, når det nye grej nu lige er kommet til at køre, men sådan er gamet. Under alle omstændigheder, så er udfordringen stadig enorm, for der er en del point op, og svenskerne kan stadig brænde en kanonaften af.

Det samme gælder gutterne lige bag ved mig, for Zagar meldte sig ind i kampen igen, og Peter Kildemand skal heller ikke afskrives. Vi er på den måde fem mand, der kæmper om den sidste plads, og så kan selv en speedwaykører regne ud, at det kan blive tricky.

Det kan det nye system, som der er lagt op til i den polske liga også. Meldingen går på, at man maksimalt må køre i to ligaer, hvis man vil køre i Polen, og den begrænsning kan komme til at ramme hårdt.

 Det er ikke alle, der kører så mange ligaer som mig, så for dem gør det ingen forskel, og jeg skulle da også nok få brød på bordet, hvis det er sådan, det bliver.

For en del unge kørere vil det dog blive svært, for de er måske ikke sikre på at køre hver gang i Polen, og så er de låst. Det kan også nemt komme til at ramme en liga som den danske, for de 10 bedste danske kørere kan måske blive tvunget til at vælge Polen og Sverige, som både sportsligt og økonomisk er større.

Det vil heller ikke være muligt at få udenlandske stjerner til at køre, for de ville måske endda vælge at køre i England, hvor de ville være sikret 28-30 løb om året.

Der er det vigtigt at huske, at vi får løn for de point, som vi kører ind, og der er ikke noget for at sidde på bænken, som hvis vi for eksempel var fodboldspillere. Det koster hver gang, du sidder ude, og det her kan ramme hårdt i ikke bare den danske liga, men også i for eksempel Tyskland og Tjekkiet.

Jeg vil meget nødigt undvære at køre i Esbjerg, og jeg tror da også, at det ville være skidt for dem, ligesom Holsted ville være kede af at undvære Nicki Pedersen.

Jeg håber, at det lander på en fornuftig måde, og indtil videre, så holder jeg fuldt fokus på Grand Prix. Der er dømt svenskerjagt i Torun.

Vi er klar til ræs.

Ny VM-fuser: Danske stjerner kæmper for livet

Nu er det alvor: Iversen har tre skud i bøssen

Nicki i lynoperation efter monster-styrt - under kniven onsdag

Speedway har gjort Nicki til millionær - Se hans luksusliv i Monaco

Vi hører her ouverturen til en mulig katastrofe

Seneste nyt

Mit EB

Opret en gratis konto og få adgang til:
miteb-dagensvigtigste.jpg

Dagens vigtigste

Redaktionen udvælger dagens vigtigste artikler, så du altid er opdateret på det nyeste fra ind- og udland

miteb-lokalenyheder.jpg

Lokalt

Hold dig opdateret på vejr, trafik, bolig- og erhvervsnyheder i din kommune.

miteb-follow.jpg

Følg emner

Abonnér på de emner, der interesserer dig, så du aldrig går glip af noget.

miteb-saved.jpg

Gem artikler

Læst noget interessant? Gem artiklen til senere.