Super-John erkender: Snød sig til Le Mans-sejr

For 25 år siden: Danmarks første Le Mans-vinder tog en ekstra tur bag sin makkers hjelm

John Nielsen blev i 1990 Danmarks første Le Mans-vinder. (Foto: Jan Sommer)
John Nielsen blev i 1990 Danmarks første Le Mans-vinder. (Foto: Jan Sommer)

Danmarks første Le Mans-vinder, John Nielsen, melder sig 25 år efter den opsigtsvækkende sejr i verdens største 24 timers løb ind i koret af sportsstjerner, som vil bekende en af fortidens synder.

Super-John snød, som mange før ham havde gjort det, da han i 1990, weekenden 16. og 17. juni sejrede i verdens største 24 timers løb.

Da den danske Jaguar-kører vandt det berømte sportsløb sammen med Price Cobb, USA, og Martin Brundle, Storbritannien, overholdt han ikke datidens køre- og hviletids regler for løbet.

Det erkender han i dag overfor Ekstra Bladet og bekræfter et rygte, som har verseret siden triumfen.

Se også: Kevins dilemma: Formel 1-stjerne triumferer i Le Mans

I nattens mulm og mørke kørte han en time forklædt som Price Cobb og endte med at køre godt en time mere end de tilladte 14 timer.

Det kunne lade sig gøre, fordi det var i en tid, hvor der hverken fandtes chips eller scannere, og en enkelt kontrollant skulle holde øje med tre biler.

Da de store hold altid sørgede for at smøre den pågældende og varte denne op, kunne det ske, at den pågældende i ly af mørket fandt tiden inde til lur.

På samme tid var det almindeligt, at der længst tilbage i garagen var en større kollektion af hjelme udsmykket med kørernes kendetegn men pudsig nok i forskellige størrelser, så en medkører kunne låne.

- Jeg var tvunget at tage den ekstra tur, da Price Cobb havde store fysiske problemer. Han var dehydreret, så jeg fik en af hans hjelme, så kontrollanten fandt aldrig ud af noget, fortæller John Nielsen, der midt på natten var slemt presset.

Uduelig tredjemand
Trods en fortid som Formel 1-kører viste tredjekører, Eliseo Salazar, Chile, sig under træningerne at være uanvendelig efter at have ødelagt den ene gearkasse efter den anden.

Udover at forsvare føringen i 24 timers løbet kom Le Mans også til at handle om at holde chileneren ud af Jaguar'en så længe som muligt.

Da gode råd var dyrest, valgte Jaguar at omgå reglerne.

Kort tid trak det op til det uundgåelige, og Eliseo Salazar blev gjort klar til at tage en nattetørn, fordi en udkørt John Nielsen havde brug for en pause.

Da danskeren var på på vej tilbage i pit, meldte teamchef Tom Walkinshaw sig på radioen for at høre sig, hvad John Nielsen som kaptajn på bilen sagde til at få briten Martin Brundle som ny tredjekører.

Den senere Formel 1-kører var netop udgået med en søsterbil, og da reglerne i 90'erne gav mulighed for at skifte, hvis der var tale om identiske biler, slog Super-John straks til i absolut sidste øjeblik.

Da Jaguar’en blev parkeret i pit, stod Eliseo Salazar klar at træde ombord, men denne blev bogstaveligt talt blev revet væk, og Martin Brundle overtog rattet.

Nærmeste konkurrent udgik
Selv om 4. gear forsvandt tidligt søndag morgen, fik trioen kørt Jaguar’en til sejr godt hjulpet af, at den nærmeste konkurrent, en Porsche med Walter Brun, Schweiz, Oscar Larrauri, Argentina og Jesus Pareja, Spanien udgik 40 minutter før tid.

Dermed vandt John Nielsen og Co. på papiret en sikker sejr med fire omgang ned til en søsterbil fra Jaguar, men på grund af det manglende gear og en næsten kollapset, Price Cobb var den vindende Jaguar XJR-12 med nummer 3 under et voldsomt pres i mere end 23 timer af de i alt 24 timer.

- Eliseo Salazar har siden den dag gået i en stor bue uden om mig, når vi mødes. Det sker f.eks. til Formel 1, siger John Nielsen, der i år har kørt en lang fornem karriere i garage.

Nu er han TV 3's Formel 1-ekspert samt teamchef for AD-Racing Flexlease i dansk motorsports svar på superligaen, Danish Thundersport Championship.

Sejren, som i år kan fejre sølvbryllup, blev ikke starten på en John Nielsen-storhedstid, da der året efter kom et nyt reglement i sportsklassen, kaldet gruppe C.

41 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i sport
Seneste i sport
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere