Frikender Olsen efter VM-skandale

Det var ikke speedway-legenden Ole Olsens fejl, at Grand Prix-premiere endte i pinagtig skandale, fastslår GP-direktør

Alt, hvad der kunne gå galt, gik galt, i sæsonpremieren på GP-serien. (Foto: Jarek Pabijan)
Alt, hvad der kunne gå galt, gik galt, i sæsonpremieren på GP-serien. (Foto: Jarek Pabijan)

VOJENS (Ekstra Bladet): Selvom man har gjort speedway til en af Danmarks mest populære sportsgrene via sine VM-titler i begyndelsen af 1970’erne, skabt Grand Prix-serien og ikke mindst været reklamesøjle for Sodamstream-maskinen dengang, far var dreng, er man ikke fredet for kritik.

Det kan speedway-legenden Ole Olsen skrive under på.

Helt aktuelt er han under kritik fra landstræner Anders Secher, som mener, at Olsen spolerede landsholdets forberedelser til hold-VM, fordi Nicki Pedersen og holdkammeraterne ikke fik lov at træne i Vojens før konkurrenterne.

Men den storm i et glas vand er intet mod den syndflod af polske eder og forbandelser, der er regnet ned over Ole Olsen og hans firma Speedsport efter den skandaløse VM-premiere i Warszawa.

I en tid, hvor publikum ellers svigter serien, var ca. 60.000 mennesker på plads på Stadion Narodowy 18. april.

Se også: Nicki skælder ud: 'Mere cirkus end VM'

Men det, der skulle være den helt store fest, blev en pinagtig og image-ødelæggende forestilling. Først stod startsnoren af, så man for første gang i historien måtte starte med lyssignal. Og siden stod samtlige kørere – anført af Nicki Pedersen – af efter 12 heats, fordi banen var blevet for farlig.

Nicki Pedersen var en af dem, der måtte ned og kysse slaggerne i Warszawa. (Foto: Jarek Pabijan)
Nicki Pedersen var en af dem, der måtte ned og kysse slaggerne i Warszawa. (Foto: Jarek Pabijan)

Siden har den polske motorunion, PZN, krævet Olsens hoved på et fad og har bebudet diverse erstatningssager.

Se også: Speedway-legende: Skandaleløb skulle aldrig være begyndt

Men hos GP-rettighedshaveren BSI har Ole Olsen, der er en af seriens arkitekter og fra første dag har forestået bygningen af endagsbanerne, intet at frygte.

Det fastslår ’managing director’, Paul Bellamy, overfor Ekstra Bladet.

- Jeg synes ikke, at kritikken, der var rettet mod Ole, var fair. Jeg kan bedst udtrykke vores holdning ved at sige, at han og Speedsport fortsat bygger vores baner, siger englænderen, der ikke lader sig ryste af den polske buldren.

-  PZN var ude og sige, at de ikke var tilfredse med Speedsport, men hvad var det, de ikke var glade for? Det har de ikke fortalt. Startsnoren var et kæmpe problem, men det står klart i løbsmanualen, at den mekanisme er arrangørernes ansvar. Og det var polakkerne, som var arrangører. Der står, at man skal have en reservemaskine. Sådan en så jeg ikke, fastslår Paul Bellamy.

Se også: Polakker giver Ole Olsen skylden for speedway-farce

Se også: Polakker giver Ole Olsen skylden for speedway-farce Se også: Dansk legende efter VM-skandale: Det er ikke mit ansvar

Han advarer mod per automatik at gøre den i visse kredse ganske upopulære Olsen til syndebuk.

- Jeg tror, at en masse mennesker angreb Ole, fordi han var den letteste at angribe. Der er noget galt med banen, så peger man på ham, der byggede banen.  Men hans ekspertise i at bygge endagsbaner er enestående. Hvis nogen kan foreslå en leverandør, der kan levere den service bedre end Ole og Speedsport, så skal de da være meget velkomne. Men jeg har ikke set det endnu, siger Paul Bellamy.

Lørdag løb Ole Olsen ind i nye problemer, da man på grund af regn var nødt til at udsætte VM-finalen for hold til søndag, hvor der køres klokken 14.

Se også: Nicki om aflyst VM-finale: Det var med livet som indsats

 Se også: Ole Olsen tog fejl af vejret

Her vinder Danmark VM-titlen i 2014:

TV3+ klokken 14…

0 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i sport
Seneste i sport
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere